کد خبر: 541337
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ ۱۶:۳۱:۵۲
| |

استولتنبرگ:

تصمیم گرفتیم فنلاند و سوئد را در همه مباحث ناتو مشارکت دهیم

دبیرکل ناتو با رد درخواست اوکراین برای برقراری منطقه پرواز ممنوع از مشارکت سوئد و فنلاند در تمام مباحث مربوط به این سازمان خبر داد.

تصمیم گرفتیم فنلاند و سوئد را در همه مباحث ناتو مشارکت دهیم
کد خبر: 541337
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ ۱۶:۳۱:۵۲

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بعد از نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل، اعلام کرد که اعضای سازمان تصمیم گرفتند که درخواست پرواز ممنوع اوکراین را رد کنند.

به گزارش فارس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین تا کنون چندین بار از مقامات آمریکا و ناتو درخواست کرده است که در آسمان اوکراین منطقه پرواز ممنوع اعلام کنند تا از پرواز هواپیماها و جنگنده های روسی بر فراز این کشور جلوگیری کنند. درخواستی که از سوی همه طرفهای اوکراینی که مدعی حمایت از این کشور هستند رد شده است. 

براساس گزارش رسانه‌های خبری، دبیرکل ناتو گفته، ما یک طرف درگیری نیستیم، یک ائتلاف دفاعی هستیم و اگر در این جنگ شرکت کنیم خطر گسترش جنگ به کشورهای دیگر و افزایش شمار قربانیان وجود دارد.  

استولتنبرگ در عین حال روسیه را به استفاده از بمبهای خوشه ای ممنوعه متهم کرد و در ادامه مدعی شد: مسکو به دنبال توسعه نفوذ خود است و کشورهایی که حق دارند مسیر خود را انتخاب کنند را سرکوب می‌کند. وی تاکید کرد، روابط ما با روسیه در بلندمدت دستخوش تغییرات زیادی شده است اما ما به دیپلماسی متعهد باقی خواهعیم ماند. 

به گزارش شبکه الجزیره، دبیر کل ناتو درباره پیوستن دیگر کشورها به این ائتلاف نیز گفت: ما تصمیم داریم که فنلاند و سوئد را در تمام گفتوگوهای اعضای ناتو مشارکت دهیم و ترتیبات و برنامه های خود را به آنها اعلام خواهیم کرد. 

تلاش ناتو برای فراهم کردن مقدمات پیوستن فنلاند و سوئد به این سازمان درحالیست که آغاز بحران کنونی اوکراین با بحثها پیرامون عضویت کی‌یف در ناتو شروع شد. اقدامی که روسیه صراحتا درباره آن به طرفهای غربی و اوکراین هشدار داده است.

 دبیر کل ناتو صبح امروز نیز قبل از شروع نشست وزرای خارجه در جمع خبرنگاران گفت، ناتو طرف درگیری نیست و به دنبال رویارویی با روسیه نیستیم. 

براساس گزارش شبکه الجزیره، وی تاکید کرد که حضور نظامیان ناتو در شرق اروپا یک اقدام دفاعی است. 

استولتنبرگ بدون اشاره به تحرکات ناتو در تشدید تنشها در شرق اروپا و به ویژه اوکراین مدعی شد، روسیه صلح در اروپا را از بین برد و جنگی را آغاز کرده که از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون شاهد آن نبودیم تا واقعیاتی جدید را در قاره اروپا ایجاد کند. 

دبیر کل ناتو خطاب به مقامات مسکو نیز گفت: از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری می‌خواهیم نیروهای خود را فورا از اوکراین خارج کند و روند دیپلماتیک را آغاز کند. 

با این حال پوتین امروز در مراسمی بر ادامه عملیات نظامیان روس در اوکراین تا رسیدن به اهداف این کشور تاکید کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها