کد خبر: 650087
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۰ ۱۱:۳۵:۲۱
| |

درباره یک صعود حماسی/ واکنش جالب ایرانی ها به برد تاجیکستان مقابل لبنان/ فارسی زبانان دوست‌داشتنی در چهار یک نهایی!

لحظه سوت پایان بازی امارات و تاجیکستان، یکی از دراماتیک ترین صحنه‌های ادوار جام ملت‌ها به نمایش درآمد. لحظه غرور یک ملت که در چشمان ستاره‌های تیم ملی فوتبال‌شان تجسم یافت.

درباره یک صعود حماسی/ واکنش جالب ایرانی ها به برد تاجیکستان مقابل لبنان/ فارسی زبانان دوست‌داشتنی در چهار یک نهایی!
کد خبر: 650087
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۰ ۱۱:۳۵:۲۱

صعود تاریخی کشور فارسی‌زبان تاجیکستان به یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا آن‌هم در نخستین تجربه حضورشان در این تورنمنت بین ایرانی‌ها و تمام فارسی‌زبان‌های دنیا بازتاب زیادی داشت. 

به گزارش روزنامه اعتماد، تیم ملی تاجیکستان این دوره با 24 تیمی شدن جام ملت‌ها برای اولین‌بار توانست در سطح اول فوتبال آسیا حاضر شود. حضور این فوتبالیست‌های فارسی‌زبان با ستاره‌ای که در پرسپولیس توپ می‌زند و سرمربی که شباهت ظاهری جالبی با محمود دولت‌آبادی نویسنده سرشناس ایرانی دارد از همان روزهای نخست توجه علاقه‌مندان به فوتبال را در کشورمان جلب کرد. کم‌کم خیلی‌ها پیگیر نتایج این تیم شدند و وقتی تاجیک‌های سختکوش در بازی آخر دور گروهی توانستند لبنان را شکست دهند و جواز حضورشان در دور حذفی را جشن بگیرند، مردم ایران واکنش مثبتی نشان دادند. گرچه همین مساله را هم می‌توان از منظر سیاسی بررسی کرد که چرا با وجود اینکه سال‌ها در رسانه‌های دولتی و حاکمیتی کشور لبنان به عنوان دوست و برادر ایران معرفی شده بود، بخش قابل‌توجهی از دنبال‌کنندگان ایرانی جام ملت‌ها به صورت خودجوش با تاجیک‌ها احساس نزدیکی کردند و خوشحال شدند که آنها لبنان را حذف کردند. 

به هر حال تاجیکستان از گروه خود صعود کرد و در مرحله یک‌هشتم رسید به امارات. تیمی که در دور گروهی با شکست مقابل ایران تیم سوم لقب گرفت. خیلی‌ها با توجه به نمودار جدول گفتند امارات با شکست مقابل ایران در مسیر فوق‌العاده‌ای برای رسیدن تا نیمه‌نهایی قرار گرفته است. حتی برخی گفتند این شکست عامدانه بوده، چون باعث شد شاگردان بنتو در منطقه‌ای از جدول قرار بگیرند که تا رسیدن به جمع چهار تیم هیچ رقیب بزرگی در آن نیست. 

بسیاری از کارشناسان گفتند تقابل تاجیک‌های سختکوش با امارات پایان ماجراجویی آنها در جام ملت‌ها خواهد بود، اما یاران وحدت هانانوف رویاهای بزرگ‌تری در سر داشتند. 

تاجیکستان بازی مقابل امارات را عالی آغاز کرد و توسط ستاره پرسپولیسی خود به گل هم دست پیدا کرد. حتی با وجود اینکه تاجیکستان نیمه نخست را هم با پیروزی پشت سر گذاشت باز باور عمومی بر این بود که امارات با تجربه کار را در نیمه دوم در می‌آورد. وقتی بازی به دقیقه 95 رسید و تاجیکستان یک-صفر از حریف جلو بود کم‌کم همه در حال باور کردن این مساله بودند که یک تازه‌وارد قرار است در جمع تیم‌های برتر آسیا حضور داشته باشد، اما یک کاشته و ضربه سر خلیفه مبارک الحمدی کار را به تساوی کشاند. اینجا بود که منتظران برد امارات یا در واقع کسانی که تصور نمی‌کردند تاجیکستان به حدی رسیده باشد که بتواند به یک‌چهارم برسد نفس راحتی کشیدند. درست مثل بنتو سرمربی پرتغالی! اما این خیال راحت زیاد دوام نداشت. بعد از 30 دقیقه وقت‌های اضافی بازی به ضربات پنالتی کشیده شد و تاجیکستان توانست امارات پرمدعا را شکست دهد و به دور بعد راه پیدا کند.

لحظه سوت پایان بازی یکی از دراماتیک‌ترین صحنه‌های ادوار جام ملت‌ها به نمایش درآمد. لحظه غرور یک ملت که در چشمان ستاره‌های تیم ملی فوتبال‌شان تجسم یافته بود. تاجیکستان خودش را در جمع هشت تیم برتر مسابقات می‌دید و اماراتی‌ها به فکر بازگشت به خانه بودند. از همه آنها بیشتر بنتو که در کنفرانس خبری گفت به هیچ چیز جز دیدن دخترش نمی‌اندیشد.  از آن طرف پیتر سگرت سرمربی تاجیکستان با رفتاری که از خود نشان داد حسابی سوژه شبکه‌های اجتماعی شد. قبل از هر چیز او در زمین چمن با حس و حالی پدرانه سراغ تک‌تک بازیکنان امارات رفت و به آنها دلداری داد. تصاویر مربوط به این اقدام او در صفحات مربوط به مسابقات بازتاب پیدا کرد و صفحه رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا هم حسابی روی آن مانور داد. 

اتفاق بعدی به زبان آوردن نام ایران توسط این سرمربی بود و آرزوی موفقیت او برای دیگر فارسی‌زبانان حاضر در جام. این سرمربی در مورد تیم ملی ایران و احتمال تقابل گفت: «ایران بازیکنان خیلی خوبی دارد. تیمی قدرتمند که بسیار خوب است. دوست داریم این آرزو برای بازی با ایران در فینال محقق شود، اما هر اتفاقی ممکن است رقم بخورد.»

او در مورد بازی هم گفت: «ابتدا باید بگویم که بابت تمام اتفاقات امروز خوشحالم. بازی خیلی مهمی بود. یتیموف یکی از بهترین بازیکنان ماست و امروز عالی بود‌. روز گذشته ما تمرین پنالتی کردیم و برای هر یک از ضربات برنامه‌ریزی داشتیم. برای هر لحظه از این بازی‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم. جنگیدیم و یک لحظه هم عقب ننشستیم.» او در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «یکی از فاکتورهای تیم ما داشتن بازیکنان خیلی خوب است. آنها فوق‌العاده هستند و باور لازم را دارند که می‌توانند اتفاقات بزرگی را رقم بزنند، ضمن اینکه می‌توانیم مراکش را برای خودمان یادآوری کنیم که مثل آنها خوب بودیم. باید از شرایط خوب مثل هتل بگوییم. همچنین کادرفنی تیمم که خیلی تلاش می‌کنند تا موفق شویم. باید بگویم هر اتفاقی در این تورنمنت مقدور است. ما اینجا هستیم و خوشحالیم که در جام ملت‌ها بازی می‌کنیم.»

اشک‌های وحدت هانانوف که بعد از گلزنی در جریان بازی سوال‌برانگیز شده بود هم بخش دیگری از کنفرانس خبری تاجیک‌ها بعد از بازی را به خودش اختصاص داد. ستاره پرسپولیسی تاجیکستان در مورد این مساله گفت آن گریه به خاطر برادر تازه در گذشته‌اش بوده است.  حضور تاجیکستان در جمع هشت تیم برتر جام ملت‌های آسیا از آن اتفاقات جالب فوتبال برای مردم ایران بود. تیمی که هوادارانش هنگام بازی از رستم و سهراب طلب کمک می‌کنند و وقتی می‌خواهند بگویند در جمع هشت تیم برتر مسابقات قرار گرفتند، می‌گویند به دور چهار یک‌ نهایی راه پیدا کردند. همین‌قدر جالب و دوست‌داشتنی!

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها