کد خبر: 649725
|
۱۴۰۲/۱۱/۰۷ ۱۶:۱۳:۴۸
| |

بلاکچین چیست به زبان ساده؛ فناوری جدید در معاملات!

توضیح بلاکچین فقط به افراد سازنده و اعداد و ارقام محدود نمی‌شود و این شبکه دنیای انسان‌ها را متحول کرد. برای آشنایی با این فناوری خارق‌العاده و درک مفهوم پشت این شبکه، فقط کافی است 5 دقیقه از وقت خود را به خواندن این مقاله اختصاص دهید.

بلاکچین چیست به زبان ساده؛ فناوری جدید در معاملات!
کد خبر: 649725
|
۱۴۰۲/۱۱/۰۷ ۱۶:۱۳:۴۸

برای اولین بار در سال 1991 بود که زمزمه‌هایی از ساخت یک شبکه با نام بلاکچین به گوش رسید. این فناوری توسط دو دانشمند با نام‌های استوارت هابر و دبلیو اسکات طراحی شد. پس از آن در سال 2000 استفان کنت ایده‌های خود را برای ساخت یک شبکه زنجیره‌ای و رمزنگاری‌شده مطرح کرد. در سال 2004 فردی به نام هال فینی، سیستمی برای پول نقد دیجیتالی با عنوان Reusable Proof of Work یا گواهی اثبات کار را ساخت. 4 سال بعد و در سال 2008، ساتوشی ناکاموتو یک سیستم الکترونیکی همتا‌به‌همتا طراحی و معرفی کرد. در سال 2009 بود که ساتوشی ناکاموتو اولین بلاکچین را برای استفاده از بیت کوین ساخت.

تکنولوژی بلاکچین چیست؟ مجموعه‌ای از داده‌های رمزنگاری شده

بلاکچین شبکه‌ای است که با استفاده از تکنولوژی توزیع و رمزنگاری، تاریخچه ترانش‌ها را روی دفتر کل ثبت می‌کند. اطلاعاتی که روی دفتر کل و شبکه بلاکچین ثبت می‌شوند، به‌هیچ‌وجه قابل تغییر نیستند و این اطلاعات در اختیار تمام کاربران شبکه قرار دارد. شبکه بلاکچین با استفاده از رمزنگاری‌ها، امنیت تراکنش‌ها را تضمین می‌کند و این موضوع باعث شده تا بازار کریپتو محبوبیت بسیاری داشته باشد. 

بسیاری از افراد تصور می‌کنند بلاکچین‌ها فقط در دنیای ارزهای دیجیتال کاربرد دارند؛ اما اینطور نیست. بلاکچین‌ها برای حفظ رکورد‌های امن و غیر‌متمرکز تراکنش‌ها شناخته می‌شوند، اما کاربردهای دیگری از جمله تغییر ناپذیر کردن داده‌های صنعتی نیز دارند. با استفاده از بلاکچین می‌توان برنامه‌های غیر‌متمرکز ایجاد کرد و سیستم‌های مدیریت زنجیره تامین را بهبود بخشید. فناوری بلاکچین، پتانسیل بالایی دارد و در آینده‌ای نه‌چندان‌دور صنایع مختلف را متحول خواهد کرد.

در‌حال‌حاضر ارزهای متنوعی وجود دارند که با بلاکچین اختصاصی عرضه می‌شوند و نوسانات قیمتی کمتری دارند. برای مثال قیمت ایاس از اتریوم کمتر است، اما شباهت‌‌های بسیاری به این ارز دارد. علاوه‌بر این، در شبکه ایاس هیچ‌گونه کارمزدی دریافت نمی‌شود و میلیون‌ها تراکنش در ثانیه پردازش می‌شوند. 

پرده‌برداری از 3 مفهوم اصلی در بلاکچین؛ این شبکه چطور کار می‌کند؟

هر شبکه بلاکچین از بلاک‌های بسیاری تشکیل شده است. این بلاک‌ها بسته‌های اطلاعاتی هستند و هرکدام از آن‌ها 3 بخش اصلی دارند که به شرح زیر است:

  • داده‌ها: اطلاعات بلاک از جمله تراکنش‌های انجام شده در بلاک.

  • نانس‌ها: نانس مجموعه‌ای از اعداد 32 بیتی است که همزمان با ایجاد هر بلاک متولد می‌شود و سپس به‌عنوان هش در هدر بلاک قرار می‌گیرد.

  • هش: هش مجموعه اعداد 256 بیتی هستند که در کنار نانس‌ها قرار می‌گیرند و تعداد بالایی صفر دارد. 

زمانی که اولین بلاک در شبکه بلاکچین ساخته شد، یک نانس نیز به‌صورت تصادفی متولد شد و هش رمزنگاری شده نیز برای بلاک ایجاد می‌شود. داد‌ه‌های موجود در بلاک مانند سه دوست صمیمی همواره با یکدیگر خواهند بود، مگر اینکه در فرایند استخراج ارز از شبکه خارج شوند. این سه مفهوم همواره در دنیای بلاکچین ثابت می‌مانند و اگر نیاز به اطلاعات دقیق‌تری دارید، توصیه می‌کنیم مقاله «بلاکچین چیست» را مطالعه کنید. 

دفتر کل دیجیتالی (Digital Ledger) و اهمیت آن در دنیای بلاکچین

به زبانی ساده‌تر، باید گفت بلاکچین یک دفتر کل دیجیتالی است که اطلاعات هر تراکنش روی این شبکه ثبت می‌شود. برای مثال اگر در زمان معامله شما قیمت اتریوم کلاسیک 1 دلار باشد، همان 1 دلار روی شبکه ذخیره خواهد شد. البته هر اطلاعاتی که وارد شبکه می‌شود، توسط یک امضای دیجیتال تایید می‌شود و اعضای شبکه باید این تراکنش را تایید کنند. 

در حقیقت هیچ‌کسی مالک شبکه بلاکچین نیست و کلیه افراد فعال در شبکه به اطلاعات دسترسی خواهند داشت؛ اما امکان تغییر در آن‌ها وجود ندارد. تمام اطلاعات شبکه، روی گره ذخیره می‌شود و برای تغییر آن باید نسخه‌های کپی و موجود در کلیه گره‌ها تغییر کند. علاوه‌بر این، اگر ساختار یک بلاک تغییر کند، نامعتبر خواهد شد.

ماینرها؛ سازندگان بلوک‌ها در شبکه گسترده blockchain

فرایند استخراج و ساخت بلاک‌ها کار ساده‌ای نیست؛ زیرا میلیون‌ها بلاک در این شبکه ذخیره می‌شوند. ماینرها از نرم‌افزارها و سیستم‌هایی با سخت‌افزار قدرتمند برای حل مسائل ریاضی پیچیده استفاده می‌کنند تا یک نانس با قابلیت پردازش هش را بسازند. 

آشنایی با نودها؛ گره‌های اصلی و سازنده شبکه بلاکچین!

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شبکه بلاکچین، قابلیت Decentralized یا توزیع‌پذیری است. یک کامپیوتر، سازمان یا موسسه به‌تنهایی نمی‌تواند یک شبکه باشد؛ اما بلاکچین یک دفتر کل توزیع‌شده با گره‌ها یا نودها است. شبکه توسط نودها متصل می‌شود و این گره قابلیت ذخیره سازی و کپی از کل شبکه بلاکچین را دارد. 

بلاکچین؛ شبکه‌‌ای امن و معتبر برای انجام تراکنش‌ها و معاملات

در این مقاله از ابتدای متولد شدن بلاکچین تا وضعیت فعلی آن را توضیح دادیم و عملکرد و بخش‌های مهم بلاکچین را بررسی کردیم. در دنیای فعلی کریپتو، بلاکچین‌های بسیاری وجود دارد که هرکدام ویژگی‌های خاصی دارند و قابل‌قیاس نیستند؛ اما عملکرد کلیه آن‌ها به یک شکل است. برخی از بلاکچین‌ها مانند بیت تورنت، کاربردهای دیگری به‌جز پردازش تراکنش‌ها دارند و برای اشتراک‌گذاری فایل نیز کاربرد دارند. بلاکچین‌ها، ساختارهایی ساده و در حال مدرن هستند که در آینده کاربردهای بیشتری خواهند داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها