کد خبر: 544224
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۱ ۱۳:۰۰:۰۸
| |

تبریک وزرای خارجه ازبکستان و روسیه در سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک

وزرای امور خارجه ازبکستان و روسیه طی پیامی سی‌اُمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور را تبریک گفتند.

تبریک وزرای خارجه ازبکستان و روسیه در سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک
کد خبر: 544224
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۱ ۱۳:۰۰:۰۸

«عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر امور خارجه ازبکستان و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه طی پیامی سی‌اُمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور را تبریک گفتند.

به گزارش فارس، کامل‌اف اظهار داشت: روسیه یک همکار و هم پیمان راهبردی ازبکستان است. هم اکنون بین این دو کشور دیالوگ موثر در قالب های دوجانبه و چندجانبه برقرار شده است.

وزیر امور خارجه ازبکستان در پیام خود ادامه داد: طی سال های اخیر همکاری های دوجانبه در زمینه های پارلمانی، اقتصادی و بازرگانی، حمل و نقلی، زراعی و صنعتی، فرهنگی به طور قابل ملاحظه‌ای گسترش پیدا کرده است.

وی ابراز اطمینان کرد که تلاش های مشترک مبنی بر استفاده موثر از پتانسیل شراکت راهبردی برای رفاه دو کشور و منافع منطقه آسیای مرکزی ادامه یابد.   

لاوروف نیز در پیام خود نوشت که طی سال های گذشته روابط ازبکستان و روسیه در زمینه‌های سیاسی، همکاری های بین پارلمانی و بین اداری، دیالوگ در عرصه بین المللی، همکاری‌های بین مناطقی به یک مرحله نوین وارد شده است.  

وی همچنین افزود: طرف روسیه بر آمادگی کامل خود برای انجام کارهای هماهنگ بر اساس اصول هم پیمانی و با در نظر گرفتن منافع یکدیگر برای رفاه مردم دو کشور، ثبات و توسعه پایدار در آسیای مرکزی و در تمام فضای اوراسیا تاکید دارد.    

روسیه یکی از بزرگ ترین همکاران اقتصادی و بازرگانی ازبکستان است.

مبادلات بازرگانی این دو کشور در سال 2021 میلادی در سطح 7 میلیارد و 517 میلیون دلار قرار گرفته است.

در حال حاضر در ازبکستان بیش از 961 واحد شرکت مشترک با سرمایه‌گذاری روسیه فعالیت می‌کنند، در ازبکستان نمایندگی 64 شرکت روسیه به ثبت رسیده است.

در روسیه نیز بیش از 560 شرکت شراکت سرمایه‌گذاران ازبکی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

روسیه استقلال این کشور را در تاریخ 20 مارس سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها