کد خبر: 504394
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ۱۴:۴۸:۳۲
| |

ریابکوف:

سیاست ناتو در قبال روسیه کاملاً شکست خورده است

معاون وزیر خارجه روسیه با تشریح روابط ناتو، آمریکا و اتحادیه اروپا با این کشور، تأکید کرد که انتقال نظامیان آمریکایی از افغانستان به کشورهای منطقه آسیای مرکزی اقدامی غیرقابل قبول تلقی شده و مسکو با صراحت این مسئله را بیان کرده است.

سیاست ناتو در قبال روسیه کاملاً شکست خورده است
کد خبر: 504394
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ۱۴:۴۸:۳۲

اعتمادآنلاین| "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که برخوردهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، از جمله در قبال این کشور، کاملاً شکست خورده است و ناکارآمدی خود را به خوبی نشان داده است.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ریابکوف امروز (سه‌شنبه) در مصاحبه با مجله "حیات بین المللی"، چاپ مسکو گفت: «پیمان آتلانتیک شمالی که غالباً از عقل سلیم صرف‌نظر می‌کند، برخوردهایی را از خود نشان می‌دهد که ناکارآمدی خود را در گذشته نشان داده و کاملاً شکست خورده است و این مسئله در برخورد با روسیه نیز به همین شکل بوده است.»

این دیپلمات بلندپایه با اشاره به این واقعیت که کشورهای غربی روسیه با یک شریک برابر نمی‌دانند، افزود: «کشورهای غربی بطور دست جمعی روسیه را به چشم یک شریک برابر نگاه نمی‌کنند و بدون تردید در این مسئله نقش ایالات متحده، بسیار مهم و حتی می‌توان گفت که تعیین کننده است.

سرگئی ریابکوف با اشاره به اینکه طرف روسی هیچ توهمی در خصوص بهبود روابط دوجانبه با ایالات متحده ندارد، تأکید کرد که البته مقامات مسکو حاضر به برقراری روابط باثبات و قابل پیش‌بینی با دولت کنونی آمریکا و انعقاد توافقنامه‌ای بر اساس اصول منطقی هستند.

روسیه انتقال نظامیان آمریکایی از افغانستان به کشورهای همسایه آن را غیرقابل قبول می‌داند

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که مقامات مسکو و واشنگتن در رابطه با مسئله عواقب احتمالی خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان در تماس هستند. وی گفت: «اوضاع بسیار مبهم است و من معتقدم که مجموعه‌ای از دلایل سیاسی، ژئوپلیتیکی و سیاست داخلی آمریکا باعث شده تا این کشور به سمت کاهش حضور نظامی خود در افغانستان روی آورد. البته ما در سطوح مختلف، در رابطه با عواقب احتمالی این تصمیم با مقامات واشنگتن گفتگو می‌کنیم و این موضوع حتی در مذاکرات ژنو نیز مطرح شد.»

سرگئی ریابکوف ادامه داد: « در میان ابعاد مختلف این مسئله، من می‌خواهم بر غیرقابل قبول بودن انتقال نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان به کشورهای همسایه آن تأکید کنم. ما بطور واضح و با صراحت این مسئله را به همتایان آمریکایی گفته‌ایم که چنین اقدامی، نه تنها درک ما از اتفاقات رخ داده در این منطقه بسیار مهم جهانی، بلکه در روابط ما با ایالات متحده را تحت تأثیر قرار خواهد داد. ما نسبت به چنین اقدامی هشدار داده و با صراحت در این باره با متحدین خود در منطقه اسیای مرکزی، با همسایگان و دوستان خود حتی در سایر مناطق صحبت کرده‌ایم.»

وی همچنین یادآور شد که وزارت خارجه روسیه از همه امکانات ممکن برای بازگشت آن دسته از شهروندان روسی که در حال حاضر در زندان‌های ایالات متحده بسر می برند، استفاده می‌کند، ولی شروط طرف آمریکایی در این خصوص بطور کامل مشخص نیست.

ریابکوف همچنین ابراز عقیده کرد که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی آمریکا و دولت دونالد ترامپ در برخوردها و دیدگاه‌های سیاسی خود اختلاف اساسی دارند و این تفاوت در برخی ابعاد کاملاً مغایر با یکدیگر و این مسئله بسیار آشکار است.

به گفته وی، طرف روسی تا این لحظه کاهش خط مشی رویارویی اتحادیه اروپا علیه مسکو را پس از برگزاری نشست سران روسیه و آمریکا در ژنو مشاهده نکرده و حتی تمایل برای تشدید وخامت اوضاع همچنان وجود دارد. بنابراین نمی‌توان گفت که بطور کلی مسئله اینکه بروکسل اجازه بهبود یا تیرگی روابط با مسکو را از طرف واشنگتن دریافت می‌کند، صحت داشته باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها