«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

عراق؛ هدفی که ریاض به سرانجام نرساند

مقتدی صدر رهبر ائتلاف برنده انتخابات عراق در منزل هادی العامری، یکی از مهم‌‌ترین معترضان به نتایج انتخابات، با آنها دیدار و گفت‌وگو کرد.

عراق؛ هدفی که ریاض به سرانجام نرساند
کد خبر: 525073
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۳ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- مقتدی صدر رهبر ائتلاف برنده انتخابات عراق در منزل هادی العامری، یکی از مهم‌‌ترین معترضان به نتایج انتخابات، با آنها دیدار و گفت‌وگو کرد.

در اینکه گفته می‌شود مقتدی صدر از مدت‌ها پیش قصد ملاقات با رهبران جریان‌های مخالف نتایج انتخابات را داشته شک و تردیدی وجود ندارد، حتی برخی از منابع آگاه اعلام کردند او حداقل یک بار به همین منظور از نجف به بغداد آمده بود اما نه تنها عامری و مالکی بلکه عمار حکیم هم حاضر به ملاقات با او نشده بودند و او دست خالی به نجف بازگشته بود.

حال در شرایطی که نتایج نهایی انتخابات اعلام شده است و گفته می‌شود شکایت نسبت به نتایج انتخابات به سازمان ملل هم برده شده، این ملاقات بیش از آنکه نشانه قبول شکست از سوی جریان‌های معترض باشد، بیانگر نوعی قبول ناتوانی در پیشبرد طرحی است که از چند سال پیش صدر در تدارک آن بود.

چند سال پیش، از زمانی که مقتدی صدر به عربستان سعودی سفر کرد و مورد استقبال مسئولان طراز اول این کشور واقع شد، مشخص بود ریاض برنامه‌های خاصی برای عراق در دستور کار خود قرار داده است.

به بیانی روشن‌تر، عربستان سعودی هنگامی که نتوانست از طریق حمایت صرف از جریان‌های اهل تسنن، ساختار عراق را به سمت‌وسوی دلخواه خود سوق دهد 2 راهبرد موازی در پیش گرفت.

اولین راهبرد حمایت از رویکرد جدایی‌طلبی کردهای عراقی بود که حتی تا مرز همه‌پرسی هم با آنها پیش رفت و دیگری دست‌وپا کردن یک اسب تروا داخل جریان شیعه عراقی بود تا به عنوان راهبرد دوم و حتی اصلی از آن برای تحقق اهداف خود سود ببرد.

امروز که سعودی‌ها خود را در نیمه راه مسیر به سوی هدف اصلی‌شان یعنی همسو کردن کامل عراق با خواسته‌های خود می‌بینند و در شرایطی که خودشان بیشتر از هر طرف دیگری از میزان صحت و سقم تقلب در انتخابات عراق اطلاع دارند، در صدد حفظ این دستاورد حداقل در این سطح و مرحله هستند تا بتوانند گام‌های بعدی را از این نقطه و نه از نقطه صفر ادامه دهند.

به اعتقاد صاحب‌نظران طرفدار جریان سعودی، پافشاری معترضان بر تقلب در انتخابات می‌تواند تمامی رشته‌های این طرح را پنبه کند.

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط که در مالکیت دربار سعودی است نیز طی یادداشتی در این باره اعتراف کرد، ادامه اعتراضات به نتایج انتخابات عراق می‌تواند عواقب وخیمی در پی داشته باشد.

هرچند به زعم کارشناسان، برنامه‌های ریاض یا به تعبیری دقیق‌تر پروژه‌ای که عربستان سعودی هم در آن نقش حامی مالی را ایفا می‌کند به طور چشمگیری پیشرفت داشته است.

این پروژه تا به امروز توانسته است اهداف متعددی را محقق سازد، برخی از این اهداف عبارت‌اند از: متلاشی کردن ائتلاف احزاب شیعه از طریق سامان دادن به جریان‌های مخالف و متضاد، تفرقه‌افکنی در میان شیعیان و راه انداختن جریان ایران‌هراسی بزرگ در عراق به ویژه در میان شیعیان.

اما سعودی‌ها هم خود بر این باورند که با وجود این، حتی مهره‌‌هایی در سطح قدرت مصطفی الکاظمی، برهم صالح و نچرفان بارزانی هم نخواهند توانست در کوتاه‌مدت کشتی برنامه‌های آنها را به ساحل موفقیت برسانند.

شاید از همین روست که این بار نیز سناریوی تکراری توافق بعد از رقابت روی میز قرار گرفته و مقتدی صدر را وادار به نشستن پشت میز مذاکره با مخالفانش کرده‌اند، مخالفانی که متقدی صدر در دوره انتخابات شدیدترین اعتراضات را نسبت به عملکرد و برنامه‌های آنها داشت، اما امروز با آنها بر سر انتخاب نخست‌وزیر بعدی عراق به توافق رسیده است!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها