کد خبر: 633948
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۸ ۰۹:۰۷:۳۰
| |

سرمربی سرشناس ایتالیایی در گفت‌وگوی اختصاصی با «اعتماد»:

ده بیازی: دو پیشنهاد از ایران داشتم که رد کردم/ متاسف شدم که این استقلالی را از دست دادم/ سردار باید درک کند ایتالیا با ایران و روسیه فرق دارد!

سرمربی سابق تیم های مطرح سری آ می گوید دوست دارد پیشنهادات از سراسر دنیا را بررسی کند و ممکن است روزی به ایران بیاید.

ده بیازی: دو پیشنهاد از ایران داشتم که رد کردم/ متاسف شدم که این استقلالی را از دست دادم/ سردار باید درک کند ایتالیا با ایران و روسیه فرق دارد!
کد خبر: 633948
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۸ ۰۹:۰۷:۳۰

جانی ده‌بیازی یا به تلفظ دیگر جووانی ده بیاسی سرمربی ایتالیایی تیم ملی فوتبال آذربایجان از چند سال گذشته نامش به عنوان یک گزینه به عنوان سرمربی تیم‌های مطرح فوتبال کشورمان بر سر زبان‌ها افتاده است.

به گزارش روزنامه اعتماد، مربی‌ای که به عنوان بازیکن سابقه بازی در اینترمیلان و برشا و پالرمو و چند تیم دیگر را دارد. برشا و اودینزه و تورینو و چند تیم دیگر در ایتالیا، آلاوس و لوانته در اسپانیا و تیم ملی آلبانی از تیم‌های شاخصی هستند که ده‌بیازی سابقه هدایت آنها را به عنوان سرمربی در کارنامه‌اش دارد. خبرنگار اعتماد در یکی، دو ماه گذشته و پس از گفت‌وگو با مانچینی و برانکو و پراندلی و شفر این‌بار سراغ ده‌بیازی رفته و از سرمربی فعلی تیم ملی آذربایجان در خصوص وضعیت فوتبال این کشور، بازیکنان ایرانی حاضر در آذربایجان و فوتبال ایران پرسیده است. مربی ایتالیایی که از وضعیت فوتبال ما هم اطلاعات خوبی داشت با سیاست خاصی به سوالات پاسخ داد! ده‌بیازی در افتخاراتش به عنوان مربی صعود تاریخی با آلبانی در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا را در کارنامه دارد. همچنین شکست بارسلونا که هدایتش را فرانک رایکارد برعهده داشت همراه با لوانته یکی از بردهای خاطره‌انگیز این مربی به حساب می‌آید. وی همچنین با تیم ملی آلبانی در دیدار دوستانه تیم ملی کشورمان را هم شکست داده است. در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی «اعتماد» با این مربی ایتالیایی را بخوانید.

 

*شما سال‌های سال در آلبانی حضور داشتید و پس از مدتی اکنون در آذربایجان حضور دارید. اما در طول دوران مربیگری به نظر می‌رسد چالش‌هایی زیادی را پشت سر گذاشتید. اینطور نیست؟

من الان سال سومی است که هدایت تیم‌ ملی آذربایجان را برعهده دارم. خب بعد از تجربه‌ای که با آلبانی داشتم و‌ در نهایت منجر به این شد که برای اولین‌بار و در سال ۲۰۱۶ به جام ملت‌های اروپا صعود‌ کنیم پس از مدتی یک پیشنهادی در سال ۲۰۲۰ به من شد که به آذربایجان بیایم و با کمال میل این پیشنهاد را پذیرفتم تا بتوانیم تجربه موفقی که در آلبانی داشتیم را در اینجا ‌تکرار کنیم. البته اوضاع در اینجا متفاوت و کار کمی سخت‌تر است چرا که در مقایسه با آلبانی تعداد کمی بازیکن هستند که آن پتانسیل را دارند تا در خارج از کشور بازی کنند و قطعا تفاوت‌ها بسیار است. در آلبانی بازیکنان زیادی داشتم‌ که در سری A ایتالیا و لالیگای اسپانیا در بازی‌های حساس و مهمی بازی می‌کردند و به لحاظ کیفیت روی عملکرد آنها تاثیر مثبتی داشت. این مساله اصلی‌ترین تفاوتی است که بین فوتبال دو کشور و جود دارد.

*می‌خواهیم درباره فوتبال ایران با شما صحبت کنیم. قرار بود ماه گذشته ایران و آذربایجان در یک مسابقه دوستانه به مصاف یکدیگر بروند. خبر دارید که چرا این بازی برگزار نشد؟

درباره بازی دوستانه با ایران باید بگویم من چیزی نشنیدم. باید بگویم از فدراسیون کسی درباره این موضوع با من صحبت، یا درخواستی نداشته است اما من از آن مربیانی هستم که همیشه تمایل دارم تا تمام بازی‌های دوستانه برای تیمم فراهم شود و از انجام بازی‌های دوستانه استقبال می‌کنم. چیزی درباره بازی با ایران به من گفته نشد و واقعا درباره این موضوع بی‌اطلاع هستم!

*حجت حق‌وردی و علی قربانی دو بازیکن ایرانی هستند که شما به تیم ملی آذربایجان دعوت کردید. وضعیت این دو الان به چه صورت است؟

بله من دو بازیکن ایرانی را به تیم ملی آوردم و یکی از آنها هنوز هم با ما است اما بازیکن دیگر به نام علی قربانی خیر. خیلی متاسف شدم که از ما جدا شد. البته او با ۳۳ سال سن یک بازیکن جوان به حساب نمی‌آید با این حال پتانسیل بالایی داشت‌. خبر دارم او به فولاد در لیگ ایران پیوسته است و وضعیت این تیم هم در فوتبال ایران خوب نیست. فقط درباره قربانی می‌گویم خیلی متاسفم که او‌ را از دست دادیم.

*هرازگاهی نام شما به عنوان یکی از گزینه‌ها در فوتبال ما مطرح می‌شود. آیا از فوتبال ما پیشنهاد همکاری داشتید؟

بله. همین چند وقت قبل یک پیشنهاد از یک‌ تیم ‌ایرانی‌ دریافت کردم که البته نام آن تیم را به شما نمی‌گویم! ضمن اینکه اخیرا هم از طریق یکی از دوستانم که در ایران یک ایجنت است به من پیشنهاد شد تا هدایت یک تیم باشگاهی از ایران را بپذیرم که آن را رد کردم چون من تا آخر دسامبر با آذربایجان قرارداد دارم و به عنوان یک مربی حرفه‌ای به ادامه کار و تعهدات خودم بسیار جدی هستم.

*بعد از اتمام قرارداد شما با آذربایجان‌ آیا ممکن است ایران مقصد بعدی شما باشد؟

خب من همیشه تمایل دارم پیشنهاداتی که از سراسر جهان دریافت می‌کنم را بررسی کنم. همانطور که می‌دانید فعالیت حرفه‌ای من فقط در ایتالیا متوقف نشد و در اسپانیا کار کردم و بعد در آلبانی و حالا هم در آذربایجان حضور دارم. با بازیکنان بسیار بزرگی مثل روبرتو باجو و سانچس و دی بیاجو یا دامیانو توماسی و بازیکنانی در این مقیاس کار کردم. با این حال همیشه به عنوان یک مربی حرفه‌ای مایل هستم تا پیشنهادات را از همه جای دنیا بررسی کنم و به آن فکر کنم.

*فوتبال ایران را تعقیب می‌کنید؟ آیا سطح فوتبال ایران بالاتر از آذربایجان است یا بالعکس؟

درباره تفاوت و سطح آن باید بگویم ‌من از این ‌نظر به آن اهمیت نمی‌دهم! منظورم‌ این است به این ‌فکر نمی‌کنم‌ که سطح فوتبال کدام کشور بالاتر یا پایین‌تر است. به بد و خوب فوتبال دو کشور اهمیتی نمی‌دهم و فکر نمی‌کنم این سوژه‌ای باشد که در اینجا مطرح شود، یا درباره آن بخواهیم صحبت کنیم.

*بسیار خب! از ایران چه ‌اندازه شناخت دارید؟

به نظر من دنیای فوتبال با آنچه در واقعیت و در کشورهای مختلف وجود دارد متفاوت است. ذهنیتی که از کشور ایران دارم درباره همسرم است که چند سال قبل به کشور شما سفر کرد و چند روزی در آنجا بود و از نقاط مختلف دیدن کرد. به یاد دارم وقتی که برگشت خاطرات به یادماندنی و شاد را از انسان‌ها و جاهایی که دیده بود و آنچه از واقعیت ایران بود با خودش به همراه داشت.

*سوالات ما متفرقه شد. درباره سردار آزمون هم بگویید. ستاره فوتبال ایران در کشور شما و در تیم رم بازی می‌کند. به نظر شما می‌تواند در این تیم موفق شود؟

درباره سردار آنچه من می‌دانم قطعا تجربه سختی برایش خواهد بود. او در بازی قبلی هم برای دقایق کمی بازی کرد چون بازی در سری A اصلا ساده نیست. به خصوص برای بازیکنانی که از خارج از ایتالیا به این کشور می‌آیند. سردار باید خیلی سریع خودش را با شرایط وفق دهد و باید به این درک برسد که بازی در ایتالیا با آنچه در روسیه یا ایران تجربه کرده بسیار متفاوت است. سردار باید بداند در زمین بازی زمان کمی برای تصمیم‌گیری دارد و در شرایط مسابقه نیاز است که خیلی سریع تصمیم‌گیری کند. او همیشه باید در بهترین شرایط خودش باشد، بازی در آنجا اصلا ساده نیست اما دقایقی که برای رم بازی می‌کند قطعا تجربیات‌ بسیار مهمی برای وی خواهد بود.

*سوال آخر، درباره حضور مانچینی در فوتبال آسیا و کشور عربستان چه نظری دارید؟

می‌دانم که کار ساده‌ای برای او نخواهد بود چون او کار زیادی برای تغییر ذهنیت بازیکنان دارد. باید سطح آنها را از نظر کارهای فنی و تاکتیکی و دیگر مسائل درک کرد. کار مانچینی خیلی سخت است اما او آزاد است که هرچه برای خودش و شغلش مناسب می‌داند را انتخاب کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها