کد خبر: 627110
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۰ ۲۳:۱۷:۲۰
| |

فدراسیون فوتبال از ظرفیت‌های ایجاد شده در فدراسیون عزیزی خادم استفاده کند؛

نجات فوتبال ملی از سیاست مرکزگرایی

در زمان ریاست عزیزی خادم سیاست مرکزگرایی فدراسیون فوتبال تغییر کرد. قرار بر این شد که تیم ملی ایران در همه رده‌های سنی در اقصی نقاط کشور اردو برپا کند یا مسابقه بدهد

نجات فوتبال ملی از سیاست مرکزگرایی
کد خبر: 627110
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۰ ۲۳:۱۷:۲۰

روز چهارشنبه فدراسیون فوتبال خبر داد که مهدی تاج با حضور در سیرجان از امکانات باشگاه گل‌گهر بازدید به عمل آورد و این دیدار با رضایت و تقدیر رییس فدراسیون از امکانات و زیرساخت‌های باشگاه گل گهر همراه بود. بر این اساس برخی رسانه‌ها خبر دادند که قرار است اردوی تیم در شهر سیرجان و با میزبانی باشگاه گل‌گهر برگزار شود. 

به گزارش روزنامه اعتماد، خروج تیم ملی ایران از مرکز اتفاق خوب و مبارکی برای فوتبال کشور است. به هر حال تیم ملی متعلق به همه مردم ایران است و برگزاری مدام اردوها و بازی‌های ملی در تهران کار جالبی نیست. 

چندین سال قبل و در دهه هفتاد چندین بار تیم ملی به شهرهای مختلف کشور برای برگزاری اردو و بازی ملی رفته بود؛ از جمله سفر مشهور به بروجرد در زمان ایویچ. اما این رویه در دهه‌های بعد ادامه پیدا نکرد و در زمان مدیریت کفاشیان و دوران نخست ریاست مهدی تاج تیم ملی به ‌شدت مرکزگرا شد. سیاستی که روی روند توسعه فوتبال تاثیر منفی گذاشت. 

در زمان ریاست عزیزی خادم این سیاست تغییر کرد. قرار بر این شد که تیم ملی ایران در همه رده‌های سنی در اقصی نقاط کشور اردو برپا کند یا مسابقه بدهد. بر همین اساس مذاکراتی با مدیرعامل مهندس عتیقی، مدیرعامل مجموعه گل‌گهر که امکانات و زیرساخت‌های بسیار خوبی دارد صورت گرفت و با هماهنگی اسفندیارپور، مدیرعامل باشگاه قرار بر این شد که این مجموعه پذیرای اردوهای تیم‌های ملی در رده‌های سنی مختلف در شهر سیرجان باشد. همین‌طور مذاکرات و اقدامات مشابهی در مورد کیش نیز صورت گرفت و در کیش کمپ تمرینی به همراه یک زمین هیبریدی با بودجه مناطق آزاد احداث شد تا تیم ملی بتواند اردوهای خود را در جزیره کیش برگزار کند. بر همین اساس تیم‌های ملی مردان و زنان ایران در چند نوبت از این فضا بهره‌مند شدند و مردم کیش نیز از حضور ملی‌پوشان و دیدار با آنها لذت بردند. 

تصمیم مهدی تاج برای استفاده از ظرفیتی که در فدراسیون قبلی ایجاد شده بسیار خوب است و بهتر از آن، این است که تاج بتواند از همه ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه استفاده کند. با این حال فدراسیون فعلی فوتبال در این زمینه کمی تنبل است و همچنان سیاست‌های مرکزگرایانه در آن دیده می‌شود. 

از ظرفیت‌های بالفعلی که می‌توان نام برد همین استفاده از مجموعه سیرجان، مجموعه کمپ تمرینی کیش، استفاده از زیرساخت‌های فولاد مبارکه که در زمان عزیزی خادم دو بار میزبان تیم ملی زنان بود و البته کمپ اسپایر قطر است. طبق قراردادی که در سال 99 رییس عزل شده فدراسیون با قطری‌ها به امضا رساند تیم‌های ملی ایران می‌توانند به مدت 4 سال از این مجموعه مجهز به شکل رایگان استفاده کنند و تنها هزینه بلیت برعهده فدراسیون فوتبال ایران است. 

طبق اطلاعاتی که خبرنگار اعتماد به دست آورده یک ظرفیت بالقوه بسیار عالی نیز پیش روی مهدی تاج قرار دارد و آن هم پیگیری ساخت کمپ تمرینی تیم ملی در منطقه چغاخور استان چهارمحال و بختیاری است. منطقه چخاخور که به سوییس ایران مشهور است، منطقه‌ای بسیار خوش آب‌وهوا و دیدنی است که فضای بسیار مناسبی برای احداث کمپ تمرینی دارد. طبق شنیده‌ها در سال 99 قراردادی مبنی بر در اختیار قرار دادن 70 هکتار زمین در آن منطقه برای احداث کمپ تیم ملی منعقد شده و نهادهای ذی‌ربط از جمله استانداری نیز موافقت خود را اعلام کرده‌اند اما پیگیری برای ساخت مجموعه که می‌تواند تیم ملی ایران و بسیاری از باشگاه‌ها را از اردوهای خارجی بی‌نیاز کند در فدراسیون جدید صورت نگرفته است. 

به هر حال همه می‌دانند که اوضاع مالی فدراسیون فوتبال مساعد نیست، پول‌های بلوکه شده ایران نزد فیفا بابت صعود به جام جهانی و جام ملت‌های آسیا پرداخت نشده و درآمدزایی خاصی نیز در فدراسیون جدید صورت نگرفته است. در این شرایط استفاده از میراث فدراسیون قبلی و تغییر تفکر در مورد سیاست مرکزگرایی می‌تواند به کاهش هزینه‌های فدراسیون کمک کند. استفاده از امکانات باشگاه‌های حرفه‌ای نظیر فولاد خوزستان در جنوب، گل‌گهر سیرجان در مرکز، کیش در حاشیه خلیج فارس و اسپایر قطر و سایر گزینه‌های بالقوه می‌تواند هم به توسعه فوتبال کمک کند، هم برای مردم آن شهرها شادی‌آفرین باشد، هم استعدادهای آن مناطق را پرانگیزه کند هم از لحاظ مالی باری از روی دوش فدراسیون بردارد. 

خبر برپایی اردوی تیم ملی در سیرجان خبر بسیار خوبی است به شرط اینکه در مرحله عمل باقی نماند و به سرعت به سایر شهرهای کشور هم گسترش پیدا کند. این چیزی است که نه تحریم‌ها روی آن اثر دارد نه بی‌پولی. زمینه‌های آن هم از مدت‌ها قبل فراهم شده است و فقط کافی است عزمی برای شعار تیم ملی ایران برای همه مردم ایران وجود داشته باشد. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها