کد خبر: 562698
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۹ ۱۳:۰۸:۰۲
| |

بلینکن:

در نشست گروه ۲۰ نشانه‌ای از تعامل روسیه بر سر جنگ اوکراین ندیدم

​وزیر امور خارجه آمریکا گفت، پس از آنکه مسکو با سیلی از انتقادات در گفت‌وگوهای گروه ۲۰ در اندونزی مواجه شد، واشنگتن «هیچ نشانه‌ای» از تمایل روسیه به گفت‌وگو درباره حمله به اوکراین ندید.

در نشست گروه ۲۰ نشانه‌ای از تعامل روسیه بر سر جنگ اوکراین ندیدم
کد خبر: 562698
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۹ ۱۳:۰۸:۰۲

پس از آن که واشنگتن و متحدانش در روز جمعه حمله روسیه به اوکراین را در نشستی پشت درهای بسته محکوم کردند، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ در اندونزی خارج شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت روزنامه مسکو تایمز، بلینکن پس از دیدار با همتای چینی خود، وانگ یی، در روز جمعه گفت: هیچ نشانه‌ای مبنی بر آمادگی روسیه برای شرکت در دیپلماسی معنادار ندیدیم. اگر فرصتی برای دموکراسی باشد، آن را مغتنم می‌شماریم.

لاوروف روز جمعه پس از آنکه آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرد، از جلسه خارج شد. او کمی بعد این بار پیش از آنکه دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین به صورت مجازی در این نشست شرکت کند، مجددا جلسه را ترک کرد.

بلینکن گفت: توافق قدرتمندی در جریان بود و روسیه دچار انزوا شده بود، همانطور که در موقعیت‌های متعدد دیگری نیز از آغاز حمله به اوکراین منزوی ظاهر شده است.

این دیپلمات ارشد آمریکا گفت: در واقع، لاوروف زودتر از موعد این نشست را ترک کرد، شاید به این دلیل که این پیام کاملا شفاف بود.

بلینکن که این اظهارات را پس از گفت‌وگویی پنج ساعته با وانگ یی مطرح کرد، گفت در این دیدار پکن را تحت فشار قرار داده تا راه خود را از مسکو جدا کرده و از حمله روسیه به اوکراین «حمایت» نکند.

او همچنین اعلام کرد که آمریکا ۳۶۰ میلیون دلار دیگر در قالب کمک‌های بشردوستانه (غذا، آب شرب، کمک‌های اضطراری و پناهگاه) از اوکراین حمایت می‌کند.

اجلاس اخیر وزاری خارجه گروه ۲۰ در اندونزی در زمینه‌ای از نبرد شدید میان روسیه و اوکراین در شرق اوکراین و در حالی برگزار شد که تنش‌ها میان مسکو و واشنگتن به بالاترین میزان خود در چند دهه گذشته رسیده است.

بلینکن در این اجلاس از دیدار دوجانبه و مستقیم با لاوروف اجتناب کرده و در عوض مسکو را به ایجاد یک بحران جهانی غذا متهم کرده و از روسیه خواست اجازه از سرگیری صادرات غلات از بنادر اوکراین را بدهد.

به گفته یک مقام غربی آگاه، بلینکن در جلسه روز جمعه که پشت درهای بسته برگزار شد، گفت: به همکاران روس خود می‌گویم که اوکراین کشور شما نیست. غلات آن هم غلات مشا نیست. چرا بنادر را مسدود کرده‌اید؟ باید بگذارید غلات (از بنادر) خارج شود.

لاوروف نیز پیش از این اجلاس به خبرنگاران گفته بود که برای گفت‌وگوی دوجانبه «به دنبال واشنگتن نخواهد دوید».

وزیر خارجه روسیه گفت: این ما نبودیم که ارتباطات را قطع کردیم، آمریکا این کار را کرد.

کاترین کولونا، وزیر خارجه جدید فرانسه در روز جمعه و در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت، لاوروف پس از آنکه حمایت چندانی در مسئله حمله روسیه به اوکراین دریافت نکرد، این نشست را ترک کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز لاوروف را به نشنیده گرفتن سخنان همکارانش در این اجلاس متهم کرد.

بورل با لحنی کنایه‌آمیز گفت: این سازنده‌ترین نحوه شرکت در اجلاس گروه ۲۰ نیست!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها