کد خبر: 536076
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۶ ۰۹:۱۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا حزب جدیدی در لبنان جایگزین حزب المستقبل حریری خواهد شد؟

در حالی که اخبارضد و نقیض در رابطه با جانشینی بهاءالدین حریری به جای برادرش سعد حریری در صحنه سیاسی 14 مارس به گوش می‌رسد، اخبار مؤکد حکایت از ریزش این حزب و حضور حتمی بسیاری از شخصیت‌های آن در انتخابات مارس آینده دارند.

آیا حزب جدیدی در لبنان جایگزین حزب المستقبل حریری خواهد شد؟
کد خبر: 536076
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۶ ۰۹:۱۰:۰۰

سیدعماد حسینی- در حالی که اخبارضد و نقیض در رابطه با جانشینی بهاءالدین حریری به جای برادرش سعد حریری در صحنه سیاسی 14 مارس به گوش می‌رسد، اخبار مؤکد حکایت از ریزش این حزب و حضور حتمی بسیاری از شخصیت‌های آن در انتخابات مارس آینده دارند.

فرض بر این است که با خروج سعد حریری رهبر جریان المستقبل از صحنه سیاسی و درخواست صریح او برای بایکوت انتخابات پیش رو، اعضای حزبش و حتی احزاب و جریان‌های همسو با المستقبل هم دست به این اقدام زده و به نحوی با حریری آن هم در آستانه هفدهمین سالگرد ترور پدرش همدردی کنند.

با این حال، شاهد ریزش حزب حریری و اعلام حضور اعضا و حتی رهبران حزب به بهانه‌های مختلف در انتخابات آتی هستیم.

همزمان با اقدام سعد حریری در اعلام رسمی تعلیق فعالیت‌های سیاسی‌اش، جنگ بزرگی در صحنه سیاسی و صد البته رسانه‌ای لبنان در گرفت که این بار تمرکز آن به شدت درون‌حزبی و در میان جریان 14 مارس بود.

اعضای حزب المستقبل به جای آنکه از اقدام رهبر خود در روزه سیاسی و تعلیق فعالیت‌ها پیروی کنند، با حضور گسترده در شبکه‌های خبری و رسانه‌ها تلاش کردند تا از شرایط کمال بهره را برده و خودی نشان دهند.

با نگاهی به روند این فعالیت‌ها شاهد آن هستیم که تمرکز حملات این روزهای شخصیت‌های حزب سعد حریری علیه رهبر جریان متحد فعلی و یا شاید سابق آنها یعنی سمیر جعجع است که او را به خیانت به حریری و از پشت خنجر زدن به او متهم می‌کنند و تاکید دارند جعجع عامل بر هم خوردن روابط حریری با عربستان است.

در این بین هر روز بر لیست اعضای جریان المستقبل که به نحوی از عزم خود برای ورود به انتخابات خبر می‌دهند افزوده می‌شود.

همین امر باعث شده تا نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان با همراه کردن شماری از شخصیت‌های برجسته همچون مفتی این کشور و نیز فؤاد سنیوره، نخست‌وزیر اسبق، به فکر جذب این شخصیت‌ها و تشکیل ائتلاف بزرگ سنی برای انتخابات آتی باشد.

این امر گر چه هنوز جنبه اجرایی به خود نگرفته، اما نشانه‌های تشکیل آن به وضوح در صحنه سیاسی این کشور نمایان شده است.

بر کسی پوشیده نیست که صحنه سیاسی لبنان شرایط خاص و شاید منحصربه فردی دارد. در این صحنه سیاستمدار تا آخر عمر خود همچنان سیاستمدار باقی می‌ماند و جریان‌ها و احزاب سیاسی هم هرگز نمی‌میرند. این احزاب شاید دچار ضعف شده و زمین هم بخورند، اما همواره در روز مبادا و در شرایط خاصی بیدار شده یا از سوی قدرت‌های منطقه و جهانی بیدار می‌شوند، پس تا زمان برگزاری انتخابات باید منتظر غافلگیری‌های دیگری هم از این صحنه باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها