کد خبر: 549129
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ ۱۹:۵۵:۵۱
| |

شینهوا:

اروپا از درگیری روسیه-اوکراین ضربه خورده است

یک اقتصاددان ایتالیایی در گفت‌وگویی با خبرگزاری شینهوا عنوان کرد که اروپا به جای آمریکا بزرگترین آسیب را از درگیری میان روسیه و اورکراین خورده است.

اروپا از درگیری روسیه-اوکراین ضربه خورده است
کد خبر: 549129
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ ۱۹:۵۵:۵۱

خبرگزاری شینهوا روز دوشنبه در گزارشی نوشت: یک اقتصاددان ایتالیایی می‌گوید بسط سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) توسط آمریکا به سوی شرق و روسیه ریشه اصلی درگیری میان روسیه و اوکراین است که بار سنگینی بر روی اقتصاد اروپا خواهد گذاشت.

به گزارش ایسنا، بسط ناتو خط قرمزی برای روسیه است. میکله گراسی، معاون پیشین وزاتخانه توسعه اقتصادی ایتالیا در گفت‌وگویی اختصاصی به شینهوا گفت که اقدامات ائتلاف نظامی ناتو دو مشکل اساسی برای روسیه ایجاد کرده است.

گراسی گفت: از دیدگاه روسیه توسعه ناتو در اروپای شرقی نقض تعهدی محسوب می‌شود که در دهه 90 میلادی اتخاذ کرده بودند.

وی ادامه داد: دومین مشکل این است که روسیه می‌پندارد که این توسعه تهدیدی علیه امنیت ملی و تمامیت ارضی‌اش محسوب می‌شود؛ بنابراین رئیس‌جمهوری ولادیمیر پوتین طی ده سال اخیر تاکید داشته است که این‌گونه اقدامات غیرقابل قبول بوده و اینکه ناتو از خطوط قرمز عبور کرده است. هر کشوری خطوط قرمز خود را دارد. این خط قرمز برای روسیه آمدن ناتو به مرزهایش است.

ناتو از سال 1999 تاکنون پنج مرتبه از سوی شرق گسترش پیدا کرده، تعداد اعضای خود از 16 به 30 افزایش داده و به مرز روسیه رسیده است.

همین مسئله باعث شده تا اروپایی‌ها به جای آمریکا بهای گزافی پرداخت کنند. به گفته گراسی درگیری کنونی میان روسیه و اوکراین به نحوی "جنگ نیابتی میان روسیه و آمریکا است که در اروپا انجام می‌گیرد".

وی عنوان کرد: بهای این اتفاق برای آمریکا حداقلی است. تحریم‌ها به اروپایی‌ها آسیب می‌رساند. آمریکا اشتیاق سریعی برای به پایان رساندن فوری این درگیری ندارد چراکه این اروپایی‌ها هستند که بهای گزافی پرداخت می‌کنند.

ایالات متحده در این میان با ارسال تسلیحات به اوکراین و اعمال فشار به متحدانشان برای تحریم روسیه در حال تشدید تنش‌ها در منطقه بوده است.

این اقتصاددان ایتالیایی در ادامه گفت: اتحادیه اروپا خط قرمز و سیاست خارجی ندارد. این ما را در موضع ضعیفی قرار می‌دهد. نگرانی و منافع ما در درگیری است چراکه ما متحد آمریکا هستیم اما منافع اقتصادی و سیاست خارجی اتحادیه اروپا همیشه همانند ایالات متحده نیست.

اروپا با قطع روابط تجاری به روسیه تضعیف خواهد شد. به گفته گراسی درگیری روسیه و اوکراین می‌تواند به "اروپایی ضعیف‌تر منجر شود چراکه اقتصاد آنجا می‌تواند آسیب جدی ببیند".

به گفته میکله گراسی اگر اروپا، روسیه را به عنوان شریک اقتصادی از دست بدهد و تنها پس از پایان درگیری آشتی کنند، ضرر خواهد کرد. وی تصریح کرد: ما با تصور اینکه اقدامات‌مان به اقتصاد روسیه لطمه وارد می‌کند، درحال اعمال تحریم‌هایی علیه محصولات انرژی مسکو هستیم؛ اما این اقدامات بیشتر به اقتصاد اتحادیه اروپا لطمه وارد خواهد کرد.

وی عنوان کرد که در پی اعمال این تحریم‌ها، کِشتی ایتالیا، آلمان و چند کشور کوچک در شرق اروپا به گل نشانده خواهد شد.

این مقام پیشین ایتالیایی به عنوان مثال عنوان کرد که ممنوعیت ورود کالاهای تجملی از روسیه به برندهایی از جمله لوچی و پرادا آسیب خواهد زد.

به گزارش دفتر آمار اتحادیه اروپا، روسیه در سال 2021؛ پنجمین صادرکننده بزرگ به اتحادیه اروپا و سومین مقصد بزرگ محصولات وارداتی بوده است. تبادل کالا میان اتحادیه اروپا و روسیه در سال 2021 چیزی در حدود 257.5 میلیارد یورو ( 279.4 میلیارد دلار) بوده است.

گراسی در انتها گفت: تحریم‌ها هیچ‌گاه جواب نمی‌دهد. برای حل این مشکل باید از دیپلماسی با روسیه استفاده کنیم. ما تنها نباید به کی‌یف برویم؛ بلکه باید به مسکو نیز سفر داشته باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها