کد خبر: 650194
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۵ ۰۷:۰۰:۲۳
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا لبنان به نقطه خروج از بن‌بست نزدیک شده است؟

در حالی که تلاش برای ازسرگیری مذاکرات مبادله اسرا بین اسرائیل و حماس چند روز پیش در پاریس کلید خورد، تلاش‌های ملموسی نیز در همسایگی فلسطین اشغالی برای خروج لبنان از بن‌بست آغاز شده یا به تعبیری شتاب پیدا کرده است.

آیا لبنان به نقطه خروج از بن‌بست نزدیک شده است؟
کد خبر: 650194
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۵ ۰۷:۰۰:۲۳

سید عماد حسینی- در حالی که تلاش برای ازسرگیری مذاکرات مبادله اسرا بین اسرائیل و حماس چند روز پیش در پاریس کلید خورد، تلاش‌های ملموسی نیز در همسایگی فلسطین اشغالی برای خروج لبنان از بن‌بست آغاز شده یا به تعبیری شتاب پیدا کرده است.

این تلاش‌ها ابتدا در پایین‌‌ترین سطح و بین سفرای کشورهای کمیته پنج‌گانه بحران لبنان از یک سو و سفرای این کشورها با سفرای دیگر کشورهای تاثیرگذار بر روند سیاسی در لبنان آغاز شد که این روزها شتاب بیشتری از سوی آنها شاهد هستیم.

به گفته برخی از کارشناسان، پایان بخشیدن به بحران در مرز لبنان و فلسطین اشغالی و جلوگیری از وقوع جنگی بزرگ بین اسرائیل و حزب‌الله از یک سو و یافتن روزنه‌ای برای خارج کردن فیل ریاست‌جمهوری از سوراخ سوزن یارکشی‌های صحنه سیاسی لبنان، به لازم و ملزوم یکدیگر تبدیل شده‌اند.

به طوری که گفته می‌شود بدون حل معضل خلاء کرسی ریاست‌جمهوری که به تبع خود نبود کابینه و دولت در لبنان، امکان فراهم کردن زمینه پایان بحران در جنوب این کشور را هم نمی‌دهد، در حالی که برخی دیگر از کارشناسان حل بحران در جنوب لبنان و پایان دادن به تنش حاکم بین اسرائیل و حزب‌الله را همان روزنه‌ای قلمداد می‌کنند که از طریقش می‌توان مشکل خلاء کرسی ریاست‌جمهوری را حل کرد.

این در حالی است که این روزها شاهد حضور مجدد کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس در صحنه سیاسی لبنان هستیم تا با استفاده از وحشت وقوع جنگی گسترده در لبنان، شرایط را به سمت‌وسوی انتخاب رئیس‌جمهوری که البته در چارچوب و قواره خواست جریانی خاص است، سوق دهند.

شاید همین امر باعث عقب‌نشینی موقت عاموس هوکشتاین فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور لبنان از میانجی‌گیری باشد، تا میدان را برای نقش‌آفرینی دیگر بازیگران باز کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها