کد خبر: 576115
|
۱۴۰۱/۰۷/۰۹ ۱۵:۱۹:۵۷
| |

دردسر جدید ترکیه برای خرید «اف- 16» مانعی به نام مجلس سنا آمریکا

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در تلاش است تا مانع فروش جنگنده‌های جدید «اف-16» و کیت‌های نوسازی آن به ترکیه شود.

دردسر جدید ترکیه برای خرید «اف- 16» مانعی به نام مجلس سنا آمریکا
کد خبر: 576115
|
۱۴۰۱/۰۷/۰۹ ۱۵:۱۹:۵۷

«باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا  دو اصلاحیه در قانون مجوز دفاع ملی سال مالی ۲۰۲۳ ارائه کرده که کمک‌های نظامی به جمهوری آذربایجان را مسدود و فروش جنگنده‌های اف-۱۶ و کیت‌های ارتقا آن به ترکیه را متوقف می‌کند. این اقدامات به شدت توسط «کمیته ارمنیان آمریکا» حمایت می‌شود.

به گزارش فارس، به گزارش وبگاه «رادیو ارمنستان» این گزارش حاکیست، اصلاحیه منندز صلاحیت معافیت ریاست جمهوری در بخش ۹۰ قانون حمایت از آزادی را لغو و تمام کمک‌های نظامی به باکو را مسدود می کند. بر اساس این اصلاحیه رئیس‌جمهور آمریکا  نمی‌تواند مجوز صادرات جنگنده‌های جدید اف-۱۶، فناوری ارتقاء یا کیت‌های نوسازی را به ترکیه بفروشد.

این در حالی است که رسانه‌ها از تصمیم دولت آمریکا در لغو تحریم‌های تسلیحاتی  قبرس  و نگرانی ترکیه خبر دادند.

«آرام همپریان» مدیر عامل این کمیته گفت:

*«می‌خواهیم از سناتور منندز به دلیل هدایت  او در پاسخگویی به دو قدرت منطقه‌ای،ترکیه و جمهوری آذربایجان، که هر کدام خطرات آشکار و فعلی برای ارمنستان و قره باغ هستند، تشکر کنیم. تصویب این اقدامات در قانون تضمین می‌کند که نه تسلیحات ایالات و نه دلارهای مالیاتی آمریکا به هیچ یک از این کشورها ارسال نمی‌شود.»

به نوشته روزنامه «گریک سیتی تایمز» قبرس از اول اکتبر (شنبه ۹ مهر) حق خرید تجهیزات نظامی از آمریکا را برای تقویت بنیه دفاعی خود خواهد داشت. با این تصمیم، دولت آمریکا به عادی سازی روابط نظامی خود با قبرس ادامه می‌دهد و دیگر محدودیتی برای فروش تسلیحات وجود نخواهد داشت. این تصمیم گیری موجب خشم آنکارا و بخش قبرس ترک نشین که با آنکارا روابط حسنه‌ای دارد شده است.

در همین زمینه، «ارسین تاتار» رهبر قبرس ترک نشین، این تصمیم را «ناراحت کننده» خواند.

گزارش‌ها حاکیست که ترکیه اعلام کرده پس از تصمیم آمریکا برای لغو تحریم تسلیحاتی قبرس، تمام اقدامات را برای محافظت از  قبرس ترک نشین انجام خواهد داد و نیروی نظامی به این منطقه اعزام می‌کند.

ترکیه نگاهی به یونان دیگر همسایه خود دارد. ارتش یونان به شدت در حال توسعه و تقویت خود است و حتی سفارش خرید جنگنده‌های اف-۳۵ را هم به آمریکا داده و در صورت دریافت آن‌ها ناوگان نیروی هوایی ترکیه به شدت از رقیب همیشگی‌ خود عقب می‌افتد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها