کد خبر: 538607
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۹ ۱۷:۰۵:۵۰
| |

آغاز اجلاس امسال کنفرانس امنیتی مونیخ در نبود روسیه

​کنفرانس امنیتی مونیخ به عنوان مهم‌ترین کنفرانس امنیتی جهان امسال بدون حضور نمایندگان روسیه در حالی که موضوع اصلی اش، مناقشه روسیه و اوکراین است آغاز شده است.

آغاز اجلاس امسال کنفرانس امنیتی مونیخ در نبود روسیه
کد خبر: 538607
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۹ ۱۷:۰۵:۵۰

ازظهر امروز جمعه اجلاس امسال کنفرانس امنیتی مونیخ آغاز شده است. مهم‌ترین ویژگی پنجاه‌وهشتمین نشست این کنفرانس بین‌المللی عدم شرکت روسیه در آن است.

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه وله، در سال‌های اخیر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه یکی از وفادارترین میهمانان ولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس به‌شمار می‌رفت، اما این بار از شرکت در آن خودداری کرده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره گفت: متاسفانه باید بگوییم که این کنفرانس در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای به یک مجمع گفت‌وگو بین دو سوی اقیانوس اطلس (میان کشورهای غربی) تبدیل شده است.

به گفته زاخارووا، دولت روسیه بر این نظر است که این نشست تخصصی "بی‌طرفی خود و علاقه به  دیدگاه‌های دیگر" را از دست داده است.

مناقشه اوکراین و روسیه موضوع اصلی کنفرانس امسال مونیخ خواهد بود. سرویس خبری شبکه اول تلویزیون آلمان در گزارشی نوشت: «موضوعات دیگری نیز در مونیخ مورد بحث قرار خواهد گرفت، اما حتی مسائل بسیار بزرگ جهانی، مانند تغییرات آب‌وهوایی، گسترش فضای مجازی و رقابت بین نظام دموکراسی و استبدادی، به احتمال زیاد با توجه به تهدید شدید صلح در اروپا به پس‌زمینه رانده خواهد شد. 

اوکراین مایل است به ناتو بپیوندد و روسیه قصد دارد به هر قیمتی از پیوستن این کشور همسایه خود به این پیمان نظامی غربی جلوگیری کند.

انتقال بخش زیادی از نیروها و تجهیزات نظامی روسیه به مرز اوکراین این نگرانی را برانگیخته که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه  قصد حمله نظامی به اوکراین را دارد.

سرگئی لاوروف همواره بر تمایل خود برای گفت‌وگو با آمریکا، ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در باره همزیستی مسالمت‌آمیز در اروپا تاکید کرده اما تاکنون اقدامی عملی در این زمینه انجام نداده است و تبادل نظر با غرب در این باره را کتبی انجام می‌دهد.

در کنفرانس امنیتی مونیخ امسال سران ۳۰ کشور، ۸۰ وزیر از کشورهای گوناگون، دبیرکل ناتو، نمایندگان اتحادیه اروپا و کارشناسان امنیتی شرکت می‌کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور این کشور نیز به مونیخ سفر کرده اند.

اجلاس امسال این کنفرانس با سخنرانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گشایش می‌یابد و تا شامگاه یکشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها