کد خبر: 529098
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۷ ۱۰:۱۸:۰۴
| |

الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه:

تحرکات ناتو ممکن است به درگیری مسلحانه منجر شود

معاون وزیر دفاع روسیه گفت که "تحریکات سیستماتیک" ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه مملو از خطرات بزرگی است که ممکن است به یک درگیری مسلحانه تبدیل شود.

تحرکات ناتو ممکن است به درگیری مسلحانه منجر شود
کد خبر: 529098
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۷ ۱۰:۱۸:۰۴

الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه در یک نشست خبری برای وابستگان نظامی خارجی و نمایندگان سفارت‌های خارجی در مسکو گفت: اخیرا، ائتلاف ناتو تحریکات مستقیمی را انتخاب کرده که مملو از خطرات بزرگ تبدیل شدن به یک بن‌بست مسلحانه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، وی به‌عنوان مثال، تاریخ ۲۳  ژوئن ۲۰۲۱ را یادآور شد؛ زمانی که ناوشکن انگلیسی "دیفندر" تلاشی برای نفوذ به آب‌های سرزمینی روسیه در نزدیکی کیپ فیولنت در شبه جزیره کریمه انجام داد.

فومین اظهار کرد: این مسئله قابل توجهی است که هواپیمای شناسایی استراتژیک آمریکا RC-۱۳۵ از کشتی نیروی دریایی انگلیس حمایت کرد.

شدت پروازهای شناسایی در منطقه دریای سیاه برخلاف سال ۲۰۲۰ به ۶۰ درصد افزایش یافته است. تعداد این پروازها از ۴۳۶ به ۷۱۰ افزایش یافته است.

فومین افزود که حضور کشتی‌های جنگی و تدارکاتی از کشورهای فرامنطقه‌ای ناتو "دائمی" شده است.

وی اعلام کرد: از ماه ژانویه تا دسامبر سال جاری، کشتی‌های ناتو ۳۰ بازدید از منطقه داشته‌اند و این در حالی است که در سال ۲۰۲۰، ۲۳ بازدید داشتند.

معاون وزیر دفاع روسیه خاطرنشان کرد که پس از خروج آمریکا از پیمان "منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد" (INF) ، ناتو در واقع ابتکار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را برای توقف استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد تر در اروپا و اقدامات راستی آزمایی متقابل که ممکن است نگرانی‌های موجود را برطرف کند، نادیده گرفت.

فومین گفت: استقرار چنین موشک‌هایی در اروپا بعید است که امنیت بیشتری به ناتو بدهد.

امنیت اروپا

فومین، معاون وزیر دفاع روسیه گفت که گسترش ناتو به سمت شرق به امنیت قاره اروپا لطمه می‌زند.

وی همچنین رویدادهایی را ذکر کرد که امنیت اروپا را تضعیف کرده است.

فومین افزود: در سال ۱۹۹۹، عملیات نظامی غیرمجاز سازمان ملل علیه یوگسلاوی انجام شد. در نتیجه بمباران بلگراد، غیرنظامیان بی‌گناه کشته شدند و اقتصاد کشور متزلزل شد.

وی اظهار کرد که فروپاشی یوگسلاوی منجر به دور دیگری از گسترش ناتو شد و هم‌زمان با این رویداد، آلبانی، کرواسی، مونته‌نگرو و مقدونیه شمالی به ناتو پیوستند. فومین افزود که در تمام این مدت، غرب به روسیه اطمینان می‌داد که هیچ برنامه تهاجمی علیه این کشور ندارد.

فومین در نهایت افزود: این ائتلاف (ناتو) منافع روسیه را نادیده گرفته و از "گفت‌وگو مساوی و برابر" درخصوص مشکلات موجود اجتناب کرده است. به‌عنوان مثال، در سال ۲۰۰۹، درمیان "سردی روابط دوجانبه" پس از تحولات گرجستان، این ائتلاف پیشنهاد روسیه برای امضای یک توافقنامه جامع جدید درخصوص "تضمین‌های امنیتی متقابل" را رد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها