«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

عراق در حد فاصل آشوب و اغتشاش قرار گرفته است

عراق همزمان شاهد افزایش اعتراضات خیابانی از یک سو و شدت گرفتن رایزنی‌ها برای تشکیل کابینه بود.

عراق در حد فاصل آشوب و اغتشاش قرار گرفته است
کد خبر: 521219
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۵ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- عراق همزمان شاهد افزایش اعتراضات خیابانی از یک سو و شدت گرفتن رایزنی‌ها برای تشکیل کابینه بود.

در حالی که رسانه‌ها از شدت گرفتن تلاش مقتدی صدر برای دستیابی به توافق با دیگر جریان‌های عراقی به منظور تشکیل ائتلاف بزرگ‌تر خبر می‌دهند، تصاویر تلویزیونی حاکی از درگیری شدید تظاهرات‌کنندگان معترض به نتایج انتخابات با نیروهای امنیتی در پشت دیوارهای منطقه سبز بود.

اخبار رسیده از بغداد حکایت از آن دارد که مقتدی صدر دست‌آخر در بغداد با شماری از رهبران جریان‌های سیاسی کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است.

ملاقات با هیات حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری هوشیار زیباری وزیر خارجه اسبق عراق به عنوان نماینده شبه‌اجماع کردها، گفت‌وگو با محمد الحلبوسی رئیس مجلس منحل‌شده عراق و رئیس ائتلاف اهل تسنن که در میان جریان‌های سنی بیشترین کرسی‌ها را در پارلمان دارد، به‌علاوه رایزنی با سید عمار حکیم رهبر ائتلاف «نیروهای دولت» که حیدر العبادی نخست‌وزیر اسبق عراق هم عضو آن است، گویای آن است که مقتدی صدر همچنان به تحقق هدف یا آرزوی خود در تشکیل دولتی با رنگ‌وبوی صدری در عراق فکر می‌کند.

اینکه ظرفیت مقتدی صدر برای تشکیل ائتلاف بزرگ‌تر چقدر است و آیا او توانمندی تبدیل شدن به قطب جذب‌کننده دیگر جریان‌های سیاسی عراقی از جمله اهل تسنن و کردها را دارد یا خیر هنوز روشن نیست، گرچه برخی از تحلیلگران بر این باورند که بیشتر پتانسیل سیاسی مقتدی صدر امروز بیش از آنکه از بدنه جریانش باشد از قدرت‌های منطقه‌ای است که به دنبال سوق دادن عراق به سمت‌وسوی خاص به خود هستند. این قدرت‌ها اگر نتوانند از طریق استقرار دولت دلخواه خود در عراق به این مهم برسند به طور حتم دوباره فاز آشوب را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها