کد خبر: 646010
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۶ ۰۸:۲۵:۰۰
| |

چرا اسرائیل قدیمی‌ترین مستشار نظامی ایران را در سوریه به شهادت رساند؟

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه اقدامات گذشته اسرائیل در شام منجر به عقب‌‌‌نشینی نیروهای محور مقاومت و ایران نشده، امروز آنها چند گام جلوتر آمده و بر شدت و حدت حملات خود افزوده‌‌‌اند؛ هدف اسرائیل نیز بازدارندگی در برابر محور مقاومت است.

چرا اسرائیل قدیمی‌ترین مستشار نظامی ایران را در سوریه به شهادت رساند؟
کد خبر: 646010
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۶ ۰۸:۲۵:۰۰

روزنامه دنیای اقتصاد هدف اسراییل از ترور سیدرضی موسوی در سوریه را واکاوی کرده است. 

به گزارش دنیای اقتصاد، از شدت گرفتن این حملات دو سناریو را می‌توان مطرح کرد؛ نخست اینکه اسرائیل با حمله روز دوشنبه به سوریه و به شهادت رساندن سردار بلندپایه ایران به دنبال آن است تا ایران به این حمله پاسخ دهد و جنگ گسترش پیدا کند. البته شواهد و قرائن خلاف این موضوع را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد اسرائیل در موقعیتی نیست که این هدف را دنبال کند. حتی اگر اسرائیل بخواهد این مسیر را دنبال کند، باید از حزب‌‌‌الله لبنان که هر روز در حال تبادل آتش هستند و نزدیک‌‌‌تر هم هست شروع کند. اما مشاهده می‌‌‌کنیم که این حملات بین اسرائیل و حزب‌‌‌الله از حد مشخصی فراتر نمی‌رود. درواقع اسرائیل بعد از ضربات وارده از ۷ اکتبر که هم جامعه و هم نخبگان امنیتی، سیاسی و نظامی اسرائیل با آن مواجه شدند، نمی‌تواند وارد این جبهه‌‌‌های جدید شود.  اما هدف دیگر هم ممکن است از جانب اسرائیل دنبال شود که به سناریوی دوم معنا می‌دهد.

این روزنامه افزوده است: این هدف آن است که چون اسرائیل به هیچ‌‌‌یک از اهدافی که اعلام کرده بود نرسیده است و انتقادات از تل‌‌‌آویو بسیار افزایش پیدا کرده است به دنبال دستاوردسازی بوده است. تقریبا اغلب مقامات ارشد سابق اسرائیل در رسانه‌‌‌های ا    سرائیلی از شکست این رژیم در غزه سخن می‌‌‌گویند. در چنین شرایطی ترور یک فرمانده ارشد ایرانی به مثابه یک دستاورد می‌تواند به افکار عمومی اسرائیل فروخته شود. با در نظر گرفتن حملات دوشنبه شب می‌توان گفت آنچه اسرائیل و آمریکا به طور مشترک دنبال می‌کنند این است که در منطقه‌‌‌ای خاص به جز لبنان که ریسک آن زیاد است، بازی را دنبال کنند. اسرائیل بازی در منطقه خاکستری سوریه را آغاز کرده است؛ هرچند هنوز به طور رسمی مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته است.  به نظر می‌رسد با توجه به اینکه اقدامات گذشته اسرائیل در شام منجر به عقب‌‌‌نشینی نیروهای محور مقاومت و ایران نشده، امروز آنها چند گام جلوتر آمده و بر شدت و حدت حملات خود افزوده‌‌‌اند؛ هدف اسرائیل نیز بازدارندگی در برابر محور مقاومت است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها