کد خبر: 550526
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۱۵:۰۹:۳۹
| |

معاون وزیر خارجه چین:

مقصر دانستن چین در درگیری اوکراین، غیرمنطقی است

​معاون وزیر خارجه چین گفت، اتهام‌زنی به چین بابت اینکه مسئول و مقصر بحران اوکراین است "کاملا غیرمنطقی" است.

مقصر دانستن چین در درگیری اوکراین، غیرمنطقی است
کد خبر: 550526
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۱۵:۰۹:۳۹

"له یوچنگ" معاون وزیر خارجه چین در سخنرانی آنلاین خود گفت: برخی افراد درباره بحران اوکراین اتهامات بی پایه و اساسی مطرح می‌کنند و هدفشان بی اعتبار کردن موضع چین و مقصر دانستن پکن است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شینهوا، وی که معاون افزود: برخی بیانیه مشترک اخیر چین و روسیه را تحریف کرده و عبارت "دوستی، محدودیت و همکاری، ممنوعیتی ندارد" را بد تعبیر کرده و می‌گویند چین از حمله روسیه به اوکراین از قبل اطلاع داشته و حتی آن را تایید کرده است. بنابراین آنها با چنین استدلال‌هایی به این نتیجه رسیده‌اند که چین باید در قبال این درگیری پاسخگو باشد. اما همگی اینها بی پایه و اساس و غیرمنطقی هستند.

معاون وزیر خارجه چین همچنین به این نکته اشاره کرد که "روابط بین پکن و مسکو بر اساس اصول عدم ائتلاف، عدم تقابل و عدم هدف قرار دادن اشخاص ثالث است و تحت تاثیر هیچ شخص ثالثی نیست. حقیقت این است که پکن مایل است روابط دوستانه‌ای با تمامی کشورها داشته باشد و ما هرگز به دنبال اعمال محدودیت بر همکاری‌ها نیستیم و ضرورتی برای انجام آن هم نمی‌بینیم."

این مقام مسئول چینی در واکنش به اتهام‌زنی علیه کشورش درباره اینکه طرف آمریکا و دیگر کشورهای غربی را در محکوم کردن و اعمال تحریم علیه روسیه نگرفته، گفت: از آغاز درگیری اوکراین-روسیه، دولت پکن به اهداف و اصول منشور سازمان ملل و اصل امنیت غیرقابل تقسیم پایبند مانده است. ما طرف عدالت و انصاف هستیم و تلاش‌هایی فعال را برای انجام مذاکرات صلح و تامین کمک‌های بشردوستانه انجام می‌دهیم. چین نه اهرم و نه دستور کار ژئوپلیتیکی برای این مساله دارد.

وی با اشاره به قدرتنمایی آمریکا در نزدیکی چین، تشکیل گروه‌های جامع علیه پکن و دامن زدن به مساله تایوان برای آزمودن خط قرمز چین نیز گفت: اگر این نسخه آسیا-پاسیفیک گسترش به سمت شرق ناتو نیست، پس چه می‌تواند باشد؟ چنین استراتژی‌ پیامدهای ناخوشایندی دارد و منطقه آسیا-پاسیفیک را به لبه پرتگاه می‌کشاند.

این دیپلمات چینی همچنین تاکید کرد: پکن به توسعه صلح‌آمیز پایبند مانده و به دنبال هارمونی،‌ همبستگی و همکاری در منطقه است. چین هرگز تحریک‌آمیز رفتار نکرده و مشکل‌ساز نبوده است. هدف گرفتن چین بی معنی است. تلاش برای "کپی و پیست" بحران اوکراین در آسیا - اقیانوسیه محکوم به شکست است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها