کد خبر: 539059
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۲ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

لبنان آبستن موج جدیدی از تلاش‌های دیپلماتیک است؟

گفته می‌شود طی چند روز آینده لبنان شاهد موج جدیدی از تلاش‌های دیپلماتیک برای خارج کردن این کشور از بحران اقتصاد و بن‌بست سیاسی خواهد بود.

لبنان آبستن موج جدیدی از تلاش‌های دیپلماتیک است؟
کد خبر: 539059
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۲ ۱۲:۳۰:۰۰

سیدعماد حسینی- گفته می‌شود طی چند روز آینده لبنان شاهد موج جدیدی از تلاش‌های دیپلماتیک برای خارج کردن این کشور از بحران اقتصاد و بن‌بست سیاسی خواهد بود.

به گزارش اعتمادآنلاین، رسانه‌های لبنانی از رایزنی‌های گسترده هیات واتیکان با شخصیت‌های مختلف لبنانی خبر می‌دهند.

به زعم این رسانه‌ها، هیات واتیکان در مذاکرات خود با شخصیت‌های مختلف لبنانی بر اهمیت نقش حزب‌الله تاکید کردند و تلاش دارند تا به نوعی تعامل با واقعیت‌های موجود در لبنان پرداخته و به طریقی شکست برنامه‌های آمریکایی و سعودی را در این کشور اعلام کنند.

این هیات در نشست‌های خود که اطلاعات آن به رسانه‌های لبنانی رسیده اعلام آمادگی کرده است تا نام حزب‌الله از لیست تروریسم آمریکا و بین‌المللی خارج شده و روابط با این حزب هم بهبود پیدا کند و به تبع آن شرایط برای گفت‌وگوهای بین‌المللی با آن هم سهل‌تر شود.

قاسم قصیر تحلیلگر سیاسی لبنانی با تاکید بر اهمیت این موضوع گفت: این اظهارات بیانگر آن است که واتیکان برداشت جدیدی از شرایط لبنان و منطقه دارد که با نظر آمریکایی، عربی و منطقه‌ای متفاوت است.

او توضیح داد: امروز گفت‌وگو با حزب‌الله برای پرداختن به آینده لبنان امری ضروری است و نمی‌توان حزب‌الله را در صحنه سیاسی لبنان نادیده گرفت، این در حالی است که واتیکان هیچ یک از گزینه‌های تقسیم، فدراتیو یا دیگر شعارهای افراطی بیان‌شده از سوی محافل لبنانیِ تحت حمایت عربی و آمریکایی را تایید نمی‌کند.

در ظاهر سفر این هیات در چارچوب تفاهم‌های انجام‌گرفته بین واتیکان و فرانسه برای برگزاری کنفرانس لبنان صورت می‌گیرد که قرار است بعد از انتخابات قریب‌الوقوع پارلمانی لبنان برگزار شود و در آن تمامی طرف‌های مرتبط با مساله لبنان حضور پیدا خواهند کرد.

در این میان خبرهایی درباره سفر قریب‌الوقوع ژان اف لودریان وزیر خارجه فرانسه به لبنان نیز مخابره شده است.

لودریان همچنین در حاشیه نشست امنیتی مونیخ نیز با نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان دیدار و آخرین تحولات روابط دوجانبه و تلاش‌های پاریس برای حمایت از لبنان را بررسی کرد و طرف فرانسوی قول داد در سفر قریب‌الوقعش به بیروت مذاکرات را تکمیل کند.

به اعتقاد برخی از کارشناسان، بازگشت پاریس به نقش‌آفرینی در صحنه سیاسی لبنان بیانگر دور باطلی است که لبنان مدت‌هاست در آن گرفتار شده؛ چنان‌که می‌بینیم، بعد از حضور فاتحانه مکرون و عکس‌های یادگاری‌اش بر ویرانه‌های بندر تخریب‌شده بیروت، این بار لودریان با همان پرونده بازگشته و با چند درجه عقب‌نشینی سودای یافتن راهی برای باز کردن این کلاف چهل‌گره در سر می‌پروراند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها