کد خبر: 555344
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۱ ۲۰:۰۵:۰۹
| |

هشدار لاوروف درباره ورود طرف ثالث به جنگ اوکراین

وزیر امور خارجه روسیه درباره ورود طرف ثالث به جنگ در اوکراین هشدار داد و بر لزوم آگاهی کشورهای غربی درباره تلاش کی‌یف برای گسترش درگیری تأکید کرد.

هشدار لاوروف درباره ورود طرف ثالث به جنگ اوکراین
کد خبر: 555344
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۱ ۲۰:۰۵:۰۹

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه به آمریکا درباره تبدیل شدن به طرف ثالث جنگ در اوکراین هشدار داد.

​به گزارش فارس، به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، لاوروف در نشست خبری با همتای سعودی گفت، درخواست اوکراین از کشورهای غربی درباره ارسال سامانه‌های راکتی چندگانه، مصداق «تحریکات مستقیم» است.

وزیر امور خارجه روسیه افزود، اوکراین با چنین اقداماتی در تلاش است کشورهای دیگر را وارد درگیری کند اما سیاست‌مداران غربی می‌توانند خطرات آن را احساس کنند.

لاوروف گفت، در این زمینه نشانه‌هایی از «ارزیابی منطقی» را از جانب واشنگتن شاهد بوده و روسیه نیز ارزیابی خود را از طریق مجاری متداول به کشورهای غربی منتقل کند اما همه این کشورها به اظهارات مسکو توجه نداشته‌اند.

او در این نشست خبری گفت:‌ «صادقانه می‌گویم، هر کشوری در اتحادیه اروپا و به‌ویژه نواحی شمالی، این را درک نمی‌کند. سیاست‌مدارانی هستند که آماده هستند این دیوانگی را به‌خاطر جاه‌طلبی خود انجام دهند».

لاوروف افزود: «اما کشورهایی جدی در اتحادیه اروپا طبیعتاً به‌خوبی از غیر قابل پذیرش بودن چنین سناریوهایی مطلع هستند».

دولت کی‌یف پیش از این نیز تلاش کرده بود از طریق درخواست از کشورهای غربی جهت ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین، درگیری‌ها در این کشور را گسترش دهد.

آمریکا از پذیرش این درخواست امتناع کرد و سخنگوی کاخ سفید در واکنشی گفت، در صورت اعلام منطقه پرواز ممنوع، نظامیان آمریکایی مجبور خواهند شد هواپیماهای جنگی روسیه را هدف قرار دهند.

چند روز پیش نشریه وال استریت ژورنال مدعی شد دولت آمریکا قرار است به‌عنوان بخشی از کمک‌های چهل میلیارد دلاری به اوکراین، به این کشور سامانه‌های راکتی دوربرد چندگانه تحویل دهد.

از جمله تسلیحاتی که گفته شده بود ممکن است آمریکا در اختیار اوکراین قرار دهد سامانه‌های پرتاب موشک چندگانه (MLRS) است که پرتابگرهای توپخانه‌ای متحرکی بوده که می‌توانند ده‌ها کیلومتر دورتر از هر سامانه کنونی که اوکراین در اختیار دارد به شلیک موشک بپردازد.

از سوی دیگر، این نشریه نوشت که احتمالا آمریکا سامانه‌های راکتی با قابلیت جابجایی بالا که با نام Himars‌ شناخته می‌شود در اختیار اوکراین قرار دهد. این راکت انداز، سامانه شلیک چندگانه بوده که برد پرتابی قابل مقایسه‌ای با MLRS  دارد اما بر خلاف MLRS که بر روی کامیون جابجا می‌شود، Himars  بر روی شاسی چرخ دار جابجا می شود.

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن در واکنشی، درباره ارسال سامانه‌های موشکی آمریکایی به اوکراین هشدار داد و گفت، ارسال چنین سامانه‌هایی به اوکراین توسط آمریکا، خطر تشدید درگیری در اوکراین را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد.

آنتونوف ابراز امیدواری کرد «عقل سلیم حاکم شده و واشنگتن چنین گام تحریک‌آمیزی را اتخاذ نکند». او همچنین به هشدارهای مکرر دیگر همکارانش در وزارت امور خارجه روسیه درباره ارسال حجم بالای تسلیحات به اوکراین توسط کشورهای غربی اشاره کرد.

آنتونوف گفت، تداوم پمپاژ سلاح به اوکراین توسط آمریکا و متحدانش چشم‌انداز صلح در این کشور واقع در شرق اروپا را تضعیف خواهد کرد و مداخله فزاینده آمریکا در جنگ اوکراین ممکن است «عواقبی غیر قابل پیش‌بینی برای امنیت جهانی» داشته باشد.

پس از هشدار تند این دیپلمات روس، روز دوشنبه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا گفت که واشنگتن سامانه‌های موشکی که بتواند به خاک روسیه برسد، به اوکراین نخواهد داد.

«دیمیتری مدودوف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه نیز از این اظهارات بایدن استقبال کرد و آن را اقدامی «منطقی» توصیف کرد.

مدودوف افزود: «اگر غیر از این اتفاق می‌افتاد، در صورت حمله به شهرهای روسیه، نیروهای مسلح روس به مراکزی که این تصمیمات جنایت‌کارانه در آن‌ها گرفته می‌شد حمله می‌کردند که قطعاً برخی از این مراکز در کی‌یف نبودند. توضیحی لازم نیست».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها