حسرت رئیس سازمان سینمایی کشور؛ فیلم مشترک با عراق نداریم!

​نشست رئیس سازمان سینمایی کشور با فیلمسازان و صنوف سینمایی عراق برگزار و بر روایتگری درست مسائل و حقایق معاصر ایران و عراق و ممانعت از فراموشی تاریخ تصویری تاکید شد.

حسرت رئیس سازمان سینمایی کشور؛ فیلم مشترک با عراق نداریم!
کد خبر: 566166
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۸ ۱۷:۱۰:۵۵

نشست محمد خزاعی - رئیس سازمان سینمایی کشور - با جمعی از سینماگران و هنرمندان و صنوف سینمایی عراق از جمله سالم شدهان استاد دانشکده هنرهای زیبا (بغداد)، مهدی عباس مورخ سینما، صالح الصحن استاد کارگردانی، نزار شهید الفدعم کارگردان سینما، علاء الذهبی مانیتور، علی حنون کارگردان سینما، سعد عبدالله رئیس بخش فیلم در سندیکای هنرمندان، سعد نعمه و کاظم مرشد سلوم منتقد سینمایی در سالن تئاتر الرشید بغداد و غیره هفته گذشته در بغداد برگزار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، خزاعی با اشاره به سیر تحول سینمای ایران گفت: واقعیت این است که بعد از انقلاب اسلامی تحولات سینمایی زیادی در ایران صورت گرفته و نگاه و بینش انقلابی باعث دگرگونی ساختارهای محتوایی و اداری سینمای ایران شد. در این راستا موسسات متعدد با ماموریت های مشخص شکل گرفته و در زمینه‌های مختلف اقدام به فعالیت کردند. سینمای جوانان در بخش آموزش و تربیت نیروی انسانی، مرکز گسترش، سینماشهر، فارابی و غیره در حوزه های دیگر به وجود آمدند. در عین حال مراکز آموزشی و دانشگاه‌های زیادی در ایران پا گرفتند که فعالیت آنها آموزش فیلمسازی و مبانی سینما است. به عبارتی در حال حاضر خانواده سینمای ایران بالغ بر۲۰ هزار نفر است. ما اساتید ‌مدرسان و صاحب نظران زیادی در این عرصه داریم که هر کدام آن ها دارای دانش و تجربه ارزشمندی هستند که در تبادل استاد و بحث آموزش می توان از حضور آنها در اینجا استفاده کرد.

خزاعی در پاسخ به سوال سالم شدهان استاد دانشکده هنرهای زیبای عراق درباره نحوه  انتقال تجربه فیلمسازی سینماگران ایرانی به کشور عراق افزود: هر ساله ما در ایران میزبان فیلمسازان عراقی در جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان، جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره سینما حقیقت و جشنواره فیلم فجر هستیم و خوشبختانه ‌شاهد گسترش روند تعامل و حضور هنرمندان دو کشور بوده‌ایم. این در حالی است که باید بگویم  افتخاراتی که سینمای ایران دارد متعلق به کل سینمای منطقه و سینمای جهان اسلام است.

در این دیدار سعد عبدالله رئیس بخش فیلم در سندیکای هنرمندان عراق نیز با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور خواهان تولید فیلم به صورت مشترک شد و عنوان کرد: هدف ما تولید یک یا دو فیلم مشترک نیست چرا که خواهان تولید فیلم‌های زیاد به صورت مشترک هستیم. علاوه براین ایجاد یک صندوق مشترک برای همکاری پایدار از دیگر در خواست‌های ما است.

محمد خزاعی از پیشنهاد صندوق مشترک برای  همکاری پایدار استقبال و خاطر نشان کرد: امروز، ‌رابطه دوستی ما بین دو ملت بیش از همیشه به چشم میخورد. ایران در کنار ملت عراق با گروه تروریستی داعش مبارزات بسیاری کرده و شهید داده است. در واقع جنگ داعش مصداق و نماد همدلی دو ملت است و شهیدان حاج قاسم سلیمانی ‌و ابومهدی المهندس نماد این وحدت و یکدلی محسوب می‌شوند.

رئیس سازمان سینمایی کشور ثبت حقایق تاریخی به زبان تصویر توسط فیلمسازان دو کشور را ضروری دانست و گفت: در حال حاضر به ثبت و تصویر همکاری و همدلی دو ملت علیه دشمنان مشترک  نیاز داریم که از طریق سینما برای نسل های آتی امکان پذیر می ‌شود. سینمای ایران جهش‌های چشمگیری در عرصه‌ منطقه ای و جهانی داشته است و ما علاقمندیم‌ پیشرفت‌ها و توسعه سینمایی را نیز در عراق  شاهد باشیم.

نزار شهید الفدعم کارگردان سینما هم با اشاره به توانمندی های سینمای ایران افزود: ایران مسئولیتی در قبال پیشرفت سینمای عراق ندارد بلکه از سر برادری ، محبت و حمایت این کار را می‌کند. بنابراین دولت و ملت عراق هستند که باید از ظرفیت حمایت و کمک ایران استفاده کنند.  

خزاعی با اشاره به گفته های این فیلمساز عراقی تصریح کرد: در این خصوص معتقدم بخش دولتی باید ورود کرده و مقدمات و بسترها را در کشور عراق فراهم سازد. در مراحل بعد هم با مشارکت دادن بخش خصوصی باید این‌ مسیر را به شکل گسترده تری تداوم بخشد.

وی ادامه داد : تقویت سینما و فرهنگ دوکشور باعث پیوند قوی تر دو ملت ‌می شود. معتقدیم اگر به سینمای عراق کمک کنیم به واقع به خودمان‌ کمک‌کرده‌ایم و این موضوع باعث دوستی بیشتر مابین دو ملت می شود.

رئیس سازمان سینمایی یاد آور شد : امروز همه کشورهای منطقه درگیر جنگ رسانه‌ای هستند. جنگ امروز رسانه‌ای و سایبری و تصویری است. اگر فیلم خودمان را نسازیم دیگران برای ما فیلم ساخته و حقایق را مخدوش می کنند.

صالح الصحن استاد کارگردانی عراق نیز ضمن ارائه پیشنهاد برگزاری مسابقه ای برای تولید فیلم مشترک گفت: در زمانه ای زندگی می کنیم که فیلم بهترین رسانه برای ارائه پیام و مفهوم بوده و تولید یک فیلم مشترک می تواند به ارزشهای تاریخی و دینی دو ملت صحه بگذارد و فصل جدیدی در روابط دو کشور باشد.

وی درادامه یاد آور شد: در عراق کلیه زیرساخت های آموزشی تقریبا آسیب دیده است و  در این زمینه به تجربه و کمک ایران نیاز داریم.

خزاعی در اشاره به اقدامات انجام شده برای تولید آثارمشترک اظهار داشت: در حال حاضر خوشبختانه بنیاد فارابی در حال‌ همکاری برای تولید فیلم‌ در زمینه گروه داعش است. علاوه براین چند کار مشترک دیگر نیز در دست اقدام  است. حتی کارگروهی برای فیلمنامه نویسی در این زمینه نیز تشکیل شده است.گفتنی است در خصوص آموزش هم در جلسه ای با آقای حسن ناظم وزیر فرهنگ و گردشگری و احمد موسی مدل آموزشی سینمای جوان را پیشنهاد داده‌ایم.

در این نشست هنرمند شناخته کشور عراق استاد کاظم مرشد سلوم در سخنانی به تشریح وضعیت سینما در عراق پرداخت و خاطر نشان کرد: کشور عراق در سالهای گذشته درگیر جنگ های منطقه ای بوده و جنگ با داعش تا کشورهای غربی را شامل می‌شود.و طبیعی است در شرایط بحرانی جنگ‌، به سینما توجه نشود. اگرچه متاسفانه در کشور ما روند تولید فیلم به دلایلی که گفتم هیچگاه مستمر نبوده و  امیدوارم این دیدارها شروع یک همکاری اثرگذار باشد.

وی با اشاره به جایگاه سینمای ایران در منطقه و جهان گفت: ما با سینمای ایران از دهه ۵۰ میلادی آشنا شده‌ و در دهه ۶۰ فیلم ها و سریال های ایرانی را با لهجه بغدادی دیده ایم و  خاطرات زیادی از آن موقع داریم. باعث تاسف است که با وجود تمام اشتراکات و نزدیکی دو کشور، تاکنون فیلم مشترکی نداشته ایم. البته، فعالیت مشترکی بین اقوام کرد و ایران صورت گرفته که ثمره آن ساخت ۲۵ فیلم است اما تاکنون ‌فیلم‌مشترکی بین بغداد و ایران نداشته ایم.

کاظم مرشد سلوم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به امضای تفاهمنامه بین ایران و عراق تصریح کرد:  شرایط بسیار خوبی فراهم‌ شده و این سفر هیات ایرانی در این سطح و امضای تفاهمنامه نشان‌می دهد ایران آمادگی همکاری و کمک را دارد .در حال حاضر توپ در زمین ما است و با وجود این تفاهمنامه و اقدام ایران ، باید ما از خودمان و دولت عراق انتظار پیگیری و اجرای تفاهمنامه را داشته باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها