کد خبر: 631871
|
۱۴۰۲/۰۶/۲۲ ۰۹:۱۵:۵۸
| |

بررسی دو ادعای عجیب رییس فدراسیون فوتبال؛

شمخانی و امیرعبداللهیان باید از تاج تشکر کنند؟

احتمالا در حال حاضر مقامات ارشد نظام و مخصوصا وزارت امورخارجه از خودشان می‌پرسند اگر تاج باعث بهبود روابط ایران و عربستان شده پس ما این وسط چه کاره بودیم؟

شمخانی و امیرعبداللهیان باید از تاج تشکر کنند؟
کد خبر: 631871
|
۱۴۰۲/۰۶/۲۲ ۰۹:۱۵:۵۸

مهدی تاج،  رییس فدراسیون فوتبال روز دوشنبه دو ادعای عجیب را مطرح کرد. او ابتدا گفت 90 درصد کشورهای دنیا VAR ندارند و سپس گفت اگر لابی‌گری ما نبود همین میزبانی لیگ قهرمانان آسیا هم از ایران گرفته می‌شد.

به گزارش روزنامه اعتماد، در ادامه این دو  ادعا را  بررسی  می‌کنیم. 

ادعای اول: تاج می‌گوید 90 درصد کشورهای دنیا تکنولوژی کمک‌داور ویدیویی ندارند.

در حال حاضر 209 کشور عضو فیفا هستند. طبق گفته تاج 189 کشور به VAR‌دسترسی ندارند و تنها 20 کشور در دنیا از این تکنولوژی بهره می‌برند. این در حالی است که نه با یک جست‌وجوی پیشرفته در منابع خارجی که صرفا با جست‌وجوی کلمه VAR و نه حتی Video assistant referee و چک کردن صفحه ویکیپدیای مربوط به این موضوع و بدون نیاز به دانستن زبان انگلیسی می‌توان پرچم کشورهایی که در حال حاضر از VAR‌ استفاده می‌کنند را دید که بسیار بیشتر از عددی است که مهدی تاج می‌گوید! حال آقای رییس فدراسیون بگوید آیا دانسته چنین اطلاعات غلطی را به مخاطب می‌دهد یا نادانسته؟ اگر دانسته است که ایشان مرتکب گناه بزرگی شده و اگر نادانسته گفته که  وای به حال  فوتبال  ما !

ادعای دوم: تاج گفته است اگر لابی‌گری ما نبود همین میزبانی در  لیگ  قهرمانان  آسیا  را  هم  نداشتیم. 

در چند سال گذشته میزبانی ایران با دو مشکل اساسی مواجه شد. یکی بحث تیره شدن روابط سیاسی ایران و عربستان و دیگری مساله کرونا. در مساله اول ماجرا خیلی فراتر از فدراسیون فوتبال و حتی وزارت ورزش بود و به طبع آن حل شدنش هم با اراده‌ای در سطح حاکمیت‌های دو کشور رقم خورد. اما در مورد دوم هیچ‌کس یادش نرفته که میزبانی تیم‌های ملی و باشگاهی ایران دقیقا در زمان ریاست مهدی تاج بر فدراسیون فوتبال از ایران گرفته شد! درست همان موقعی که تیم ملی با ویلموتس نجیب در آستانه حذف از انتخابی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا بود و تاج به خاطر مشکل قلبی استعفا داد. بعد از روی کار آمدن عزیزی خادم او با شکایت از AFC در دادگاه حکمیت ورزش مساله را پیگیری کرد و در نهایت با بازگشت میزبانی، تیم ملی ایران در دور دوم مقدماتی جام جهانی در تهران از رقبا پذیرایی کرد. در آن برهه فدراسیون فوتبال از لحاظ نقدینگی در وضعیت بحرانی قرار داشت و رییس وقت فدراسیون 20 تا 25 هزار فرانک سوییس از مدیریت باشگاه هوادار قرض گرفت تا شکایت را به ثبت برساند.  مهدی تاج می‌گوید با لابی‌گری میزبانی را به کشور برگردانده است اما نمی‌گوید چطور زمانی که رییس فدراسیون ایران بود و نایب‌رییس آسیا لابی‌ نکرد  تا  مشکل میزبانی حل شود؟ 

اظهارنظر تاج آنجایی عجیب‌تر می‌شود که بازگشت تیم‌های عربستانی به ایران را هم دستاورد خودش می‌داند! احتمالا در حال حاضر مقامات ارشد نظام و مخصوصا وزارت امورخارجه از خودشان می‌پرسند اگر تاج این کار را کرده پس ما این وسط چه کاره بودیم؟ وزیر امورخارجه و رییس قبلی شورای عالی امنیت ملی یعنی علی شمخانی احتمالا بیشتر از همه ناراحت باشند چون آنها بودند که بیشترین نقش را در از سرگیری روابط ایران و عربستان و رفع کدورت‌ها ایفا کردند. 

اما جدا از شوخی واقعا چطور رییس فدراسیون یک اقدام بزرگ ملی را دستاورد خودش می‌داند؟ یعنی ایشان باز شدن دوباره سفارت‌های دو کشور و اعزام حجاج بعد از سال‌ها به مکه را هم ضمیمه رزومه خودش کرده؟

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها