کد خبر: 528069
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۴ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

زرآبادی، نماینده سابق مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

در بودجه وضعیت معیشت مردم منقبض‌تر از گذشته شده است

در بودجه ۱۴۰۱ مردم در بحث عوارض و مالیات سهم بیشتری دارند/ بودجه شفافیت لازم را ندارد

یک نماینده سابق مجلس گفت: انتظار می‌رفت بودجه با توجه به شعارها و اهدافی که دولت اعلام می‌کرد به سمت انبساط وضعیت معیشتی مردم برود در حالی که خروجی بودجه‌ای که ارائه شده این قسمت را منقبض‌تر نشان می‌دهد و در عوارض و مالیات هم مردم سهم بیشتری در بودجه دارند.

در بودجه وضعیت معیشت مردم منقبض‌تر از گذشته شده است
کد خبر: 528069
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۴ ۰۹:۰۰:۰۰

حمیده زرآبادی، نماینده سابق مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره لایحه بودجه 1401 که به مجلس ارائه شده و برخی از مباحث آن گفت: کاری که در بودجه امسال انجام داده‌اند این است که ردیف‌های اختصاصی بودجه را تجمیع کرده‌اند. خود این موضوع علاوه بر اینکه مشکلاتی در بودجه به وجود می‌آورد، یک عدم شفافیت هم ایجاد می‌کند.

او در توضیح صحبت خود عنوان کرد: مثلاً حوزه معاونت زنان، در گذشته یک ردیف اختصاصی داشته و بر اساس برنامه‌ریزی‌های این نهاد و با توجه به بودجه کارها در  آن پیگیری می‌شد و الان ردیف آن در نهاد ریاست‌جمهوری تجمیع شده است. با توجه به اینکه جزئیات و مکانیسم خاصی هم درباره آن اعلام نکرده‌اند، با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد؛ مثلاً در سفر استانی‌ای که رئیس‌جمهوری دارد، اگر هزینه‌هایی ایجاد شود، چون این بودجه تجمیع شده، می‌توان از بودجه معاونت زنان استفاده کرد و تخصیصات به راحتی تغییر پیدا خواهد کرد. به نظر من این موجب عدم شفافیت می‌شود چون زیرساخت‌ها و نظارت لازم درباره آن مشخص نشده است.

این نماینده سابق مجلس درباره کلیت ساختار بودجه 1401 گفت: انتظار می‌رفت بودجه با توجه به شعارها و اهدافی که دولت اعلام می‌کرد به سمت انبساط وضعیت معیشتی مردم برود در حالی که خروجی بودجه‌ای که ارائه شده این قسمت را منقبض‌تر نشان می‌دهد و در مبحث عوارض و مالیات به نظر می‌رسد مردم سهم بیشتری در بودجه دارند.

زرآبادی با اشاره به بخش‌های فرهنگی لحاظ‌شده در بودجه نیز توضیح داد: نهادها و ارگان‌هایی که کارهای فرهنگی انجام می‌دهند افزایش بودجه بیشتری نسبت به سال گذشته خود داشته‌اند. جمیع این اتفاقات که در کنار هم قرار می‌گیرد نشان می‌دهد بودجه شفافیت لازم را ندارد، ضمن اینکه رویکرد آن به شکلی نیست که موجب شود وضعیت معیشتی و اقتصادی در سال آینده بهتر شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره کسری بودجه‌ای که دولت مدعی است در بودجه امسال با آن مواجه نخواهد شد گفت: درباره کسری بودجه هم باید دید که از درآمدهای دولت مانند قیمت فروش نفت، میزان فروش نفت، مالیات‌هایی که قرار است وصول شود، بحث فروش املاکی که دولت مطرح کرده و سایر پارامترهایی که جزو درآمدهای دولت محسوب می‌شود و در بخش درآمدی بودجه گنجانده شده، چه درصدی محقق خواهد شد.

این نماینده سابق مجلس افزود: اینها مواردی است که روی کاغذ نوشته شده اما به نظر می‌رسد اگر محقق نشوند، قطعاً بودجه با کسری زیادی روبه‌رو خواهد شد. اگر معیارها و سنجش‌هایی که در نظر گرفته‌اند با واقعیت فاصله داشته باشد، قطعاً نمی‌توان گفت بودجه کسری نخواهد داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره بحث حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی هم که در بودجه 1401 چالشی شده است عنوان کرد: اگر زیرساخت حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی ایجاد نشده باشد، یعنی ترمیم شبکه توزیع، ثبات قیمت ارز در بازار، ثبات تنش‌های داخلی و خارجی، قطعاً حذف این ارز باعث افزایش قیمت‌ها و تکانه دیگر در اقتصاد می‌شود.

او ادامه داد: به نظر نمی‌رسد بدون انجام مواردی که در بالا ذکر شد با حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی بتوان بازار را کنترل کرد. اگر این کار به دقت انجام نشده باشد و درباره آن هیچ برنامه مدونی وجود نداشته باشد، تبعات منفی زیادی خواهد داشت.

زرآبادی در پایان گفت: اگر حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی به صورت تدریجی انجام شود، نه به صورت یک‌باره، کنترل بهتری در بازار اعمال خواهد شد.

 

چکیده گفت‌وگو با حمیده زرآبادی

*در بودجه وضعیت معیشت مردم منقبض‌تر از گذشته شده است
*در بودجه 1401 مردم در بحث عوارض و مالیات سهم بیشتری دارند
*بودجه شفافیت لازم را ندارد
*اگر معیارها با واقعیت فاصله داشته باشد، نمی‌توان گفت بودجه کسری ندارد
*زیرساخت حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی ایجاد نشود، تکانه اقتصادی خواهیم داشت
*ارز چهار هزار و 200 تومانی باید تدریجی حذف شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها