کد خبر: 536544
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۷ ۱۸:۵۲:۰۷
| |

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون، کشاورزی وزارت کشاورزی خبر داد:

خبر خوش برای کشاورزان و شیلات‌داران/ تسهیلات در سال آینده افزایش می‌یابد

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون، کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تسهیلات در بخش شیلات به ۲ برابر و تسهیلات در بخش کشاورزی استان در سال آینده از ۴۵ میلیارد به ۱۴۰ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.

خبر خوش برای کشاورزان و شیلات‌داران/ تسهیلات در سال آینده افزایش می‌یابد
کد خبر: 536544
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۷ ۱۸:۵۲:۰۷

کامبیز عباسی عصر امروز در جلسه افتتاحیه چهارمین نمایشگاه تخصصی و آیین تجلیل از نمونه‌های بخش کشاورزی با بیان اینکه خشکسالی و کمبود آب یک مشکل عمومی در کشور و جهان است، گفت: کشور ما یک کشور خشک است که یک سوم جهان بارندگی و سه برابر جهان تبخیر داریم.

به گزارش فارس، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون، کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: امروز نمی‌توانیم روش‌های گذشته را ادامه دهیم؛ باید روش‌ها را عوض کنیم؛ به دنبال توسعه روش‌های آبیاری هستیم تا یک کیلوگرم گندم را با یک مترمکعب آب تولید کنیم و قطعاً به دنبال لغو تولید برنج در استان‌هایی که آب ندارند و حذف روش‌های غرقابی هستیم.

وی با بیان اینکه انتقاد و اعتراض خوب است ولی راهکار هم باید باشیم، افزود: امروز باید به سمت استفاده از راهکارها و الگوهای کشورهای دیگر نیز حرکت کنیم، کشور مصر نیز مانند ما یک کشور خشک است ولی کشت برنج را دارد که ما نیز باید الگو را ببریم که این شیوه نامه‌ها در طبقه‌بندی‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

کشور به دنبال فراهم کردن تسهیلات مناسب برای گلخانه‌ها

عباسی با بیان اینکه توسعه کشت گلخانه‌ها در دستور کار است، اظهار داشت: منابع اعتباری خوبی برای این بخش گرفته شد و توسعه سازه‌های گلخانه‌ها، تجهیزات گلخانه‌ها و بومی‌سازی خوبی در کشور شکل گرفته است و کشور به دنبال فراهم کردن تسهیلات مناسب برای این کشت‌ها است.

وی ادامه داد: به دنبال انتقال کشت‌های بهاره به پاییز هستیم که در برخی نقاط انجام شده، در حوزه شیلات نیز مکانیزاسیون کمک می‌کند تا از یک آب محدود تولیدات بیشتری به دست آوریم که همه این‌ها در دستور کار وزارتخانه قرار گرفته است.

تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به افزایش مکانیزاسیون در استان

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون، کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه وزارتخانه دستورالعملی برای فائق آمدن بر خشک‌سالی ابلاغ کرده و تکنیک‌ها در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: در سال جاری در این استان ۱۰۰ میلیارد تومان برای افزایش مکانیزاسیون اختصاص داده شده که ۷۵ درصد آن تسهیلات و ۲۵ درصد نیز آورده شخصی بوده که این رقم در ۱۰ سال گذشته برای کل کشور تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: مشکلات صنایع تبدیلی و تکمیلی مشکل یک استان و یک مشکل ناشناخته محسوب نمی‌شود زیراکه وقتی اکثر استان‌ها در این حوزه مشکل دارند یعنی این مشکل یک مشکل یکسان در کل کشور است که باید در حوزه قانون‌گذاری مورد توجه قرار گیرد.

عباسی با بیان اینکه عدم برخورداری در حوزه سرمایه‌گذاری اعمال شده، اظهار داشت: سهم سرمایه‌گذاری در استان‌های کمتر توسعه یافته بیشتر شد تا فاصله استان‌های سرمایه‌پذیر با استان‌های ضعیف‌تر کم شود.

وی با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: با کمک تکنولوژی عملیات شخم زدن کاهش و عملیات کشت در عمق زمین افزایش یافته است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۹۵ درصد نیازهای ماشینی داخل ایران تامین، تولید و در اختیار کشاورزان قرار گرفته، گفت: سالانه ۶ هزار سرمایه‌گذاری در دولت اخیر در حال انجام است و بیش از ۵۲۳ شرکت در حوزه ماشین‌ها در حال فعالیت هستند.

وی بیان کرد: از منظر استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی باید گفت ۹۵ درصد خود اتکایی داریم و گندم کشور با ماشین آلات خودی کاشت و برداشت می‌شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در پایان این جلسه وعده داد، تسهیلات در بخش شیلات به ۲ برابر و تسهیلات در بخش کشاورزی استان در سال آینده از ۴۵ میلیارد به ۱۴۰ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها