کد خبر: 565971
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۱ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا پازل حاکمیت در عراق تکمیل می‌شود؟

تا لحظه تهیه این نوشتار هنوز دو رکن اصلی حاکمیت در عراق و شاید یکی از دو رکن اصلی و مهم حاکمیت و مدیریت این کشور همچنان خالی مانده و در میان هیاهو و تنش حاکم بر کشور، دولت پیشبرد امور این پست‌ها را اداره می‌کند.

آیا پازل حاکمیت در عراق تکمیل می‌شود؟
کد خبر: 565971
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۱ ۰۸:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- تا لحظه تهیه این نوشتار هنوز دو رکن اصلی حاکمیت در عراق و شاید یکی از دو رکن اصلی و مهم حاکمیت و مدیریت این کشور همچنان خالی مانده و در میان هیاهو و تنش حاکم بر کشور، دولت پیشبرد امور این پست‌ها را اداره می‌کند.

شاید حتی هیچ یک از بازیگران صحنه سیاسی عراق ندانند تا چه زمانی قرار است بازی مار و پله جریان‌های سیاسی برای انتخاب، معرفی و سپس سرنگونی نامزدهای تصدی پست‌های ریاست‌جمهوری و با شدت بیشتری نخست‌وزیر این کشور ادامه پیدا کند.

سوای جنگ بسیار شدید کردها بر سر انتخاب نامزد تصدی پست کاملاً تشریفاتی ریاست‌جمهوری که همچنان هم ادامه دارد، جنگ بزرگ‌تر، شدیدتر و در عین حال تخریبی برای تصدی پست نخست‌وزیری عراق نیز کماکان در جریان است که نمونه آن را روز چهارشنبه گذشته در یورش به مجلس عراق مشاهده کردیم.

امروز با وجود آنکه محمد شیاع السودانی به عنوان نامزد پست نخست‌وزیری و تشکیل کابینه معرفی شده است، اما تقابلی چندضلعی در انظار عموم بین جریان‌های مختلف شیعه عراقی در این زمینه در حال انجام است.

اگرچه قطب‌های عمده چارچوب هماهنگی موفقیت السودانی را در پشت سر گذاشتن چالش رأی اعتماد پارلمان بدیهی می‌دانند، اما برخی از تحلیلگران عراقی چندان به این امر واقف نیستند؛ هرچند اختلاف نظری بین آنها در رابطه با مرحله سقوط السودانی وجود دارد، برخی در سایه اقدمات مقتدی صدر و برنامه‌هایش برای تحصن در مقابل مجلس عراق و همراهی قابل تامل مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر پیشبرد امور و محمد الحلبوسی رئیس مجلس، این شکست را در پروسه اعطای رأی اعتماد مجلس عراق اعلام می‌کنند و برخی دیگر تاکید دارند این شکست در مرحله تلاش برای راضی کردن قطب‌های مختلف چارچوب هماهنگی در سهم‌گیری از کابینه رقم خواهد خورد.

به هر روی، انتخاب محمد شیاع السودانی به عنوان نخست‌وزیر عراق، قطعه میانی یک پازل است که قطعه قبل از آن انتخاب رئیس‌جمهور عراق و قطعه بعد از آن هم جنگ گلادیاتورها بر سر تصاحب وزارتخانه‌هاست که (با وجود شایعاتی مبنی بر تقسیم این کرسی‌ها در میان اعضای چارچوب هماهنگی) بین جریان‌های مختلف این کشور و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها در گرفته یا به وقوع خواهد پیوست.

در این میان، مقتدی صدر و جریان‌های رقیب از یک سو و شخص مصطفی الکاظمی هم برای تخریب این روند بیکار نخواهند نشست، تا این پازل پیش از تکمیل شدن از هم بپاشد و فرد دیگری شاید از بلوک تحت حمایت آنها کار چینش آن را از سر گیرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها