کد خبر: 527598
|
۱۴۰۰/۰۹/۳۰ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

حذف ارز 4200 تومانی شوک جدید به اقتصاد کشور است + صوت

کسری بودجه ۱۴۰۰ دقیقاً همان رقمی است که مجلس به سقف بودجه دولت روحانی اضافه کرد/ با گفتن این جمله که «اقتصاد را نباید شرطی کرد» بنیان‌های وابسته اقتصاد ایران تغییر نمی‌کند/ دولت رئیسی به سرمایه برجامی دولت روحانی بی‌اعتنایی کرد

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی می‌گوید دولت رئیسی فرصت سه‌ماهه نخست خود را برای احیای برجام از دست داد.

حذف ارز 4200 تومانی شوک جدید به اقتصاد کشور است + صوت
کد خبر: 527598
|
۱۴۰۰/۰۹/۳۰ ۱۳:۰۰:۰۰

با گذشت بیش از سه ماه از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی، مذاکرات وین آغاز شده و کماکان در جریان است. به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی در جریان همین مذاکرات از ایران فاصله گرفته و حتی تحریم حقوق بشری نیز علیه ایران در سازمان ملل تصویب شده است. این در حالی است که دولت ابراهیم رئیسی از بازه زمانی ایجادشده بین «آغاز به مذاکرات در دولت جدید و اتمام آن در دولت حسن روحانی» دفاع کرده و حتی علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد دولت ابراهیم رئیسی در مذاکرات هسته‌ای می‌گوید خبرهای امیدوارکننده‌ای از مذاکرات دارد. شعار دولت کماکان همان است که بود: «اقتصاد را شرطی نمی‌کنیم.» دولت رئیسی در ارزیابی از عملکرد خود بر مساله واکسیناسیون عمومی و شرطی نکردن اقتصاد تمرکز دارد. با وجود این شعارها اما قیمت دلار طی چند هفته اخیر و در جریان مذاکرات رشد چشمگیری پیدا کرده است.

حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در ارزیابی عملکرد دولت ابراهیم رئیسی گفت: پیش از استقرار دولت جدید، قرارداد خرید 100 میلیون واکسن با چین از سوی دولت روحانی نهایی و پول آن نیز پرداخت شده بود و در دولت جدید هم جناب رئیسی محبت کرده و به مخالفت‌ها با واردات مسکن بی‌اعتنایی کردند.

او ادامه داد: در نتیجه از ابتدای دولت جدید، واکسن وارد و به‌موقع تزریق شد و ایران به همت دو دولت دوازدهم و سیزدهم در موقعیت خوبی از نظر واکسیناسیون قرار گرفت و آمار ابتلا و فوت بر اثر کرونا روند کاهشی پیدا کرد و امیدواریم با تزریق دز سوم یادآوری برای گروه‌های هدف، دولت بتواند شرایط کنترل‌شده فعلی را حفظ کند.

چارچوب توافق برگشت به برجام در انتهای دولت روحانی نهایی شده بود

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران با اشاره به دو موضوع «واردات واکسن» و «مذاکرات هسته‌ای» که عمده اقدامات آن در انتهای دولت حسن روحانی انجام شده بود گفت: مشابه مساله واردات واکسن، دولت گذشته زیرساخت «چارچوب توافق برگشت به برجام» را آماده و نهایی کرده بود و انتظار می‌رفت دولت در نخستین روزهای کاری خود کار دولت آقای روحانی را تکمیل کند.

مرعشی با انتقاد از این تعلل گفت: انتظار می‌رفت آقای رئیسی سرمایه‌ای را که آقای روحانی در این زمینه مهیا کرده بود به‌موقع دریافت و با استفاده از آن برجام را احیا کند تا دستاوردهای اقتصادی دولت در جامعه نمایان شود .

او اضافه کرد: به این انتظار اعتنایی نشد و بازه زمانی مهمی از دست رفت.

اقتصاد پایه نفتی ایران با شعار آقایان غیرشرطی نمی‌شود

مرعشی با انتقاد از بی‌اعتنایی دولت رئیسی به سرمایه برجامی دولت روحانی ادامه داد: آقای رئیسی و برخی چهره‌های دیگر از جمله وزیر خارجه و سایر مقامات دولت جمله غیرواقعی‌ِ «اقتصاد ایران را شرطی نمی‌کنیم» را طرح و مهم کردند.

او افزود: اقتصاد ایران شرطی و بر پایه نفت است و وقتی صادرات نفت نباشد، فشار اقتصادی محتوم است.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران با اشاره به حجم صادارت و واردات ایران گفت: علاوه بر مساله صادرات نفتی ایران، ما سالانه 60 میلیارد دلار صادرات و واردات داریم و در شرایط تحریم نمی‌توانیم به راحتی کالاهایمان را بفروشیم و پول حاصل از صادرات را به کشور بازگردانده و خریدهای لازم برای کشور را انجام دهیم.

او تاکید کرد که تمام این مسائل با بیان جمله‌ی «اقتصاد شرطی نشود» از سوی دولت، محقق نمی‌شود: با یک جمله که اقتصاد را شرطی نمی‌کنیم تغییری در اصل واقعیت اقتصاد ایران رخ نمی‌دهد چراکه یک رویه اقتصادی را شاید بتوان در دهه‌ها تغییر داد اما با یک تصمیم درست یا غلط و یک اعلام غیرواقعی، شرایط اقتصادی تغییر نمی‌کند و بنیان‌های اقتصادی متحول نمی‌شود.

دولت بدون توجه به اهمیت رفع تحریم‌ها فرصت زیادی از دست داد

مرعشی با بیان این مطلب که «دولت بدون توجه به اهمیت رفع تحریم‌ها فرصت زیادی از دست داد» توضیح داد: امیدواریم حالا که وارد مذاکرات شده‌اند بتوانند شعارهای خود را به کرسی بنشانند و امتیازاتی را از غرب بگیرند که دولت آقای روحانی قادر نبود از غرب بگیرد اما اگر قرار باشد با این اتلاف وقت امتیازی هم نگیرند، در حالی که این فرصت چند ماه  را هم از دست داده‌اند، تنها ماحصل این رفتار جهش قیمت دلار در ماه‌های اخیر بوده است.

او با تاکید بر اینکه «تغییرات قیمت دلار یک شاخص مهم برای ارزیابی شرایط است» گفت: در همین چند ماهی که- از نگاه ما- دولت آقای رئیسی از دست داد، قیمت دلار از  23 هزار تومان به 30 هزار تومان رسید؛ یعنی حدود 30 درصد در ۱۰۰ روز افزایش یافت که البته مشخصاً فشار اقتصادی و معیشتی خود را در پی داشته است.

انتظار می‌رفت دولت رئیسی لایحه اصلاح بودجه به مجلس ارائه کند

مرعشی بحث کسری بودجه را از دیگر موارد مغفول‌مانده در دولت رئیسی برشمرد و ادامه داد: انتظار می‌رفت برای مقابله با کسری بودجه دولت لایحه‌ای را با فوریت به مجلس ارسال کند و سقف هزینه‌های کشور را از هزار میلیارد تومان به حدود 850 هزار میلیارد تومان کاهش دهد.

او اضافه کرد: فراموش نکنیم سقف بودجه‌ای که دولت آقای روحانی برای سال 1400 به مجلس ارائه کرد 860 هزار میلیارد تومان بود و مجلس محترم انقلابی که با قانون‌گذاری احیای برجام را سخت کرده بود، سقف بودجه را از 860 هزار میلیارد تومان به یک هزار و 250 میلیارد تومان افزایش داد؛ یعنی رشد 50 درصدی بودجه و غیرواقعی کردن آن.

مرعشی با تاکید بر اینکه «میزان رشد سقف در بودجه 1400 که از سوی مجلس یازدهم انجام شد، همین کسری بودجه فعلی در سال جاری است» گفت: خوب بود که دولت رئیسی با فوریت، لایحه‌ای را به مجلس ارائه می‌کرد و سقف بودجه را کاهش و درآمدها را در سقف واقعی قرار می‌داد.

معلوم نیست جامعه بتواند شوک حاصل از حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی را تحمل کند

او با اشاره به بحث چندماهه دولت و مجلس درباره حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی گفت: در جلسات کارشناسی دولت وقت زیادی صرف تصمیم‌گیری درباره حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی و یارانه پنهان شد اما به نتیجه خاصی نرسید.

مرعشی همچنین تاکید کرد: البته از نظر من، خدا هر کسی را که مقابل این تصمیم ایستاد و ایستاده مورد رحمت قرار دهد چراکه عواقب این تصمیم مبهم است.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران با بیان این نکته که حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی تصمیم سختی است و ممکن است نظرات کارشناسی متفاوت باشد خاطرنشان کرد: حذف این ارز  شوک جدیدی به اقتصاد ایران وارد می‌کند و معلوم نیست جامعه بتواند آن را تحمل کند چراکه شوک افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر به اندازه کافی نگران‌کننده بوده است.

 

چکیده گفت‌وگو با حسین مرعشی

- پیش از استقرار دولت جدید، قرارداد خرید صد میلیون واکسن با چین از سوی دولت روحانی نهایی و پول آن نیز پرداخت شده بود و در دولت جدید هم جناب رئیسی محبت کرده و به مخالفت‌ها با واردات مسکن بی‌اعتنایی کردند.

- در مساله واردات واکسن، دولت گذشته زیرساخت «چارچوب توافق برگشت به برجام» را آماده و نهایی کرده بود و انتظار می‌رفت دولت در نخستین روزهای کاری خود کار دولت آقای روحانی را تکمیل کند.

- انتظار می‌رفت آقای رئیسی سرمایه‌ای را که آقای روحانی در این زمینه مهیا کرده بود به‌موقع دریافت و با استفاده از آن برجام را احیا کند تا دستاوردهای اقتصادی دولت در جامعه نمایان شود اما به این انتظار اعتنایی نشد و بازه زمانی مهمی از دست رفت.

-  اقتصاد ایران شرطی و بر پایه نفت است و وقتی صادرات نفت نباشد، فشار اقتصادی محتوم است و همه این موارد با اینکه دولت بگوید «اقتصاد شرطی نشود» محقق نمی‌شود.

- دولت بدون توجه به اهمیت رفع تحریم‌ها فرصت زیادی از دست داد و در همین چند ماهی که- از نگاه ما- دولت آقای رئیسی از دست داد، قیمت دلار از  23 هزار تومان به 30 هزار تومان رسید؛ یعنی حدود 30 درصد در ۱۰۰ روز افزایش یافت که البته مشخصاً فشار اقتصادی و معیشتی خود را در پی داشته است.

- سقف بودجه‌ای که دولت آقای روحانی برای سال 1400 به مجلس ارائه کرد 860 هزار میلیارد تومان بود و مجلس محترم انقلابی که با قانون‌گذاری احیای برجام را سخت کرده بود، سقف بودجه را از 860 هزار میلیارد تومان به یک هزار و 250 میلیارد تومان افزایش داد؛ یعنی رشد 50 درصدی بودجه و غیرواقعی کردن آن.

- مشخص نیست جامعه بتواند شوک حاصل از حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی را تحمل کند. از نظر من، خدا هر کسی را که مقابل این تصمیم ایستاد و ایستادهمورد رحمت قرار دهد چراکه عواقب این تصمیم مبهم است.

حجم ویدیو: 17.97M | مدت زمان ویدیو: 00:07:44 دانلود ویدیو
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها