کد خبر: 520243
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۰ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

دلیل عصبانیت عربستان از لبنان هیچ ربطی به قرداحی ندارد!

اتفاقاتی که امروز در لبنان بحران‌زده رخ می‌دهد بیش از آنکه احتمال بروز تغییر در ساختار سیاسی لبنان را پیش بکشد، نشان‌دهنده آن است که به زودی تحولاتی قابل توجه در ساختار قدرت عربستان رقم می‌خورد، تحولاتی که شاید علت اصلی این تکاپوی پراضطراب و متشنج محمد بن سلمان باشد.

دلیل عصبانیت عربستان از لبنان هیچ ربطی به قرداحی ندارد!
کد خبر: 520243
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۰ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- یک مرکز پژوهشی آمریکایی چندی پیش علل کاهش تاثیرگذاری عربستان سعودی بر لبنان را برشمرد و اعلام کرد علت اصلی کمرنگ شدن حضور ریاض در بیروت بی‌تجربگی محمد بن سلمان در مواجهه با چنین مسائلی است.

به گفته کارشناسان، یکی از علل عصبانیت شدید و انفجاری ریاض در واکنش به سخنان وزیر اطلاع‌رسانی لبنان بیش از آنکه مربوط به سخنان (نه‌چندان شدیداللحن) او بوده باشد، بیانگر انفجار عقده فروخفته و سرکوب‌شده از باخت‌های مکرر ریاض در رقابت‌های انجام‌گرفته در صحنه سیاسی لبنان به طور اخص و کل منطقه منطقه عربی به طور اعم در مقابل رقبای سنتی‌اش است.

صرف نظر از جنجال تبلیغاتی و دیپلماتیکی که عربستانی‌ها راه انداخته‌اند، تحریم‌های سعودی بر لبنان از مدت‌ها پیش آغاز شده بود و زمانی که بیمارستان‌های لبنان به دلیل توقف نیروگاه‌های تولید برق یکی پس از دیگری در آستانه تعطیلی بودند، نه تنها خبری از دستیاری برادر بزرگ‌تر لبنان نبود، بلکه اخباری از تلاش‌های سعودی برای دامن زدن به مشکل کمبود ارز در کشور نیز به گوش می‌رسید.

تحریم‌های دیپلماتیک و بایکوت سیاسی لبنان هم چند سالی است آغاز شده، این گسست از زمان بازداشت سعد حریری در ریاض شروع شده بود، گرچه 2 طرف آن را مثل امروز رسانه‌ای نکرده بودند.

اینکه ریاض خشم فروخفته از سرخوردگی‌های سیاسی‌اش را بر سر وزیری خالی کند که نه به خاطر کارایی و تخصص بلکه به دلیل منسوب بودن به یک جناح خاص حاضر در ائتلاف کابینه و مشهور شدن در یک برنامه تلویزیونی آن هم تلویزیون متعلق به عربستان به این پست رسیده، بیش از آنکه قدرت‌نمایی به شمار آید، یک ضعف قلمداد می‌شود وگرنه پیش از این وزیر نیز شخصیت‌های سیاسی متعددی به انتقاد از سعودی‌ها پرداخته و سخنان تندتر و حتی اهانت‌آمیزی علیه رهبران آل سعود به زبان آورده بودند.

و نکته آخر، اتفاقاتی که امروز در لبنان بحران‌زده رخ می‌دهد بیش از آنکه احتمال بروز تغییر در ساختار سیاسی لبنان را پیش بکشد، نشان‌دهنده آن است که به زودی تحولاتی قابل توجه در ساختار قدرت عربستان رقم می‌خورد، تحولاتی که شاید علت اصلی این تکاپوی پراضطراب و متشنج محمد بن سلمان باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها