کد خبر: 599652
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۸ ۱۷:۲۳:۰۳
| |

تفاوت های چوب ترمووود و چوب روس | مقایسه این دو نوع چوب صنعتی

در صنعت ساختمان‌سازی مدرن استفاده از چوب‌های صنعتی افزایش پیدا کرده است.

تفاوت های چوب ترمووود و چوب روس | مقایسه این دو نوع چوب صنعتی
کد خبر: 599652
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۸ ۱۷:۲۳:۰۳

در حال حاضر چوب‌های صنعتی به محبوب‌ترین مصالح برای ساخت نمای داخلی و بیرونی، دکینگ، کف‌پوش و موارد دیگر به شمار می‌روند. دو نوع چوب صنعتی بسیار پرطرفدار در این زمینه، چوب‌های ترمووود و روس هستند. این چوب‌ها ظاهری زیبا دارند و در مدل‌های متنوعی تولید می‌شوند.

چوب ترمووود و چوب روس؛ دو چوب صنعتی متفاوت

چوب‌های ترمووود و روس، ظاهری زیبا دارند و در مدل‌های متنوعی تولید می‌شوند. از سوی دیگر این نوع چوب‌ها نسبت به چوب‌های معمولی مقاوم‌تر و بادوام‌تر هستند؛ به همین دلیل در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد زیادی دارند. اما با وجود شباهت‌های زیاد، این دو نوع چوب با یکدیگر متفاوت هستند. با ما همراه باشید تا در این مطلب به بررسی تفاوت های چوب ترمووود و چوب روس بپردازیم.

ترمووود چه نوع چوبی است؟

قبل از بررسی تفاوت های چوب ترمووود و چوب روس، لازم است با هر یک از این دو نوع چوب صنعتی و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شویم. ترمووود یکی از انواع بسیار پرکاربرد چوب‌های صنعتی مورد استفاده در ساختمان‌سازی است. این نوع چوب معمولا از درختان مختلفی مانند کاج و زبان گنجشک تولید می‌شود. چوب این درختان نسبت به درختان دیگر مقاومت بسیار بالایی دارند. باید بدانید که ترمووود نوعی چوب فراوری شده به شمار می‌رود که تحت حرارت زیاد بخار آب، به عبارتی اصلاح حرارتی می‌شود. ترمووود ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که باعث شده‌اند در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد زیادی داشته باشد.

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های ترمووود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت و استحکام بسیار زیاد: چوب ترمووود در حرارت بالا قرار گرفته و رطوبت داخل و بیرون آن از بین رفته است. از همین رو در برابر مواردی مانند رطوبت، حرارت و ضربه مقاومت بسیار بالایی دارد. همچنین در برابر حمله حشرات، قارچ‌ها و کپک‌ها بسیار مقاوم است.
  • سازگاری محیط زیست: با توجه اینکه در طول اصلاح حرارتی ترمووود هیچ‌گونه ماده شیمیایی به کار برده نمی‌شود، بنابراین این نوع چوب با محیط زیست بسیار سازگار است. باید اشاره کرد که چوب ترمووود قابل بازیافت بوده و می‌توان دوباره از آن استفاده کرد.
  • عایق بودن: چوب‌های ترمووود رسانایی گرمایی بسیار پایینی دارند و دمای خود را حفظ می‌کنند. همچنین صدا را از خود عبور نمی‌دهند؛ از همین رو مصالحی عالی برای ساخت نمای ساختمان‌ها به شمار می‌روند
  • سبک بودن و عدم تغییر ابعاد: به دلیل اصلاح حرارتی انجام شده روی ترمووود و از بین رفتن رطوبت این چوب‌ها، وزن بسیار سبکی دارند. از همین رو عواملی مانند رطوبت و حرارت، ابعاد آن‌ها را تغییر نمی‌دهد.

چوب روس و ویژگی‌های آن

اکنون که با چوب ترمووود آشنا شدیم، لازم است که به بررسی چوب روس و ویژگی‌های آن بپردازیم، سپس تفاوت های چوب ترمووود و چوب روس را بررسی کنیم. چوب‌های روس قدمت زیادی دارند و به دلیل ورود آن‌ها به ایران از کشور روسیه، به این نام شناخته می‌شوند. باید بدانید که چوب روس نسبت به چوب ترمووود رنگ روشن‌تری دارد و سبک‌تر است.

چوب روس و ویژگی‌های آن

چوب روس در انواع مختلفی تولید می‌شود که نوع هر یک به جنس چوب مورد استفاده در آن بستگی دارد. به طور کلی بیشتر انواع چوب روس ویژگی‌های مشترکی دارند که شامل وزن پایین، مقاومت بالا و قیمت مناسب می‌شوند. همچنین سمباده کشیدن روی چوب‌های روس و برش آن‌ها آسان است.

انواع چوب روس شامل موارد زیر می‌شوند:

  • چوب روس کاج یا ساسنا: این نوع از چوب روس بافت‌های ریز و درشت دارند. چوب‌های روساز نوع ساسنا نسبتا چرب هستند و با رنگ‌های قرمز و صورتی در بازار پیدا می‌شوند. این نوع چوب روس دوام بسیار زیادی دارد و قیمت آن مناسب است. باید اشاره کرد که از این نوع چوب روس در ساخت MDF و ترمووود استفاده می‌شود.
  • چوب روس یولکا یا نوئل: چوب روس نوئل معمولا از چوب درختان برگ سوزنی و همیشه‌سبز مانند کاج ساخته می‌شود. این نوع از چوب‌های روس از چوب ساسنا نرم‌تر هستند و معمولا در رنگ‌های سفید و زرد در بازار پیدا می‌شوند. باید اشاره کرد که چوب یولکا بسیار سبک است و بیشتر در ساخت آیتم‌های دکوراسیون داخلی کاربرد دارد.
  • چوب روس نراد: این نوع چوب روس نیز از چوب درخت کاج به دست می‌آید که رنگ سفید و مایل به کرم دارد. بافت این نوع چوب نرم و وزن آن سبک است. همچنین این نوع چوب روس قیمت مناسبی دارد و در ساخت مواردی مانند کف‌پوش، مبلمان، درب و پنجره به کار برده می‌شود.

تفاوت های چوب ترمووود و چوب روس در چه مواردی است؟

اکنون که با هر دو نوع چوب ترمووود و چوب روس آشنا شدیم، لازم است که به بررسی تفاوت‌های آن‌ها بپردازیم. هر دو چوب ترمووود و چوب روس در صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای بسیار زیادی دارند. البته هر نوع از این چوب‌ها در یک بخش از ساختمان‌سازی به کار برده می‌شوند. اما باید بدانید که چوب روس و چوب ترمووود با یکدیگر متفاوت هستند و می‌توانند کاربردهای متفاوتی نیز داشته باشند. مهم‌ترین تفاوت های چوب ترمووود و چوب روس در سه مورد شامل قیمت، دوام و نیاز به رنگ است.

قیمت یکی از مهم‌ترین تفاوت های چوب ترمووود و چوب روس به شمار می‌رود. با وجود شباهت در استحکام و ماندگاری برای استفاده در نمای ساختمان، این دو نوع چوب قیمت متفاوتی دارند. باید بدانید که چوب ترمووود نسبت به چوب روس مقاومت نسبتا بیشتری داشته و به همین دلیل قیمت آن نسبت به چوب روس بیشتر است. به همین دلیل استفاده از چوب روس در ساختمان‌سازی نسبتا مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود.

یکی دیگر از تفاوت های چوب ترمووود و چوب روس در میزان طول عمر آن‌ها است. به طور کلی چوب ترمووود نسبت به چوب روس مقاومت بیشتری در برابر ضربه، رطوبت و حرارت دارد. از همین رو دوام و طول عمر آن بیشتر است. همچنین چوب ترمو کمتر از چوب روس آسیب می‌بیند؛ در نتیجه کمتر به تعمیر و نگهداری نیاز پیدا می‌کند. یکی از راه‌های نگهداری و افزایش طول عمر چوب‌های ترمووود و چوب روس، رنگ زدن آن‌ها است. اما چوب ترمووود به دلیل مقاومت بالاتر، کمتر به رنگ‌آمیزی نیاز دارد.

چوب ترمووود مناسب برای نمای ساختمان

چوب ترمووود و روس؛ چوب‌هایی متفاوت و عالی برای صنعت ساختمان‌سازی

چوب ترمووود و چوب روس هر دو در صنعت ساختمان‌سازی به کار برده می‌شوند؛ اما متفاوت هستند. باید بدانید که چوب روس به رنگ‌آمیزی نیاز دارد تا مقاومت آن در برابر نور خورشید و رطوبت افزایش پیدا کند. در مقابل استفاده از رنگ برای چوب ترمووود تنها جنبه زیبایی دارد. با بررسی تفاوت های چوب ترمووود و چوب روس، بهتر می‌توانید برای ساختمان خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. مجموعه پارس آرای کوهستان، یکی از برترین عرضه‌کنندگان چوب‌های صنعتی است. شما می‌توانید از طریق وب‌سایت فروشگاه ما، بهترین و باکیفیت‌ترین چوب‌های صنعتی را برای پروژه‌های ساختمانی خود خریداری کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها