کد خبر: 611002
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۴ ۱۳:۱۶:۵۵
| |

انگیزه‌های شخصی آقای رییس چیست؟

پشت پرده خبر دعوت از اینفانتینو توسط تاج و عکس‌های زینتی

آخرین باری که مهدی تاج به هر دری زد تا رییس فیفا را به ایران بیاورد برمی گردد به زمانی که تیغ مجلس روی گلوی رییس فدراسیون بود تا قانون بازنشستگی اجرا شود.

پشت پرده خبر دعوت از اینفانتینو توسط تاج و عکس‌های زینتی
کد خبر: 611002
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۴ ۱۳:۱۶:۵۵

روز سه‌شنبه مهدی تاج خبر داد که جانی اینفانتینو رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال فیفا به ایران سفر خواهد کرد. روز گذشته اینفانیتنو در کنفرانس کافا تعریف و تمجیدهای غیر مترقبه‌ای از فوتبال ایران کرد و عملکرد ضعیف ایران در جام جهانی را ستود! عکس‌های دسته‌جمعی تاج و اینفانتینو و شیخ سلمان هم ضمیمه این اخبار شد تا همه باور کنند رییس فدراسیون فوتبال ایران ارتباط بسیار قوی با مقامات ای‌اف‌سی و فیفا دارد. 

به گزارش روزنامه اعتماد، آخرین باری که مهدی تاج به هر دری زد تا رییس فیفا را به ایران بیاورد برمی‌گردد به زمانی که تیغ مجلس روی گلوی رییس فدراسیون بود تا قانون بازنشستگی اجرا شود. تاجِ بازنشسته برای فرار از این وضعیت چماق تعلیق فوتبال را علم کرد و اینفانتینو را به تهران آورد تا آن یک جمله کلیدی مبنی بر احتمال تعلیق فوتبال ایران را بر زبان بیاورد و جای پای تاج را محکم کند. در چنین شرایطی طبیعی است که وقتی نام دعوت از اینفانتینو به تهران می‌آید ذهن‌ها به سمت پشت پرده احتمالی برود.  از روز گذشته برخی منابع خبری غیر رسمی در گفت‌وگو با خبرنگار اعتماد اطلاع دادند که ذهنیت وجود پشت پرده در دعوت از اینفانتینو که در ذهن فوتبال‌دوستان جا گرفته بیراه نیست. در واقع به نظر می‌رسد رییس فدراسیون فوتبال از آوردن رییس فیفا به ایران انگیزه‌هایی فراتر از توسعه و ارتباطات و حتی حل مشکل تحریم برای منتفع شدن فدراسیون دارد. در واقع تاج انگیزه‌هایی کاملا شخصی را نیز از این دعوت دنبال می‌کند. 

طبق اطلاعات رسیده به خبرنگار اعتماد، آنچه باعث شده مهدی تاج به تکاپو بیفتد به دو مورد برمی‌گردد. یکی مشکل در پرداخت بدهی ویلموتس و دوم حکم احتمالی دادگاه داخلی در مورد همین پرونده. 

آن‌طورکه برخی منابع مدعی شده‌اند بدهی ویلموتس هنوز پرداخت نشده. کما اینکه سندی نیز در رابطه با پرداخت بدهی ویلموتس از جانب فدراسیون منتشر نشده است. این در حالی است که مهدی تاج تلاش زیادی کرده بود این رقم از محل درآمدهای فوتبال ایران در فیفا پرداخت شود اما به دلایلی هنوز این مساله نهایی نشده. گفته می‌شود مخالفت هیات‌رییسه و مصوبه رییس قبلی فدراسیون مبنی بر اینکه پول صعود ایران به جام جهانی باید در اختیار هیات‌های استانی برای توسعه فوتبال قرار بگیرد و البته تحریم‌ها باعث شده حساب مالی بین فدراسیون و مربی بلژیکی صاف نشود. 

از سمت دیگر پیگیری پرونده عاملان رقم خوردن پرونده ویلموتس در کشور هم به مراحل پایانی خود نزدیک شده و هر آن ممکن است دادگاه رای خود را در این زمینه صادر کند. آنطور که از گفته‌های مقامات قوه قضاییه در ماه‌های گذشته برمی‌آید، این رای قطعا عقوبت‌هایی را شامل حال رقم زنندگان این پرونده که بزرگ‌ترین بدهی تاریخ فوتبال ایران به حساب می‌آید خواهد کرد. حال اینکه عقوبت‌ها به چه شکلی است و در چه سطحی خواهد بود را باید مقامات قضایی مشخص کنند. 

منگنه‌ای که مهدی تاج در آن گیر کرده، یعنی لزوم پاسخگویی بابت پرونده ویلموتس قرار بود با حضور او در راس فدراسیون فوتبال باز شود اما در 9 ماه گذشته چنین اتفاقی رخ نداده است. تاج امیدوار بود در وهله اول با بازگرداندن کی‌روش و کسب نتایج خوب در جام جهانی نقش قهرمان بگیرد و سپس با استفاده از ارتباطات نزدیک با شیخ سلمان بتواند مشکل تحریم‌ها را حل کند و منابع مالی ایران نزد نهادهای بین‌المللی را به کشور بیاورد تا با پول‌پاشی وجهه از دست رفته خود را برگرداند. اما هیچ کدام از برنامه‌های او درست پیش نرفت. ایران بدترین نتایج تاریخش را در جام جهانی گرفت و پولی هم به فدراسیون فوتبال نیامد. حالا آخرین امید رییس فدراسیون این است که با آمدن اینفانتینو و نمایش ارتباطات نزدیک با مقامات فیفا و ای‌اف‌سی و زمزمه چماق تعلیق فوتبال معادلات به هم بخورد. 

با این حال به نظر نمی‌رسد که این‌بار آمدن اینفانتینو به تهران هم کمکی به تاج کند. مخصوصا اینکه فدراسیون تحت مدیریت او با یک چالش بزرگ دیگر هم مواجه شده: شکایت شهاب‌الدین عزیزی خادم به دادسرا برای ابطال انتخابات شهریور 1401 که تا دو هفته دیگر نتیجه‌اش معلوم می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها