کد خبر: 548999
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ ۱۰:۵۸:۴۶
| |

دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین:

سازمان ملل روسیه را برای تخلیه بندر ماریوپل تحت فشار قرار دهد

وزیر خارجه اوکراین از سازمان ملل خواست تا روسیه را برای تخلیه بندر ماریوپل تحت فشار قرار دهد.

سازمان ملل روسیه را برای تخلیه بندر ماریوپل تحت فشار قرار دهد
کد خبر: 548999
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ ۱۰:۵۸:۴۶

دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین از سازمان ملل خواست تا روسیه را برای تخلیه بندر ماریوپل تحت فشار قرار دهد.

به گزارش ایرنا، کولبا در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتدپرس از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که امروز سه شنبه با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه دیدار می کند، خواست تا روسیه را برای تخلیه بندر ماریوپل تحت فشار قرار دهد.

وی در این مصاحبه ابراز نگرانی کرد که گوترش با سفر به مسکو قبل از سفر به کی یف، احتمال دارد در "دام" کاخ کرملین بیافتد.

کولبا گفت: «بسیاری از مقامات خارجی دیگر هنگام سفر به مسکو به دام افتاده بودند و فقط برای نشان دادن برتری دیپلماسی روسیه و اینکه آنها چقدر عالی هستند و چگونه به جهان دیکته می کنند، بی دقتی به خرج دادند.

وزیر خارجه اوکراین با اشاره به شهر ساحلی ماریوپل که حدود ۱۰۰ هزار نفر در آن به دام افتادند،  تاکید کرد که گوترش باید ابتدا بر روی مساله، تخلیه ماریوپل تمرکز کند.

کولبا افزود: این واقعا کاریست که سازمان ملل قادر به انجام آن است. اگر او اراده سیاسی، شخصیت و صداقت را نشان دهد، امیدوارم که ما یک گام به جلو برداریم.

وی در پاسخ به اینکه آیا بیانیه های وزرای خارجه و دفاع دولت آمریکا در کی یف کافی بودند، تشریح کرد: تا زمانیکه سربازان روسی در خاک اوکراین هستند، هیچ چیز کافی نیست.  ما از هر کاری که انجام شده است، از جمله توسط ایالات متحده، قدردانی می کنیم. ما درک می کنیم که برای برخی، آنچه انجام شده یک انقلاب است، اما تا زمانی که جنگ ادامه دارد،  این کافی نیست.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز گذشته در دیدار با زلنسکی در کی یف گفتند که ایالات متحده بیش از ۳۰۰ میلیون دلار کمک نظامی خارجی خواهد داشت و فروش ۱۶۵ میلیون دلار مهمات را تایید کرده است.

وزیر خارجه اوکراین افزود: به این دلیل نیست که اوکراینی‌ها حریص هستند، به این دلیل نیست که ما می‌خواهیم از فرصت استفاده کنیم و هرچه می‌خواهیم به دست آوریم. نه، به این دلیل است که ما باید در این جنگ پیروز شویم.

کولبا در ادامه بر لزوم تامین سریع تسلیحات مورد نیاز اوکراین برای پیروزی در جنگ و جلوگیری از حرکت ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه به سمت اروپا تاکید کرد.

وزیر خارجه اوکراین همچنین در مورد اظهارات سرگئی لاوروف همتای روسی خود درباره توقف مذاکرات گفت: فکر نمی کنم وی آماده گفتگوی جدی باشد و روسیه نیز آماده یافتن راه حل در میز مذاکره نیست.

وی اضافه کرد: اگر ببینم که آنها این نگرش را تغییر می دهند و آماده اند که به طور جدی به دنبال راه حل های قابل قبول دو طرف باشند، بر انزجار خود غلبه می کنم و با او می نشینم و صحبت می کنم.

به گفته کولبا، "هرچه زودتر پوتین با ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین موافقت کند، احتمال نزدیک‌تر شدن به لحظه پایان جنگ بیشتر خواهد بود. من ۱۰۰ درصد تضمین نمی‌کنم، اما به رئیس‌جمهورم اعتماد دارم. می‌دانم که او برای این گفتگو آماده است و می‌داند چگونه مذاکره کند. هرچه پوتین از این دیدار فرار کند، احتمالش بیشتر است که زلنسکی کاملا روی سناریوی جنگ متمرکز شود.

وی با تکرار موضع زلنسکی بیان کرد که تشدید تنش در ماریوپل شانس مذاکره با روسیه را از بین می‌برد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها