امیرعبداللهیان راهی بیروت شد

در مقصد دوم سفرش به منطقه پس از دیدار و گفت‌وگو با مقامات سوریه راهی بیروت پایتخت لبنان شد.

امیرعبداللهیان راهی بیروت شد
کد خبر: 544527
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۴ ۱۴:۰۶:۵۵

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در ر‌أس هیأتی دیروز (چهارشنبه) سم فروردین ماه ۱۴۰۱ به دمشق سفر کرد و با مقامات عالیرتبه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد، دقایقی قبل دمشق پایتخت سوریه را به مقصد بیروت پایتخت لبنان ترک کرد.

به گزارش فارس، این دومین سفر امیرعبداللهیان به لبنان بعد از تصدی سمت وزارت خارجه است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از سفر به مسکو و رایزنی با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود، ۱۴ مهر ماه ۱۴۰۰ به لبنان سفر کرد. امیرعبداللهیان در این سفر با مقامات و شخصیت‌های لبنان موضوعات روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

امیرعبداللهیان در بدو ورود به بیروت در جمع خبرنگاران ضمن تبریک تشکیل دولت جدید در لبنان به مردم بزرگ و مقاوم این کشور گفت:‌ من به همراه همکارانم در بیروت هستیم تا با صدای بلند اعلام کنیم که جمهوری اسلامی ایران به حمایت‌های خود از لبنان ادامه خواهد داد. ما برای شکستن تحریم‌های لبنان با تمام توان در کنار مردم لبنان خواهیم ماند.وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۳۱ شهریور ماه در پیامی به همتای لبنانی تشکیل دولت لبنان را گام مهمی برای عبور از مشکلات و تحقق آمال و آرزوهای ملت مقاوم لبنان خواند و گفت: ایران همواره در کنار ملت و دولت این کشور خواهد بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۱۶ مهر ماه با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان سفرش به بیروت و رایزنی با مقامات لبنانی در توئیتی نوشت: گفت‌وگوهای مهمی با مقامات عالیرتبه، روسای احزاب و نخبگان لبنان داشتم. ساعات مفیدی هم با دبیرکل حزب الله به رایزنی گذشت. تشکیل دولت جدید را به همه لبنانی‌ها تبریک گفتم.زمینه توسعه همکاری‌ها فراهم است. در روزهای سخت، آماده حمایت و یاری لبنان هستیم.

امیرعبداللهیان همچنین اول اسفند ماه ۱۴۰۰ در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد و میقاتی در این دیدار ضمن قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی گفت که مردم و دولت لبنان حمایت‌های ایران از ثبات و آرامش در این کشور را فراموش نخواهند کرد.

گفتنی است، در نشست هفتگی سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه در ۲۳ اسفند ماه درباره سفر امیرعبداللهیان به لبنان سؤال کرد که خطیب‌زاده با بیان این‌که سفر امیرعبداللهیان به لبنان در دستورکار است، خاطرنشان کرد: امیرعبداللهیان ابتدا عازم روسیه است و بعد هم ان‌شاءالله عازم کشورهای منطقه در حوزه شامات است. چند سفر دیگر منطقه‌ای در دستور کار است و دعوت‌هایی برای شرکت در نشست سازمان همکاری اسلامی در پاکستان و... مطرح است، ولی باید ببینیم تحولات چگونه رقم می‌خورد که در چه تاریخ‌هایی در کدام پایتخت‌ها حاضر شوند.

امیرعبداللهیان در هفته‌ای که گذشت (۲۴ اسفند ۱۴۰۰) نیز سفر یک روزه‌ای به مسکو داشت و با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها