کد خبر: 544535
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۴ ۱۴:۳۷:۳۰
| |

لاوروف:

غرب تلاش می‌کند مسائل بشردوستانه را سیاسی کند

وزیر خارجه روسیه گفت که کشورهای غربی تلاش دارند به امور بشردوستانه در اوکراین رنگ و بوی ضد روسی بدهند.

غرب تلاش می‌کند مسائل بشردوستانه را سیاسی کند
کد خبر: 544535
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۴ ۱۴:۳۷:۳۰

«پیتر ماوریر» رئیس کمیته صلیب سرخ جهانی امروز (پنج شنبه) با سفر به روسیه با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش فارس، به نوشته وبگاه روسیا الیوم، لاوروف در این دیدار گفت که شرایط حقوق بشری در شرق اوکراین از هشت سال پیش و پس از برکناری دولت «ویکتور یانکوویچ» و با وجود امضای توافق «مینسک» برای توقف درگیری‌ها در منطقه «دونباس» بحرانی بوده است.

او افزود: «با تأسف شدید، همکاران غربی ما در هشت سال اخیر چشمان خود را به روی جنایات قوم‌گرایان از جمله تخریب مناطق مسکونی، روستاها، بیمارستان‌ها و شهربازی‌ها در منطقه دونباس بسته بودند. جنایاتی که جان هزاران غیر نظامی را گرفت.»

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که کشورهای غربی و همچنین سازمان ملل با تمامی توان در حال سیاسی کردن مسائل بشردوستانه و دادن رنگ و بوی ضد روسی به آن هستند. او گفت که تصویب طرح روسیه در شورای امنیت می‌توانست موجب کنار رفتن بسیاری از تهدیدات در میدان نبرد از جمله تهدیداتی که تیم صلیب سرخ با آن مواجه هستند، شود.

او تأکید کرد که روسیه با تمامی توان در حال حل «مشکلات متراکم» در اوکراین و زدودن موانع از پیش پای خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری و رساندن کمک‌های بشردوستانه به آن‌هاست.

سرگئی لاوروف ابراز امیدواری کرد که دیدار با رئیس کمیته صلیب سرخ جهانی موجب پیشرفت در حل مشکلات غیرنظامیان بدون سیاسی کردن مسائل در اوکراین شود.

موضوع خروج امن غیرنظامیان از مناطق درگیری از مسائل اصلی مذاکرات میان روسیه و اوکراین در روزهای گذشته بوده است. دیروز «ایرینا ورشچوک»، معاون نخست‌وزیر اوکراین، در صفحه فیس بوک خود نوشت که در مذاکرات با روسیه بر سر ایجاد ۹ گذرگاه امن برای خروج غیرنظامیان در شهرهای اوکراین موافقت شده است.

با این حال او گفت که هنوز بر سر عبور امن از ماریوپل هنوز با روسیه توافق نشده است. ورشچوک ابراز امیدواری کرد افرادی که مایل به ترک شهر ماریوپل هستند بتوانند خود را به شهر «بردیانسک» برسانند، جایی که کمک‌های بشردوستانه مانند داروها و دیگر کمک‌ها در انتظار هستند.به گفته وی ۲۴ اتوبوس برای جابجایی مردم  از ماریوپل آماده هستند.

روسیه عقیده دارد که کشورهای غربی به دنبال حل مشکلات غیرنظامیان در اوکراین نیستند و تلاش دارند این موضوع را دستاویزی برای تبلیغات علیه مسکو به کار ببرند. رسانه‌های روسی همچنین ویدئوهایی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد، گروههای شبه‌نظامی ضد روسیه در اوکراین از غیرنظامیان به عنوان سپر دفاعی استفاده می‌کنند و مانع خروج آن‌ها از شهرها می‌شوند.

لاوروف شب گذشته نیز اقدام کشورهای غربی در مصادره دارایی‌های بانک مرکزی کشورش در واکنش به تحولات اوکراین را «دزدی محض» توصیف کرده بود.

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است. ولادیمیر پوتین گفته هدف از عملیات نظامی روسیه گرفتن «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها