کد خبر: 531486
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ۱۱:۰۱:۳۰
| |

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه:

مذاکرات ژنو باید درباره عدم پیوستن اوکراین به ناتو باشد

وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه موضوع مذاکرات آتی مسکو-واشنگتن باید درباره عدم عضویت اوکراین در ناتو باشد، گفت اگر آمریکا و ناتو در این‌باره گفتگو نکنند با بدترین تهدید علیه امنیت خود مواجه می‌شوند.

مذاکرات ژنو باید درباره عدم پیوستن اوکراین به ناتو باشد
کد خبر: 531486
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ۱۱:۰۱:۳۰

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه امروز (دوشنبه) درباره وخیم‌ترین تهدید امنیتی علیه آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داد.

به گزارش فارس، ریابکوف در مصاحبه با شبکه «ریانووستی» گفت اگر آمریکا و ناتو به موضوعات مورد نظر روسیه در مذاکرات آتی توجه نکنند، ممکن است با بدترین تهدید علیه امنیت خود مواجه شوند.

وی با بیان اینکه مذاکرات آتی ژنو باید به طور کلی درباره عدم پیوستن اوکراین به ناتو باشد، توضیح داد مسکو آماده شنیدن صحبت‌های آمریکا در مورد عدم استقرار سامانه‌های موشکی در خاک اوکراین است.

به نوشته وبگاه ریانووستی، این دیپلمات روس اما تصریح کرد گفتگوی سازنده فقط در چارچوب گسترده‌تر بازنگری در تصمیمات نشست بوداپست درباره آینده عضویت اوکراین در ناتو امکان پذیر است.

ریابکوف اظهار داشت: «ما به آنچه آنها [در مذاکرات ژنو] می‌گویند گوش خواهیم داد. اما این باید در زمینه گسترده‌تری قرار گیرد؛ اینکه آیا آنها آماده هستند که تضمین‌های قانونی بدهند که این کشور (اوکراین) و همچنین سایر کشورها - که از آنها یک لیست شناخته شده وجود دارد - به ناتو نپیوندند؟ این یک سوال بی‌پاسخ است».

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا و نمایندگان کاخ سفید در آستانه مذاکرات ژنو بر گفتگوی سازنده بین طرف‌ها، گفت: «البته ما تا حدی از سیگنال‌هایی که در روزهای اخیر از واشنگتن و همچنین از بروکسل شنیده شد، ناامید شدیم. به طور خلاصه، آنها منعکس‌کننده یک سوءتفاهم از آنچه ما نیاز داریم، هستند. ما به ضمانت‌های حقوقی، تضمین‌های قانونی نیاز داریم که ناتو بیش از این گسترش نخواهد یافت، همه چیزهایی را که این اتحاد از سال ۱۹۹۷ ایجاد کرده است، به دلیل ترس‌های ضدروسی و انواع ایده‌های نادرست در مورد ماهیت سیاست روسیه، حذف نخواهد کرد. البته ما نیاز داریم که راه حل‌هایی برای عدم ظهور سلاح‌های ضربتی در نزدیکی مرزهایمان پیدا کنیم. همه اینها در قالب قانونی است».

معاون وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «متأسفانه، ما انواع حدس و گمان‌ها را در مورد این واقعیت می شنویم که روسیه باید این کار را انجام دهد آن کار را انجام دهد، این قدم یا آن قدم را بردارد. ما بارها و در همه سطوح به این صورت‌بندی سوالی واکنش نشان داده‌ایم و نه تنها توافق، بلکه حتی یک بحث سازنده هم نمی‌تواند مبنایی داشته باشد».

بر اساس این مصاحبه، ریابکوف با تاکید بر اینکه روسیه هیچ امتیازی تحت فشارهای غرب نخواهد داد، گفت: «این امر کاملاً منتفی است، این به معنای اقدام علیه منافع امنیتی خودمان است».

ریانووستی سپس از ریابکوف پرسید، اگر آمریکایی ها بر دستورکار "محدود" اصرار کنند، آیا می توان همه چیز را به یک جلسه محدود کرد و دیگر حرفی برای گفتن نماند؛ که او نیز پاسخ داد: «من نمی‌توانم چیزی را رد کنم، این یک سناریوی کاملاً محتمل است و آمریکایی‌ها و به ویژه گروه حامی آنها به نمایندگی از سایر کشورهای ناتو نباید در این مورد توهم داشته باشند. ما دست از پا درازتر به آنجا نمی‌رویم، ما با یک تکلیف مشخص می‌رویم که باید با شرایطی که بیان کردیم حل شود. همین».

او در پاسخ به این سوال که چرا ایالات متحده همچنان اصرار دارد نشست ژنو در مورد تضمین‌های امنیتی را بخشی از یک گفتگوی استراتژیک بنامد، توضیح داد: «از ابتدا مشخص بود که خط آنها این بود که ایده‌ها، پیشنهادات و رویکردهای ما را در محیط فنی از منظر دیپلماسی که در دهه‌های گذشته توسعه یافته است، معلق کنند. به نظر من آنها ترجیح می‌دهند همه اینها و آنچه در سازمان امنیت و همکاری اروپا "ادغام و یکپارچه‌سازی" نامیده می‌شود را حذف کنند، جایی که ما بارها و بارها سعی کرده‌ایم به چنین موضوعاتی بپردازیم».

این دیپلمات ارشد روس در پایان افزود: «آنها می‌خواهند فعالیت‌های شورای روسیه-ناتو را احیا کنند، اما طبق شرایط خودشان، در دستور کاری که خودشان مناسب می‌دانند و با تأکید بر به‌اصطلاح کاهش تنش و آنچه که "تجاوز روسیه" به اوکراین می‌نامنند. ما این را هم درک کنیم و این برای ما غیرقابل قبول است. آنها انجام گفتگوی دوجانبه با ما را ناراحت‌کننده می‌دانند، زیرا پشت سر خود چشم‌ها و گوش‌های ضد روسی‌ترین گروه در ناتو را احساس می‌کنند. بر این اساس، رویکرد ما متفاوت است، ما می‌خواهیم قبل از هر چیز با آمریکا به توافق برسیم و بررسی کنیم که آنها تا چه اندازه می‌توانند تصمیمات مسئولانه‌ای را در لحظه دشوار، اگر نگوییم نگران‌کننده، اتخاذ کنند».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها