کد خبر: 649357
|
۱۴۰۲/۱۱/۰۵ ۱۰:۰۰:۲۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا بحران غزه مشکل لبنان را حل خواهد کرد؟

لبنان از ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ همزمان با اتمام دوره ریاست‌جمهوری ژنرال میشل عون وارد بحران خلاء حاکمیت منتخب شد، خلئی که حدود ۱۵ ماه است ادامه دارد.

آیا بحران غزه مشکل لبنان را حل خواهد کرد؟
کد خبر: 649357
|
۱۴۰۲/۱۱/۰۵ ۱۰:۰۰:۲۰

سیدعماد حسینی- لبنان از ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ همزمان با اتمام دوره ریاست‌جمهوری ژنرال میشل عون وارد بحران خلاء حاکمیت منتخب شد، خلئی که حدود ۱۵ ماه است ادامه دارد.

جالب اینجاست که حدود یک سال بعد از آن واکنش دیوانه‌وار اسرائیل به عملیات طوفان‌الاقصی باعث شد تا بحران به شکلی به پشت مرزهای جنوبی لبنان هم برسد و علاوه بر نبود رئیس‌جمهور و اداره کشور توسط کابینه پیشبرد امور، مردم لبنان کابوس جنگ و عربده‌کشی‌های اسرائیل را هم پشت مرزهای خود احساس کنند.

در این بین و در حالی که گفته می‌شود تلاش‌هایی (هر چند بی‌نتیجه) برای مختومه کردن جنگ غزه در حال انجام است، اما در این سوی ماجرا نیز طرف‌های تاثیرگذار یا به تعبیری فعال در بحران لبنان هم با چراغ خاموش در تلاش‌اند شاید بتوانند روزنه‌ای برای خارج کردن این کشور اصولاً همیشه در بحران از یکی از بحران‌های مرکب خود پیدا کنند.

رسانه‌های عربی اعلام کردند، زمینه‌سازی برای نشست کمیته پنجگانه عربی و بین‌المللی برای سامان دادن پروسه انتخاب رئیس‌جمهور لبنان در حال انجام است و این نشست به زودی برگزار می‌شود تا شاید بتوان این بار به اجماعی در مورد ویژگی‌های رئیس‌جمهور جدید رسید.

به تعبیری واضح‌تر، بحران مرکب لبنان نه بر سر انتخاب رئیس‌جمهور بلکه در مورد ویژگی‌های رئیس‌جمهوری است که باید بر کشوری حکومت کند که اختلاف بین جریان‌های سیاسی آن یک قدم عقب‌تر از بسیاری از کشورهای دارای ساختار پارلمانی است.

گفته می‌شود طرف‌های تاثیرگذار عربی و بین‌المللی قصد دارند این بار فشارهای بیشتری را بر جریان‌های سیاسی لبنان وارد کنند و به هر شکل ممکن آنها را مجاب به قبول بسته‌ای از ویژگی‌های کلی برای یک رئیس‌جمهور کنند.

منابع آگاه به رسانه‌های عربی خبر دادند، آماده‌سازی از داخل لبنان از نشستی که قرار است به دعوت سفیر فرانسه در این کشور از همتایانش در کمیته پنجگانه صورت بگیرد، آغاز خواهد شد تا شاید این بار بتوانند این روند را به سامان برسانند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها