کد خبر: 602081
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ۱۴:۴۸:۱۵
| |

راهنمای جامع برای ترمیم ترک چوب | بررسی راهکارهای جلوگیری از ترک خوردن چوب

چوب‌ها، موجودات زنده‌ای هستند که پس از قطع شدن نیز به حیات خود ادامه می‌دهند.

راهنمای جامع برای ترمیم ترک چوب | بررسی راهکارهای جلوگیری از ترک خوردن چوب
کد خبر: 602081
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ۱۴:۴۸:۱۵

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در صنعت چوب و تولید محصولات چوبی وجود دارد، ترک خوردن آن‌هاست. چوب خام برای فرآوری به کارخانه‌ها منتقل شده و پس از آن برای تولید انواع مختلفی از وسایل استفاده می‌شود.

قبل از هر نوع فرآوری، چوب طی مرحله‌ای مهم خشک می‌شود. در صورتی که این مرحله به درستی انجام نشود، مشکلات مختلفی برای چوب خشک کن رفته ایجاد می‌کند که یکی از آن‌ها ترک خوردن چوب است. در ادامه درباره راهکارهای جلوگیری از ترک خوردن چوب و همچنین روش‌هایی برای ترمیم آن بیان شده‌اند.

علت ترک خوردن چوب

چوب‌ها در ظاهر بسیار سخت و محکم به نظر رسیده اما در باطن بسیار حساس هستند. هرگونه تغییر دما و رطوبت در هوا می‌تواند به سرعت به آن‌ها آسیب رسانده و باعث ترک خوردن آن‌ها شود. یکی از موارد مهمی که در هنگام تغییر دما باعث ترک خوردن چوب می‌شود، این است که چوب‌ها معمولاً تلاش می‌کنند خود را با محیط هم دما کنند. به عنوان مثال اگر رطوبت چوب 30 درصد و رطوبت محیط 20 درصد باشد، چوب تلاش می‌کند رطوبت خود را کاهش داده و به 20 درصد برسد. این تغییر رطوبت باعث ترک خوردن چوب می‌شود.

علاوه بر آن هرگونه ضربه و فشار می‌تواند بافت چوب را دچار آسیب کرده و باعث ترک خوردگی و شکستگی آن شود. به این منظور بهتر است چوب‌ها و وسایل چوبی در محیطی با میزان رطوبت پایین آماده شده و هنگام جابه‌جایی نیز از ورود رطوبت به درون آن‌ها جلوگیری شود.

روش‌های ترمیم ترک چوب

اگر به هر دلیلی وسایل و ابزارهای چوبی شما دچار ترک شوند، باید با روش‌های درست و اصولی ترک آن‌ها را ترمیم کنید تا وسیله شما آسیب جدی‌تری نبیند. روش‌های مختلفی برای ترمیم ترک چوب وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • ترمیم با بتونه همرنگ

بتونه همرنگ به بتونه‌ای گفته می‌شود که از ترکیب تراشه‌های همان چوب با چسب چوب ایجاد می‌شود. تراشه‌های چوب را به صورت خاک اره درآورید و با چسب چوب مخلوط کنید. سپس از ماده خمیری به دست آمده بر روی شیار‌ها و ترک‌های ایجاد شده چوب قرار دهید.

قبل از کار بهتر است ابتدا سطح چوب را سنباده کشیده تا کاملاً صاف و یکدست شود، سپس به کمک دستمال کاملاً تمیز کنید تا مخلوط خمیری به خوبی درون درز‌ها و شکاف‌های ایجاد شده فرو رود. با توجه به عمق شکاف ایجاد شده بر روی چوب یک یا چند بار این کار را تکرار کنید تا سطح چوب به خوبی صاف و یکدست شود.

۲۲

  • استفاده از خاک ‌ام دی اف برای ترمیم چوب

این روش نیز دقیقاً مشابه روش قبل است، با این تفاوت که برای تهیه خمیر از خاک اره استفاده می‌شود. خاک اره باکیفیت تهیه کرده و به خوبی الک کنید تا پودری صاف ایجاد شود. سپس آن را با چسب مخلوط کرده و برای ترمیم چوب استفاده کنید. نکته مهم درباره این روش این است که خاک اره از ‌ام دی اف تهیه شده و دارای مواد سمی و خطرناک است، به همین دلیل باید در فضای آزاد از آن استفاده کنید. پس از اتمام کار نیز می‌توانید از کیلر برای پوشش آن استفاده کنید.

  • بتونه حرارتی و ترمیم چوب ترک خورده

وسیله دیگری که برای ترک خوردن چوب استفاده می‌شود، بتونه حرارتی است. این وسیله مشابه با چسب‌های تفنگی حرارتی است و به کمک برق کار می‌کند. ماشه‌هایی با رنگ‌های مختلف سفید تا قهوه‌ای درون آن قرار گرفته و پس از داغ شدن از نوک تفنگ خارج می‌شوند. با کمک این تفنگ می‌توانید به راحتی تمام شیار‌ها و ترک‌های موجود در سطح چوب را پر کرده و سپس با کمک کاردک سطح آن را صاف کنید. از این روش برای شیارهای بزرگ استفاده نمی‌شود.

  • ترمیم ترک خوردن چوب با رزین اپوکسی

یکی از روش‌های برطرف کردن ترک خوردگی چوب، رزین اپوکسی است. در این روش رزین اپوکسی رنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کار بسیار تخصصی است اما نتیجه کار بسیار عالی و زیبا می‌شود. رزین اپوکسی را می‌توانید در رنگ‌های متنوعی تهیه کنید. از ترکیب شیشه و سنگ‌های تزئینی نیز می‌توانید در کنار رزین اپوکسی استفاده کنید تا علاوه بر برطرف کردن ترک خوردگی‌ها و شیارهای ایجاد شده بر سطح چوب، نمای خاص و زیبایی نیز در وسیله چوبی خود ایجاد کنید.

  • ژل بتونه

ژل بتونه ماده‌ای است که از ساختارهای پلیمری درست می‌شود. از این ماده می‌توان برای ترمیم هر نوع ترک خوردگی بر روی چوب استفاده کرد. این ژل به سرعت خشک شده و به راحتی سنباده‌زده می‌شود. از ویژگی‌های مهم این ژل این است که می‌توان از آن برای انواع مختلف چوب‌ها استفاده نمود. البته سازه‌هایی کشسانی مانند کفپوش‌ها با این ژل سازگاری ندارند.

۳۳

نکات مهم برای برطرف کردن ترک خورگی چوب

اگر قصد دارید در منزل برای ترمیم ترک خوردگی وسایل چوبی اقدام کنید، حتماً نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • برای مرحله سنباده کشیدن حتماً از سنباده کاملاً نرم استفاده کنید. سنباده‌های زبر باعث ایجاد خط و خش و آسیب به سطح چوب می‌شوند.
  • استفاده از بتونه فوری نیز برای پر کردن شیار‌ها و ترک‌های سطح چوب مناسب است و در کمترین زمان و بدون هرگونه تخصصی در این زمینه ترک خوردگی چوب برطرف می‌شود.
  • معمولاً رنگ‌های مخصوص چوب در طیف رنگی مختلفی وجود دارند. هنگام خرید حتماً به رنگ وسیله چوبی خود توجه داشته و رنگ همرنگ و مناسب با آن را خریداری کنید. البته رنگ‌های تیره را می‌توان به کمک تینر یا بنزین رقیق کرده تا چند درجه روشن شوند.
  • در صورت نداشتن وسایل و ابزار موردنیاز برای بتونه کاری می‌توانید از اسفنج یا گوش پاک کن نیز برای این کار استفاده کنید.
  • بتونه مورد استفاده را با توجه به نوع چوب تهیه کنید تا سازگاری مناسبی با آن داشته باشد.
  • قبل از هرگونه ترمیم چوب، حتماً از نبود موریانه درون آن مطمئن شوید، زیرا در این صورت پس از ترمیم ترک خوردگی نیز مجدداً چوب دچار آسیب می‌شود.
  • در صورت مشاهده هرگونه ترک خوردگی بر روی سطح چوب، بهتر است هرچه سریع‌تر برای ترمیم آن اقدام کنید؛ زیرا در صورت آسیب‌های جدی ممکن است وسایل شما دیگر قابل ترمیم و استفاده نباشند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها