کد خبر: 519871
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۸ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا لبنان انتقام خود را از عربستان می‌گیرد؟

چند روز پیش پیرو اظهارات جورج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در مورد متجاوز بودن عربستان و امارات متحده عربی جنجال بزرگی به راه افتاد.

آیا لبنان انتقام خود را از عربستان می‌گیرد؟
کد خبر: 519871
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۸ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- بعد از اظهارات چند روز قبل جورج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در مورد متجاوز بودن عربستان و امارات متحده عربی، جنجال بزرگی به راه افتاد و باعث شد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دستور اخراج سفیر لبنان از ریاض را صادر و از کشورهای اقماری خود هم بخواهد این کار را انجام دهند.

در اینکه جورج قرداحی یکی از مجری‌های بارز شبکه‌های سعودی از جمله «ام‌بی‌سی» محسوب می‌شود و شهرت خود را مدیون این شبکه‌هاست شکی نیست، حال آنکه اظهارات او نیز صرفاً بازگوکننده واقعیت‌‌هایی است که در جهان پیرامونی لبنان رخ می‌دهد.

گرچه نجیب میقاتی کوشید تا این سخنان وزیر اطلاع‌رسانی‌اش را نظرات شخصی او و نه موضع دولت لبنان عنوان کند، اما وقتی پارامترهای متعدد تعامل عربستان سعودی با لبنان را طی چند سال گذشته در کنار هم قرار دهیم، دلیل عصبانیت بیروت از ریاض آشکار می‌شود.

بی‌تردید بازداشت سعد حریری در ریاض به دست محمد بن سلمان بزرگ‌ترین ضربه را به او و جریان 14 مارس، که به شکل سنتی حداقل متحد عربستان سعودی (اگر نگوییم مجری منویات ریاض) در صحنه پرتلاطم لبنان محسوب می‌شود، وارد کرد.

خارج کردن ودیعه میلیاردی عربستان از بانک مرکزی لبنان، اعلام ممنوعیت سفر گردشگران سعودی به لبنان و عدم کمک به لبنان حتی در زمینه تامین سوخت آن هم در بدترین بحران تاریخ این کشور، بخشی از فهرست بلندبالایی است که لبنانی‌ها از پدرخوانده توافق طائف به چشم دیدند ولی سعی کردند به آن واکنش نشان ندهند.

اینکه یک شخصیت رسانه‌ای بسیار کارکشته که سال‌هاست به خوبی از میدان مین تضادهای سیاسی داخلی لبنان و فرامرزی آن مطلع است چنین اظهارنظری کند و در پی آن بگوید به هیچ طرفی اهانتی نکرده که حاضر به پوزش باشد، نشان می‌دهد جریانی از میان متحدان عربستان در لبنان علیه فشارهای مستمر این کشور شوریده است و دیگر تاب این اقدامات را، حتی از سوی کشوری که خود را برادر بزرگ‌تر کشورهای عربی می‌داند، ندارد.

قرداحی گرچه امروز آماج حملات رسانه‌های عربی و شخصیت‌های سیاسی کشورهای مختلف متحد عربستان قرار گرفته، اما به طور حتم تا چندی دیگر با فروکش کردن این توفان شخصیت‌های دیگری هم به شکل و تعابیر متفاوت، خشم خود را از رفتارهای عربستان ابراز خواهند کرد، به خصوص که متحدین سنتی ریاض خود را زخم‌خورده‌تر از سایر جریان‌های درگیر در این بازی محمد بن سلمان یافته‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها