مدیرعامل اتحادیه مرکزی ماهیان سردآبی کشور خبر داد:

کاهش 25 درصدی تولید ماهی قزل‌آلا به دلیل خشکسالی/ افت 40 درصدی مصرف با افزایش قیمت/ این روزها ماهی خوراکی لوکس محسوب می‌شود

مدیرعامل اتحادیه مرکزی ماهیان سردآبی کشور اظهار داشت: افزایش نرخ قزل آلا مصرف این ماهی را 40 درصد کاهش داده است.

کاهش 25 درصدی تولید ماهی قزل‌آلا به دلیل خشکسالی/ افت 40 درصدی مصرف با افزایش قیمت/ این روزها ماهی خوراکی لوکس محسوب می‌شود
کد خبر: 518871
|
۱۴۰۰/۰۷/۳۰ ۱۰:۳۵:۰۱

اعتمادآنلاین| آرش نبی زاده، با اشاره به دلایل گرانی ماهی قزل آلا، گفت: تولید آبزیان از حمایت‌های لازم برخوردار نیست و تولید آن به صورت مستقل صورت می‌گیرد.

به گزارش ایلنا وی با بیان اینکه در زمان ارزانی کمتر کسی به ماهی قزل آلا اهمیت می‌داد، افزود: حساسیت‌های اخیر نسبت به گرانی قزل آلا ریشه در انعکاس خبری آن در رسانه‌ها دارد. قیمت در بازار قزل آلا را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: تولید کنندگان قزل آلا در پی افزایش نرخ نیستند چرا که با گرانی ماهی این محصول از سبد پروتئینی خانوارها حذف می‌شود و این چیزی نیست که ما خواهان آن باشیم.

نبی زاده با اشاره به حمایت دولت از تولیدکنندگان مرغ گوشتی، تصریح کرد: دولت 90 درصد نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان مرغ را تامین و تلاش می‌کند تا آنجا که امکان دارد نرخ آن را ثابت نگه دارد این درحالیست که شاهد چنین حمایت‌هایی در بخش تولید ماهی نیستیم.

نبی زاده تولید قزل آلا در سال گذشته را 140 هزار تن عنوان کرد و افزود: در سال جاری به دلیل خشکسالی میزان تولید کاهش یافت و پیش بینی تولید روی رقم 110 هزار تن نشسته است. امسال در حدود 25 درصد کاهش تولید داشتیم.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی ماهیان سردآبی کشور، ادامه داد: اگر قیمت مرغ پایین نبود ماهی از سبد غذایی مردم حذف نمی‌شد و این مسئله در دراز مدت به سلامت آنها خدشه وارد می‌کند.

وی بابیان اینکه کاهش مصرف انگیزه تولید را از تولیدکنندگان گرفته است، افزود: قزل آلا سال گذشته 40 هزار تومان بود اما در سال جاری این نرخ به 68 هزار تومان سر مزرعه رسیده است.

به گفته این فعال اقتصادی، افزایش نرخ قزل آلا مصرف این ماهی را 40 درصد کاهش داده است.

وی با بیان اینکه ماهی این روزها جزو خوراکی لوکس محسوب می‌شود، افزود: متاسفانه عدم حمایت دولت باعث شد که این ماده غذایی برای سلامت انسان مفید است به یک کالای لوکس تبدیل شود که فقط عده‌ای خاص توانایی خرید و مصرف آن را دارند.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه نهاده و خوراک ماهی با ارز آزاد وارد می شود، خاطر نشان کرد: پودر ماهی ایرانی یک کالای صادراتی است که ما مجبوریم این کالا را با نرخ جهانی خریداری کنیم. قیمت پودر ماهی کیلویی 30 هزار تومان است که 60 درصد خوراک ماهی‌ها از این ماده تامین می‌شود.

وی ادامه داد: برخی نهاده‌ها مانند کنجاله ذرت و سویا که 10 درصد خوراک تولیدات ما را تامین می‌کند با ارز دولتی وارد می‌شود.

نبی‌زاده با اشاره به افزایش نرخ تجهیزات مزارع آبزی پروری، گفت: هزینه‌های برگشت آب روند صعودی به خود گرفته است قطع مکرر برق در مزارع به بسیاری از این تجهیزات آسیب وارد کرد و از آنجایی که هزینه خرید و تعمیر آن بسیار بالا رفته است تولیدکننده ترجیح می‌دهد که تولید را متوقف کند.

وی در ادامه با اشاره به رقم صادرات گفت: در سال گذشته 16 هزار تن ماهی قزل آلا صادر کردیم که این رقم نسبت به سال‌های گذشته بسیار قابل توجه است

این فعال اقتصادی با اشاره به قیمت پایین قزل آلا ایرانی در بازارهای جهانی، افزود: اگر نرخ قزل آلا نسبت به بازار های جهانی بالاتر بود واردکنندگان همیشه در صحنه قزل آلا در حجم زیادی وارد و قیمت تولید داخلی شکسته می‌شد.

نبی زاده نرخ قزل آلا را 4 یورو عنوان کرد و افزود: کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه، آذربایجان و ارمنستان خریدار ماهی قزل سالمون ایرانی هستند. وزن این ماهی بالای 2 کیلو است و رنگ گوشت آن قرمز است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها