کد خبر: 565629
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۵ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

عراق وارد پیچ سرنوشت‌ساز دیگری شد

محمد شیاع السودانی به عنوان گزینه چارچوب هماهنگی جهت تشکیل کابینه عراق معرفی شد.

عراق وارد پیچ سرنوشت‌ساز دیگری شد
کد خبر: 565629
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۵ ۰۸:۰۰:۰۰

سیدعماد حسینی- محمد شیاع السودانی به عنوان گزینه چارچوب هماهنگی جهت تشکیل کابینه عراق معرفی شد.

هنوز در مورد اینکه این اقدام تا چه حد می‌تواند منجر به تشکیل کابینه شود حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد که به آن هم خواهیم پرداخت، در حالی که همچنان این پرسش نزد شماری از تحلیلگران مطرح می‌شود که آیا السودانی نامزد واقعی چارچوب هماهنگی برای تشکیل کابینه است یا اینکه او نیز نامزدی است که قرار است موج انتقادات و حملات شکل گرفته اخیر علیه نوری مالکی را به سوی خود جلب کرده و بار فشارها را از دبیر کل حزب الدعوه عراق بردارد.

نقل قول اخیر از مقتدی صدر نشان می‌دهد صحنه سیاسی عراق بعد از این فعل و انفعال اولیه نه تنها به سوی آرامش پیش نخواهد رفت بلکه باید منتظر تشدید تنش‌ها هم باشیم.

سوای ادامه اختلاف بین حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق در رابطه با مشخص کردن نام نامزد ریاست جمهوری، در رابطه با شیعیان نیز شرایط آن گونه که سعی می‌شود در برخی رسانه‌ها عنوان شود، برای انتخاب نخست‌وزیر این کشور شرایط چندان آسانی ندارد و حداقل می‌توان آن را جاده‌ای مملو از مین توصیف کرد که هر یک از این مین‌ها به تنهایی می‌توانند صحنه سیاسی یک کشور را به شدت دگرگون کنند.

اگر از مشکلات برون‌مرزی عراق به‌ویژه بحران شکل گرفته با ترکیه از یک سو و شکل‌گیری موج جدید تروریسم در عراق که با افزایش عملیات تروریستی گروه داعش شاهد آن هستیم در سوی دیگر بگذریم، مشکلات شیعی-شیعی این کشور همچون بمب ساعتی‌ای است که اگر دست‌‌هایی برای خنثی کردن آن وارد عمل نشوند، می‌تواند نه تنها جامعه شیعه عراق بلکه کل جامعه این کشور را به بحرانی شدیدتر از آنچه در گذشته شاهد آن بوده سوق دهد.

پیش‌تر، یک منبع آگاه به رسانه‌های عراقی خبر داده بود، مقتدی صدر پیش‌شرط‌های خود را جهت آشتی با نوری المالکی و پایان دادن به شکاف و بحران بزرگ در صحنه سیاسی شیعیان این کشور اعلام کرده است.

به گفته این منبع، دفتر مقتدی صدر در پاسخ به تلاش‌های میانجی‌گرایانه برخی طرف‌ها جهت پایان دادن به مواضع خصمانه‌اش علیه نخست‌وزیر اسبق عراق اعلام کرد، حسابرسی تمامی حساب‌ها، دارایی‌ها و در آمدهای مرتبط با مالکی، انجام تحقیق در مورد نحوه سقوط شمار قابل توجهی از استان‌های عراق به دست گروه داعش در دوره نخست‌وزیری او، مجازات مقصران و همچنین معرفی خود (مالکی) به دادگاه برای مجازات شدن در رابطه با پرونده‌ها و مسائلی که در آن مقصر است (به زعم مقتدی صدر) ضروری است.

به گفته کارشناسان پیش شرط‌های آشتی مقتدی صدر بیش از آنکه تنش‌زا باشد، تنش‌آفرین است و یک اعلام جنگ بزرگ در شرایط امروز جامعه عراق محسوب می‌شود.

در قسمت‌های بعد ابعاد دیگری از مشکلات صحنه سیاسی عراق می‌پردازیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها