وزیر امور خارجه ترکیه:

شروط آمریکا برای فروش «اف-16» را نمی‌پذیریم

وزیر امور خارجه ترکیه با متهم کردن یونان به کارشکنی در کنگره آمریکاعلیه فروش جنگنده‌های «اف-16» به ترکیه گفت، آنکارا هیچ شرطی را نمی‌پذیرد.

کد خبر: 570332
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۱ ۲۰:۴۵:۲۱

وزیر امور خارجه ترکیه روز سه شنبه یونان را به لابی‌گری در کنگره آمریکا علیه فروش جنگنده‌های «اف-۱۶» به کشورش متهم کرد.

​به گزارش فارس، به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی» «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «هابر گلوبال» گفت که ترکیه این جنگنده‌ها را در صورت شرط و شروط گذاشتن برای استفاده از آنها خریداری نخواهد کرد.

چاووش اوغلو گفت که یکی از نمایندگان یونانی-آمریکایی کنگره پشت تلاش  برای جلوگیری از فروش این هواپیماهای ساخت شرکت «لاکهید مارتین» است، با این حال تاکید کرد که ترکیه هرگز با شرایطی موافقت نخواهد کرد که دست‌های ترکیه را ببندد.

وی گفت: «چرا باید محصولی را بخریم که نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم؟ ما انتظار داریم که دولت آمریکا به کار خود برای متقاعد کردن کنگره برای فروش این جنگنده‌ها ادامه دهد.»

ماه گذشته، کنگره آمریکا یک اصلاحیه در قانون مجوز دفاع ملی تصویب کرد تا دولت جو بایدن از فروش جنگنده اف-۱۶ به آنکارا جلوگیری و نظارت کنگره را اضافه کند تا مطمئن شود ترکیه به عنوان عضو ناتو از هواپیماهای جنگی برای نقض حاکمیت یونان استفاده نمی‌کند.

چاووش اوغلو همچنین  بر درخواست ترکیه از یونان برای غیرنظامی کردن جزایر شرقی دریای اژه تاکید کرد و گفت که راه حل مناسب برای اختلافات باقی مانده با یونان و قبرس به تقسیم عادلانه در شرق مدیترانه بستگی دارد.

بر اساس این گزارش، آنکارا چندی قبل اعلام کرد یک هیات ترکیه‌ای  برای پیگیری وعده «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ برای نیروی هوایی فرسوده ترکیه، به واشنگتن سفر خواهد کرد.

 «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه گفت که این تیم به دعوت مقامات آمریکایی وارد واشنگتن می شود. وی تاکید کرد که آنکارا به شدت با شرایط فروش تحمیل شده توسط اعضای برجسته کنگره که نگران روابط پرتنش ترکیه با یونان هستند، مخالف است.

آکار گفت: «ما نمی‌توانیم این شرایط را بپذیریم. آرزوی ما این است که سنا آن‌ها را حذف کند.»

ترکیه عضو ناتو به دلیل دستیابی به سامانه دفاع موشکی پیشرفته روسیه در سال ۲۰۱۹ از برنامه جنگنده «اف-۳۵» اخراج شد.

یونان و ترکیه در حیطه نظامی نیز به شدن باهم رقابت دارند. یونان به تازگی  ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است. یونان همچنین نامه‌ای را برای خرید یک اسکادران از جنگنده‌های «اف-۳۵» در ماه ژوئن به ایالات متحده ارسال کرد. 

وزیر دفاع ترکیه اخیرا با بیان مجدد درخواست آنکارا مبنی بر غیرنظامی کردن جزایر مورد اختلاف در شرق دریای اژه تهدید کرد که در صورت عدم رعایت یونان، اقدام پیشگیرانه انجام خواهد داد. آکار اظهار داشت: «آیا این حق دفاع از خود را ایجاد نمی کند؟ آیا استقرار سلاح جلوی ما تهدیدی برای کشور ما نیست؟»

وی ضمن متهم کردن یونان به «لفاظی‌های تهاجمی» علیه آنکارا گفت که افزایش بودجه دفاعی این کشور نشان می‌دهد که یونان مشکلی با ترکیه دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها