کد خبر: 531806
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

متفکرآزاد، عضو هیات‌رئیسه مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

دولت فرارهای مالیاتی را جمع کند، بسته مالیاتی تامین می‌شود

مالیات در بودجه، روی پایه مالیاتی اعمال می‌شود، نه مالیات‌دهندگان/ تامین بودجه از طریق فروش دارایی دولت بهتر از خلق پول است/ مجلس تمرکز خود را می‌گذارد تا بار سهم ارز ترجیحی بر مردم تحمیل نشود

عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت: فکر می‌کنم فرارهای مالیاتی آن‌قدر هست که اگر دولت آنها را جمع کند، می‌تواند بسته مالیاتی خود را به گونه‌ای که به مردم فشار وارد نشود محقق کند.

دولت فرارهای مالیاتی را جمع کند، بسته مالیاتی تامین می‌شود
کد خبر: 531806
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ۰۸:۳۰:۰۰

روح‌الله متفکرآزاد، عضو هیات‌رئیسه مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره بودجه 1401 گفت: میزان افزایش هزینه‌‌های دولت در بودجه نسبت به افزایش درآمدها کمتر دیده شده و این قدم خوبی است؛ یعنی دولت سعی کرده بودجه را جمع‌وجور کند و کمتر به مردم فشار بیاورد، به این صورت که هزینه‌های خود را بر دوش مردم نیندازد یا کمتر این اتفاق رخ دهد. لذا از این بابت که کسری تراز عملیاتی بودجه کمتر شده است، این تلاش را به خصوص در زمینه کاهش تورم موثر می‌دانم.

او با بیان اینکه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا همان پروژه‌های عمرانی درصد افزایش بیشتری در این بودجه نسبت به گذشته دارد افزود: در شرایط فعلی که بودجه حالت فشرده‌تر و انقباضی‌تری دارد این یعنی دولت سعی کرده گرفتار روزمرگی نشود و حتی‌المقدور گرفتار هزینه‌های جاری نباشد. واقعی دیده شدن درآمدهای نفتی بودجه هم یکی از گزینه‌های خوب در بودجه است. به طور کلی وجود این انضباط مالی در بودجه خبر خوبی است.

این عضو هیات‌رئیسه مجلس درباره واکنش‌هایی که احتمال حذف ارز ترجیحی به همراه داشته است توضیح داد: اینکه حذف ارز ترجیحی در بودجه دیده شده نگرانی‌هایی در مجلس ایجاد کرده است. با توضیحاتی که دیروز رئیس‌جمهور داد، کمیسیون تلفیق در مجلس تمرکز خود را می‌گذارد تا بار ناشی از سهم ارز ترجیحی بر مردم تحمیل نشود، یا حداقل خیلی کمتر باشد.

متفکرآزاد تاکید کرد: تلاش ما در مجلس این است و دولت هم قول داده که سامانه‌هایی را سریع تر به جریان بیندازد تا بتوان به سلامت از این مرحله سخت گذر کرد.

این نماینده مجلس در ادامه به هدف‌گذاری برای نرخ رشد هشت درصد اشاره کرد و گفت: برای اینکه کشور بتواند مجدداً خود را پیدا کند نیاز است 6 هفت سال با نرخ رشد نزدیک به پنج درصد پیش برویم و سرمایه‌های توسعه‌ای و بخش خصوصی را در این زمینه ضروری می‌بینیم. بنابراین امیدواریم با انضباط مالی دولت، این بودجه تحقق پیدا کند.

این عضو هیات‌رئیسه مجلس درباره افزایش مالیات در بودجه 1401 و احتمال تحمیل آن در شرایط اقتصادی فعلی به مردم توضیح داد: ما هم نگرانی‌هایی از این دست در مجلس داشتیم و این موضوع در مجلس هم مطرح شده اما به نظر می‌رسد دولت تمرکزش بر این نیست که افزایش مالیاتی دهد. به عنوان نمونه، تولیدکنندگان پنج درصد معافیت مالیاتی در بحث حمایت از تولید دارند. آنچه دولت می‌گوید این است که قصد دارد روی ترازهای مالیاتی متمرکز شود و جلوی آن را بگیرد.

متفکرآزاد در ادامه با اشاره به پایه‌های مالیاتی توضیح داد: بر این اساس سعی می‌کند روی پایه‌های مالیاتی که وجود دارد اعمال مالیات کند نه اینکه فشار روی مالیات‌دهندگان قبلی باشد. این ادعایی بوده که مطرح شده اما در مجلس و کمیسیون تلفیق هم نمایندگان مجلس حساسیت دارند نسبت به اینکه در این شرایط هیچ‌گونه فشاری به مردم تحمیل نشود.

این نماینده مجلس ادامه داد: فکر می‌کنم فرارهای مالیاتی آن‌قدر هست که اگر دولت آنها را جمع کند، می‌تواند بسته مالیاتی خود را به گونه‌ای که به مردم فشار وارد نشود محقق کند.

متفکر‌آزاد همچنین درباره کسری بودجه و احتمال جبران آن از طریق فروش املاک دولت گفت: دولت هر سال بخشی از کسری بودجه را از طریق واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و اموال تامین می‌کند. دولت سعی کرده این سهم را کمتر ببیند. به نظر من در جاهایی که دیگر چاره‌ای نباشد و مجبور شوید، باید به سمت تامین بودجه بروید. این راهکار خیلی بهتر از راهکار خلق پول یا چاپ پول است که ایجاد تورم می‌کند.

عضو هیات‌رئیسه مجلس در پایان گفت: اگر کشور بتواند رشد اقتصادی را در سال‌های پیش رو تجربه کند، امیدوارم اصلاً نیازی به این کار نباشد، یا کمتر باشد؛ یعنی اگر حرکتی به سمت تامین منابع بودجه صورت می‌گیرد، بر اساس درآمدهای پایدار باشد. این یک راه‌حل واقعی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها