کد خبر: 651198
|
۱۴۰۲/۱۱/۲۳ ۰۷:۰۰:۰۶
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

لبنان، مثلث کشورهای غربی برای مقابله با حضور حزب‌الله همچنان پابرجاست

در شرایطی که جنگ در غزه همچنان ادامه دارد و مذاکرات برای مبادله اسرا بین اسرائیل و حماس وارد پیچ‌وخم‌‌های عجیبی شده، رسانه‌های لبنانی از تلاش‌های سه کشور غربی به منظور عقب راندن حزب‌الله از جنوب لبنان سخن می‌گویند.

لبنان، مثلث کشورهای غربی برای مقابله با حضور حزب‌الله همچنان پابرجاست
کد خبر: 651198
|
۱۴۰۲/۱۱/۲۳ ۰۷:۰۰:۰۶

سید عماد حسینی- در شرایطی که جنگ در غزه همچنان ادامه دارد و مذاکرات برای مبادله اسرا بین اسرائیل و حماس وارد پیچ‌وخم‌‌های عجیبی کرده، رسانه‌های لبنانی از تلاش‌های سه کشور غربی به منظور عقب راندن حزب‌الله از جنوب لبنان سخن می‌گویند.

به گزارش اعتمادآنلاین، روزنامه لبنانی المدن در گزارشی اعلام کرد، کشورهای فرانسه، بریتانیا و آمریکا پیشنهادهای جداگانه‌ای برای آنچه آن را پایان دادن به تنش در جنوب لبنان نامیده‌اند، در اختیار مسئولان در بیروت قرار داده‌اند.

پیشنهاد فرانسه:

فرانسوی‌ها در پیشنهاد خود خواهان تکرار اجرای توافقنامه آوریل 1996 هستند که بعد از جنگ خوشه‌های خشم به مرحله اجرا در آمد.

پاریس این پیشنهاد را حتی در اختیار عاموس هوکشتاین فرستاده ویژه آمریکا هم قرار داده است.

تفاوت موجود در طرح مزبور این است که سوریه در آن زمان در کنار کشورهای انگلیس و آمریکا، فرانسه را در اجرای این طرح کمک می‌کردند اما در پیشنهاد جدید، یکی از کشورهای عربی جانشین سوریه می‌شود.

و قرار است دفاتر این کمیته در شهرهای صور در لبنان و نهاریا در فلسطین اشغالی تحت نظر سازمان ملل متحد برای ترسیم مرزهای زمینی بین لبنان و فلسطین اشغالی راه‌اندازی شود.

به گفته هواداران این طرح، شاید در حال حاضر ترسیم مرزها اقدامی زودهنگام باشد اما این طرح می‌تواند به‌فوریت عملیات نظامی جاری بین حزب‌الله و اسرائیل را متوقف کند و همین امر به خودی خود زمینه‌ساز مذاکرات برای ترسیم مرزها خواهد شد، در حالی که هوکشتاین می‌تواند نقش اصلی را در مذاکرات برای عقب‌نشینی اسرائیل از نقاط منازعه‌انگیز با لبنان ایفا کند.

منابع آگاه اعلام کردند سفر اخیر روزیر خارجه فرانسه به بیروت و نپرداختن او به موضوع غزه برای پیشبرد این توافق بوده است به‌ویژه که او در مذاکرات خود همواره پیام تهدیدآمیز اسرائیل در مورد حمله گسترده به لبنان را هم به اطلاع مسئولان لبنانی می‌رساند.

پیشنهاد بریتانیا:

انگلیسی‌ها هم برای لبنان پیشنهادهایی دارند؛ آنها خواهان استقرار برج‌های مراقبت مشابه آن چیزی هستند که در گذشته در بقای لبنان در مقابله با خطراتی که از طرف سوریه به‌ویژه از جانب داعش صورت می‌گرفت، تعبیه شده بود.

در این پیشنهاد بر تقویت ارتش لبنان و نیروهای یونیفل در طول مرز لبنان و فلسطین اشغالی تاکید شده است.

منابع آگاه خبر دادند، پس از سفر دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس به بیروت، یک هیات نظامی بریتانیایی هم به لبنان سفر کرده و با جوزف عون، فرمانده ارتش، پیشنهاد بریتانیا برای برپایی برج‌های مراقبت در طول مرزهای جنوبی را به بحث و بررسی گذاشته است.

بر اساس این پیشنهاد، کار از منطقه الناقوره در نزدیکی مقر نیروهای یونیفل آغاز می‌شود و با احداث آن نه‌تنها امنیت خط مرزی تامین می‌شود بلکه می‌توان از این برج‌های دیده‌بانی برای تضمین حمایت از مرزهای دریایی لبنان هم استفاده کرد.

طرف لبنانی هم گرچه با این پیشنهاد مخالفت نکرد اما به طرف انگلیسی گفت این برج‌ها باید در کنترل کامل ارتش لبنان باشند و در عین حال روی خط مرزی بین‌المللی احداث شود نه خط آبی، پس اجرایی شدن این طرح منوط به عقب‌نشینی اسرائیل از مناطق منازعه‌انگیز است.

پیشنهاد آمریکا:

آمریکا هم پیشنهادهای خاص خود را دارد؛ عاموس هوکشتاین سعی دارد همان راهی را که در روند ترسیم مرزهای دریایی طی کرده و به نتیجه رسیده بود برای مرزهای زمینی هم در پیش گیرد، در عین حال واشینگتن فشارهای خود را برای جلوگیری از شدت گرفتن درگیری ادامه می‌دهد.

دستورالعمل فعلی هوکشتاین این است که در مرحله اول آتش‌بس برقرار شود، ساکنان در دو طرف مرز به محل زندگی خود بازگردند و ارتش لبنان به همراه نیروهای یونیفل در این منطقه تقویت شوند، بعد از تحقق این سه مورد مذاکرات ترسیم مرزهای زمینی هم با هدف ثباتی طولانی‌مدت، آغاز خواهد شد.

منابع آگاه به این روزنامه خبر دادند، پیشنهادهای فرانسه و انگلیس نیز در حال حاضر در سبد پیشنهادهای آمریکا قرار داده شده و همگی به تلاش‌های هوکشتاین دل بسته‌اند.

در کنار این مذاکرات هر یک از طرف‌ها خواهان دریافت تضمین‌‌هایی از طرف دیگر است.

اسرائیل به دنبال آن است که حزب‌الله تضمین بدهد در آینده دست به عملیات مشابهی همچون طوفان‌الاقصی نزند و دیگر هیچ خطری برای اسرائیل ایجاد نکند.

در مقابل لبنان هم خواهان تضمین‌‌هایی درباره پایان تجاوزها و نقض‌های زمینی، دریایی و هوایی تمامیت ارضی و حریم هوایی کشور است، مسئولان لبنانی از سویی خواهان تضمین‌‌هایی برای کمک به تشکیل دولت در لبنان و نیز کمک‌های اقتصادی هستند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها