کد خبر: 549682
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۰ ۲۰:۴۸:۰۶
| |

رئیس جمهور فنلاند:

اهمیت ورود به ناتو ناشی از اقدامات روسیه در اوکراین است

رئیس جمهور فنلاند گفت که اهمیت ورود فنلاند و سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی، از اقدامات روسیه در اوکراین ناشی می‌شود.

اهمیت ورود به ناتو ناشی از اقدامات روسیه در اوکراین است
کد خبر: 549682
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۰ ۲۰:۴۸:۰۶

«سائولی نینیستو» رئیس جمهور فنلاند روز شنبه گفت که اهمیت ورود فنلاند و سوئد به پیمان ناتو از اقدامات روسیه در اوکراین ناشی می‌شود.

به گزارش فارس، «پکا هاویستو» وزیر امور خارجه فنلاند نیز پیشتر گفته بود که این کشور در ارسال درخواست برای عضویت در پیمان ناتو نباید تاخیر کند.

وی که در جریان مصاحبه‌ای این موضوع را مطرح می‌کرد، افزود: «هنوز چه اتفاق بدتری باید روی دهد تا فنلاند ناتو را در نظر بگیرد».

وزیر امور خارجه فنلاند تاکید کرد که هم اکنون زمان مناسبی است تا هلسینکی درخواست عضویت در ناتو را مطرح کند.

هاویستو اضافه کرد که درگیری‌ها در اوکراین، هلسینکی را مجبور کرد تا سیاست امنیتی خود را مورد ارزیابی قرار دهد و برای فنلاند و سوئد خوب خواهد بود تا مواضع خود درباره عضویت در ناتو را همگام سازی کنند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز پنجشنبه شب در جلسه کنگره گفت، واشنگتن از عضویت سوئد و فنلاند در ناتو «قویاً حمایت می‌کند».

پنجشنبه نیز «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز درباره عضویت سوئد و فنلاند در ناتو گفت: «اگر فنلاند و سوئد تصمیم بگیرند درخواست خود را ثبت کنند، ما به گرمی از آن‌ها استقبال می‌کنیم و انتظار می‌رود روند آن سریعاً طی شود».

استولتنبرگ گفت، می‌توان تمهیداتی را برای دوره میانی بین ارائه درخواست این دو کشور حوزه اسکاندیناوی و تصویب آن از سوی سی کشور عضو، در نظر گرفت و همکاری‌های نظامی را پیش از این زمان شروع کرد.

این در حالی است که روسیه درباره عواقب پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان نظامی پیمان آتلانتیک شمالی هشدار داده است. وزارت خارجه روسیه هشدار داده است که پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو خطر بی ثباتی در شمال اروپا را به دنبال خواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها