نخست وزیر سوئد:

درخصوص عضویت احتمالی در ناتو، همه‌پرسی برگزار نمی‌کنیم

​نخست وزیر سوئد امروز (جمعه) اعلام کرد که اگر پارلمان سوئد تایید کند که کشور عضو ناتو شود، دولت این کشور قصد برگزاری همه‌پرسی را در این زمینه ندارد.

درخصوص عضویت احتمالی در ناتو، همه‌پرسی برگزار نمی‌کنیم
کد خبر: 549473
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۹ ۱۷:۲۰:۳۹

حمله روسیه به اوکراین، دو کشور سوئد و فنلاند را وادار کرده است تا باورهای دیرینه خود را بررسی کنند؛ باوری که می‌گوید "بی‌طرفی نظامی" بهترین ابزار برای تضمین امنیت ملی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، همچنین انتظار می‌رود که هر دو کشور تصمیم نهایی خود را درخصوص عضویت در ناتو در هفته‌های آتی اتخاذ کنند.

«ماگدالنا آندرسون»، نخست وزیر سوئد به خبرنگاران گفت: «همه پرسی "ایده‌ بدی" است. فکر می‌کنم همه پرسی در این خصوص اقدام مناسبی نباشد. اطلاعات زیادی درباره امنیت ملی وجود دارد که محرمانه است، بنابراین موضوعات مهمی در چنین همه‌پرسی وجود دارد که قابل بحث نیست و حقایق مهمی وجود دارند که نمی‌توان آن‌ها را روی میز گذاشت.»

پارلمان سوئد در حال بررسی سیاست‌های امنیتی به همراه ارائه گزارشی در اواسط ماه مه است. همچنین، حزب خود آندرسون و سوسیال دموکرات‌ها به دنبال این هستند که آیا مخالفت خود را با عضویت در ناتو کنار بگذارند یا خیر.

با حمایت اکثریت پارلمان از عضویت در ناتو، سوسیال دموکرات‌های حاکم به عنوان "بزرگترین مانع" جهت پیوستن به این ائتلاف ۳۰ کشوری تلقی می‌شوند.

رهبر میانه‌روها و بزرگترین حزب اپوزیسیون همچنین درخواست همه‌پرسی را در مورد این موضوع رد کرده‌اند.

نتیجه یک نظرسنجی نشان می‌دهد که ۵۷ درصد از شهروندان سوئد موافق پیوستن به ناتو هستند؛ رقمی که نسبت به ماه مارس (۵۱ درصد) افزایش یافته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها