لاوروف:

وضعیت اوکراین نتیجه توسعه‌طلبی ناتو است

وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با دبیرکل سازمان ملل، وضعیت فعلی اوکراین را نتیجه توسعه‌طلبی نامحدود ناتو توصیف کرد.

وضعیت اوکراین نتیجه توسعه‌طلبی ناتو است
کد خبر: 549113
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ ۱۸:۵۱:۵۴

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه)، وضعیت فعلی اوکراین را نتیجه توسعه‌طلبی نامحدود ناتو توصیف کرد.

به گزارش فارس، خبرگزاری روسی «تاس» در این خصوص گزارش کرد، لاوروف در گفت وگو با «آنتونیو گوترش» دبیرکل ناتو در خصوص وضعیت اروپا و اوکراین و جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک تصریح کرد که وضعیت فعلی اوکراین، نتیجه سیاست‌های توسعه‌طلبانه نامحدود ناتو است.

وزیر امور خارجه روسیه سپس در ادامه با تأکید بر لزوم حمایت از غیرنظامیان اوکراین گفت که روسیه به همکاری با سازمان ملل در ارائه کمک به جمعیت غیرنظامی اوکراین علاقمند است.

لاوروف پس از گفت‌وگو با گوترش تأکید کرد که با دبیرکل سازمان ملل در خصوص احتمال تقویت همکاری در زمینه ارائه کمک‌های انساندوستانه به غیرنظامیان اوکراینی بحث و گفت‌وگو کرده است.

وی ادامه داد: «ما روزانه از طریق وزارت دفاع روسیه، کمک‌های بشردوستانه را در اختیار مردم اوکراین قرار می‌دهیم و ما در هماهنگی با نهادهای سازمان ملل کمک‌های بشردوستانه را به مردم اوکراین ارائه می‌کنیم».

وزیر امور خارجه روسیه همچنین در خصوص ابتکار عمل گفت‌وگوی کشورهای جهان با روسیه گفت: «امیدوارم که سازمان ملل در توسعه گفت‌وگو بین‌ کشورها بدون پیش‌شرط یا فشار سهم ویژه ای را ایفا کند».

لاوروف در خصوص ادامه مذاکرات بین هیأت‌های روس و اوکراینی گفت: «هیچ نیازی به میانجیگری با اوکراین نیست زیرا ما از قبل نشست‌هایی را برگزار کرده‌ایم و آمادگی داریم تا ایده‌ها و پیشنهادات سازنده را بشنویم».

وزیر امور خارجه روسیه با این حال با ابراز تأسف از رفتار طرف اوکراینی در مذاکرات با روسیه گفت: «رفتار طرف اوکراینی در مذاکرات با روسیه ناامیدکننده است و ظاهراً آن‌ها علاقه‌ای به مذاکرات با روسیه ندارند. روسیه از مذاکرات برای یافتن راه‌حل برای وضعیت اوکراین حمایت می‌کند. در صورتیکه طرف اوکراینی به مواضع خود ادامه دهد، بعید است که مذاکرات با اوکراین به نتیجه برسد».

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در تاریخ 24 فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس لوهانسک و دونتسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، دستور آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین را صادر کرد و هدف این عملیات را نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین توصیف کرد و تأکید کرد که کی‌یف از درخواست خود برای پیوستن به ائتلاف ناتو کناره‌گیری کند.

روسیه از آن زمان تأکید کرد که تنها زیرساخت‌های نظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهد و به هیچ عنوان به دنبال اشغالگری وحمله به غیرنظامیان نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها