کد خبر: 648591
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۶ ۱۹:۵۵:۰۰
| |

ادعای سنتکام: توقیف تسلیحات ایرانی ارسالی به انصارالله یمن

فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام در تداوم اظهارات ضد ایرانی و ناتوانی در برابر انصارالله یمن ادعا کرد: ایالات متحده آمریکا تسلیحات پیشرفته ایرانی را که در حال انتقال به حوثی ها (انصارالله) بودند، توقیف کرده است.

ادعای سنتکام: توقیف تسلیحات ایرانی ارسالی به انصارالله یمن
کد خبر: 648591
|
۱۴۰۲/۱۰/۲۶ ۱۹:۵۵:۰۰

فرماندهی مرکزی آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد: در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴، نیروی دریایی سنتکام آمریکا هنگام انجام عملیات راستی‌آزمایی پرچم، یک‌ کشتی که مشغول حمل غیرقانونی تسلیحات پیشرفته ایران برای تامین مجدد نیروهای حوثی (انصارالله) در یمن بود، توقیف کردند.

به گزارش ایرنا، سنتکام با ارائه سه تصویر مدعی شد: «نیروی دریایی آمریکا در ناو یو اس اس لوییس بی پولر با پشتیبانی بالگرد و پهپادها، در نزدیکی سواحل سومالی در آب های بین المللی دریای عرب سوار این کشتی شده و موشک بالستیک ساخت ایران، قطعات موشک و موشک های کروز ، سوخت موشک، فناوری هدایت موشک، و کلاهک های موشک های بالستیک میان برد و موشک های کروز ضد کشتی و همچنین اجزای مرتبط با پدافند هوایی را توقیف کردند. تحلیل اولیه نشان می‌دهد که همین سلاح‌ها توسط حوثی‌ها برای تهدید و حمله به دریانوردان در کشتی‌های تجاری بین‌المللی در حال عبور در دریای سرخ استفاده شده است.»

توقیف تسلیحات

سنتکام در ادامه اتهام زنی به جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: این اولین توقیف تسلیحات کشنده پیشرفته متعارف ایران از زمان آغاز حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در نوامبر ۲۰۲۳ است. این همچنین اولین توقیف موشک‌های بالستیک و موشک‌های کروز پیشرفته ساخت ایران توسط نیروی دریایی ایالات متحده از نوامبر ۲۰۱۹ است. عرضه، فروش یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم تسلیحات به حوثی‌ها در یمن ناقض قطعنامه امنیتی ۲۲۱۶ سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است.

فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه همچنین ادعا کرد: دو نیروی دریایی ایالات متحده که قبلاً گزارش مفقود شدن آنها در دریا گزارش شده بود، مستقیماً در این عملیات شرکت داشتند. ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده سنتکام گفت: "ما در حال انجام جستجوی جامع برای هم تیمی های گم شده خود هستیم."

سنتکام ادامه داد: این کشتی توسط نیروهای دریایی ایالات متحده ناامن شناسایی شده و غرق شد. وضعیت ۱۴ خدمه کشتی بر اساس قوانین بین المللی مشخص می شود.

فرماندهی مرکزی آمریکا همچنین مدعی شد: واضح است که ایران به ارسال کمک های مرگبار پیشرفته به حوثی ها ادامه می دهد. ژنرال مایکل اریک کوریلا گفت: «این نمونه دیگری از چگونگی اقدام فعالانه ایران در سراسر منطقه برای ایجاد بی ثباتی بی‌ثباتی است.ما به همکاری با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی برای افشا و جلوگیری از این تلاش‌ها و در نهایت برای تامین مجدد آزادی ناوبری ادامه خواهیم داد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها