ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو:

حمله روسیه به اوکراین احتمالا به شکل کودتا، حملات سایبری و خرابکاری باشد

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مدعی شد که غرب باید برای تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین که می تواند به صورت تلاش برای کودتا، حملات سایبری و خرابکاری باشد، آماده شود.

حمله روسیه به اوکراین احتمالا به شکل کودتا، حملات سایبری و خرابکاری باشد
کد خبر: 534981
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۹ ۱۲:۴۴:۱۶

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو گفت که تقویت قوای روسیه در مرزهای اوکراین و بلاروس، لزوما تنها شیوه مسکو برای اعمال فشار بر متحدان غربی نیست.

به گزارش ایرنا و به نقل از  اسکای نیوز، وی ادعا کرد: ما باید برای طیف وسیعی از اشکال مختلف تهاجم آماده باشیم. وی تاکید کرد که این ائتلاف آماده است حضور نظامی اش در شرق اروپا را افزایش دهد و نقل و انتقال نظامیان و تسلیحات روسیه در بلاروس را به دقت زیر نظر دارد.

استولتنبرگ با اشاره به استقرار هزاران نیروی روسیه، هواپیما و سیستم های تسلیحاتی اس – ۴۰۰ در بلاروس افزود: از طرف ناتو ما آماده مشارکت در گفت و گویی سیاسی هستیم، اما اگر روسیه رویارویی مسلحانه را انتخاب کند، آماده پاسخگویی هستیم. ما قصد نداریم نظامیان آماده جنگ را در اوکراین مستقر کنیم.

به گزارش اسکای نیوز، روسیه یک سری رزمایش های نظامی را در نزدیکی مرز خود با اوکراین آغاز کرده و قصد انجام رزمایش های مشابهی را در بلاروس دارد. تصور بر این است که کرملین، واحدهای پیاده نظام و توپخانه ای را در جنوب غربی روسیه در کنار هواپیماهای جنگی در کالینینگراد در دریای بالتیک و کشتی های جنگی را در دریای سیاه و قطب شمال بسیج می کند.

ناتو نیز در پاسخ حضور نظامی اش در منطقه دریای بالتیک را تقویت کرده و آمریکا به ۸ هزار و ۵۰۰ نیروی دیگر دستور آمادگی برای استقرار در شرق اروپا را داده است.

سه مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفتند که تقویت قوای روس در امتداد مرز روسیه با اوکراین شامل تامین خون برای زخمی شدگان است.

مسکو بارها اعلام کرده است که قصد حمله به اوکراین را ندارد، اما سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه هشدار داد: تا آنجا که به فدراسیون روسیه بستگی دارد، جنگی روی نخواهد داد. ما خواهان جنگ نیستیم. اما اجازه نخواهیم داد منافع مان گستاخانه پایمال و نادیده گرفته شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز روز جمعه در تماسی تلفنی با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود گفت که پیشنهادات آمریکا و ناتو در مورد مسائله امنیتی، نگرانی های اصلی مسکو را مورد توجه قرار نداده است.

با این حال، کرملین اعلام کرد که پوتین قبل از تصمیم گیری در مورد اقدامات بیشتر، این پیشنهادات را به دقت مورد بررسی قرار می دهد.

استقرار ۱۵۰ هزار نظامی روس در مرز اوکراین اواخر سال گذشته میلادی آغاز شد، در حالی که روسیه می خواست اوکراین از پیوستن به ناتو منع شود و ائتلاف ناتو عملیات نظامی اش در شرق اروپا را کاهش دهد.

مذاکرات هفته گذشته بین روسیه و غرب نیز موفقیتی در برنداشت و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در تماسی تلفنی با ولادیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود مدعی شد که روسیه ممکن است ماه آینده به اواکراین حمله کند.

آمریکا و ناتو رسما درخواست های روسیه را رد کردند، اما در عین حال موضوعات ثانویه ای را مطرح نمودند که می تواند فضا را برای مذاکره و فرصتی برای جلوگیری از جنگ تمام عیار را فراهم کند.

در این میان، واشنگتن و دیگر متحدان غربی هشدار داده اند که کرملین در صورت تصمیم به پیگیری تهاجم نظامی به اوکراین، با تحریم های اقتصادی ویرانگری روبه رو می شود.

مقام های آمریکایی گفتند که آلمان اجازه نخواهد داد خط لوله گاز نورد استریم ۲ گاز را از روسیه به اروپا منتقل کند، اگر مسکو وارد جنگ شود.

همچنین منابع مطلع به اسکای نیوز گفتند که انگلیس سرگرم بررسی اعزام صدها نیروی دیگر به مرز اوکراین برای تقویت حضور ناتو در این منطقه است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها