کد خبر: 575022
|
۱۴۰۱/۰۶/۳۰ ۱۵:۳۰:۲۱
| |

عبور دوباره کشتی‌های جنگی آمریکا و کانادا از تنگه تایوان

ارتش‌های آمریکا و کانادا امروز (چهارشنبه) اعلام کردند که یک فروند ناوشکن آمریکایی و یک فروند ناوچه کانادایی در جریان انجام عبور و مرور عادی خود، بامداد امروز از تنگه تایوان عبور کردند.

عبور دوباره کشتی‌های جنگی آمریکا و کانادا از تنگه تایوان
کد خبر: 575022
|
۱۴۰۱/۰۶/۳۰ ۱۵:۳۰:۲۱

علی‌رغم هشدارهای مکرر چین مبنی بر غیرقانونی بودن عبور کشتی‌های جنگی متعلق به کشورهای غربی از تنگه تایوان، نیروهای دریایی آمریکا و کانادا بار دیگر به تنش‌ها دامن زدند.

​به گزارش فارس، ارتش‌های آمریکا و کانادا امروز (چهارشنبه) اعلام کردند که یک فروند ناوشکن آمریکایی و یک فروند ناوچه کانادایی در جریان انجام عبور و مرور عادی خود، بامداد امروز از تنگه تایوان عبور کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این اقدام، دومین عبور کشتی‌های جنگی آمریکایی از تنگه تایوان طی یک ماه اخیر و دومین حرکت مشترک کشتی‌های این کشور به همراه کانادا در یک سال اخیر است.

نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: «همکاری‌هایی از این قبیل، نشان‌دهنده نقطه مرکزی رویکرد ما به منطقه‌ای امن و پررونق است». 

در این بیانیه ادعا شده است: «ناوشکن موشک‌انداز هیگینز و ناوچه ونکوور نیروی دریایی سلطنتی کانادا، از طریق آبراهی در تنگه تایوان حرکت کردند که خارج از آب‌های سرزمینی دولت خاصی بود».

«آنیتا آناند» وزیر دفاع کانادا درباره این اقدام گفت که کانادا به‌عنوان یکی از کشورهای اقیانوس آرام، عمیقاً به حفظ رونق و ثبات جهانی در منطقه هند-اقیانوس آرام پایبند است.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

ارتش چین نیز در واکنش به این اقدام تنش‌زا و تحریک‌آمیز نیروهای دریایی آمریکا و کانادا، ضمن محکوم کردن آن، گفت به کشتی‌های غربی هشدار داده شد اما بی‌توجهی کردند.

این در حالی است که امروز «ما شیائوگوآنگ» سخنگوی دفتر امور تایوان در دولت چین با تاکید بر عزم این کشور برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود، گفت سرزمین اصلی چین باید با تمام قلمروهای دیگر از جمله تایوان، دوباره متحد شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها