کد خبر: 644318
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۱ ۱۶:۱۷:۱۶
| |

ستاپ معاملاتی چیست؟ آشنایی با مفهوم و انواع ستاپ معاملاتی

داشتن یک ستاپ معاملاتی به معامله‌گر کمک کرده موقعیت‌های سودآور را به‌سرعت تشخیص دهد و طبق معیارهای تنظیم‌شده، بهترین برآیند را برای خود رقم زند. در این مقاله ابتدا بررسی می‌کنیم که تعریف ستاپ معاملاتی چیست و سپس به معرفی انواع آن می‌پردازیم.

ستاپ معاملاتی چیست؟ آشنایی با مفهوم و انواع ستاپ معاملاتی
کد خبر: 644318
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۱ ۱۶:۱۷:۱۶

ستاپ معاملاتی (Trading Setup) به یک ترکیب مشخص از کندل‌ها و الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال اشاره دارد که احتمال یک نتیجه مثبت در صورت ورود یا خروج از یک معامله را علامت می‌دهند. ستاپ معاملاتی در ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارد، چرا که یک رویکرد و روش کار مشخص و منظم را به معامله‌گر داده و به او کمک می‌کند بهترین تصمیم‌ها را بگیرد و معالات خود را طبق اصول مدیریت کند.

ستاپ معاملاتی چیست؟

معنی ستاپ معاملاتی در واقع یک رویکرد از پیش تعریف‌شده و منظم، به‌منظور تحلیل در بازارهای مالی است تا بتوان تصمیمات درستی را برای انجام معاملات گرفت. ستاپ معاملاتی در ارز دیجیتال، شامل انتخاب چند تایم فریم برای تحلیل می‌شود. معامله‌گر می‌تواند در پلتفرم صرافی ارز دیجیتال خود، قیمت را در تایم فریم‌های مختلف، مثلاً 5 تا 15 دقیقه، تحلیل و چندین معامله را در زمانی کوتاه باز کند؛ یا می‌تواند در تایم فریم‌های بلندتر مانند ساعتی و روزانه، موقعیت‌های کمتری را در مدت‌زمانی طولانی‌تر باز کند.

به‌علاوه، معامله‌گران در ستاپ معاملاتی خود از چندین اندیکاتور تکنیکال مانند میانگین متحرک‌ها (MA)، شاخص قدرت نسبی (RSI) و مکدی (MACD) در کنار الگوها و روندها برای تحلیل قیمت استفاده می‌کنند. این اندیکاتورها به شما کمک کرده نقطه ورود و خروج یک معامله را راحت‌تر تشخیص دهید و چشم‌انداز بهتری نسبت به روند فعلی بازار به‌دست آورید.

معامله‌گر در ستاپ معاملاتی خود، نحوه چینش کندل‌های قیمت در یک تایم فریم را به‌دقت زیر نظر گرفته تا در زمانی که ادامه حرکت قیمت قابل پیش‌بینی می‌‌شود، معامله خود را باز کند. ستاپ‌های معاملاتی انواع مختلفی دارند و طبق اصول روانشناسی بازار و به‌شکل ستون در نمودارها، الگوهای کندل‌استیک و عملکرد کلی قیمت دارایی‌ها طراحی شده‌اند.

ناگفته نماند عبارتی دیگر تحت عنوان «ستاپ ترید» به معنی ستاپ معاملاتی بین کاربران رایج است که جدای از مفاهیم مذکور، به تهیه سخت‌افزار و نرم‌افزارهای مربوطه برای معامله در بازارهای مالی اشاره دارد؛ ستاپ معاملاتی یا ترید در این‌جا، اساساً به‌معنی میز کار یک معامله‌گر بوده و یک تعریف مشخصی ندارد. این تعریف از ستاپ معاملاتی، شامل تهیه میز و صندلی مناسب برای معامله‌گری در طولانی‌مدت، سیستم کامپیوتری یا لپ‌تاپ، صفحه نمایش مناسب، لوازم جانبی مربوطه و در نهایت، یک اتصال قدرتمند اینترنتی می‌شود.

چگونه ستاپ معاملاتی خود را بشناسیم؟

به‌خاطر داشته باشید که مفهومی تحت عنوان «بهترین ستاپ معاملاتی» وجود ندارد و این مسئله، به ترجیحات و رویکرد هر معامله‌گر بر می‌گردد. اما به‌طور کل، سه نکته مهم در ایجاد یک ستاپ معاملاتی ایدئال وجود دارند که تحمل ریسک، زمان آزاد برای معاملات و مقیاس سرمایه شخص هستند.

بررسی نمودار قیمت: معامله‌گران با استفاده از اندیکاتورها سعی می‌کنند حرکت بعدی قیمت را پیش‌بینی کنند. البته که این کار ساده‌ای نیست و با بررسی تاریخچه نمودار قیمت، می‌توان برخی روندها و الگوها را پیدا کرد تا در صورت شناسایی مجدد آن‌ها، وارد یک معامله خوب یا از آن خارج شد.

شناخت روند بازار: بررسی روند به شما مسیر کلی قیمت را نشان داده و در زمان لازم برای تحلیل نمودارها صرفه‌جویی می‌کند. شناخت روند، ریسک‌ ستاپ معاملاتی شما را کاهش داده که بر اساس تجربه و شناخت کلی بازار مربوطه به‌دست می‌آید.

استفاده از پلتفرم و نرم‌افزارهای مناسب: موفقیت یک ستاپ معامالاتی، به میزان دسترسی شما به اطلاعات صحیح و به‌روز، جهت ورود و خروج به‌موقع از معاملات بستگی دارد. از این رو، نرم‌افزارهای ویژه معامله‌گری باید قابلیت تنظیم ارائه اطلاعات مورد نیاز و مرتبط با ستاپ معاملاتی شما را داشته باشند که شامل تحلیل و اخبار بازار و نمودارهای مختلف می‌شوند.

صبر و تحمل: هیچ ستاپ معاملاتی همیشه موفق نبوده و حتی هنگامی که به‌طور صحیح پیاده‌سازی شده، باز هم احتمال خطا در آن وجود دارد. به‌خاطر داشته باشید که بخشی از دنیای معامله‌گری شما را شانس تشکیل داده و ستاپ‌های معاملاتی، کمک می‌کنند تا شانس موفقیت شما بیشتر شود.

متاسفانه در صورتی که فرد به اندازه کافی صبور نباشد، ستاپ معاملاتی وی نیز خیلی موفق نخواهد بود و چنانچه در صورت عدم موفقیت یک ستاپ معاملاتی، آن را رها کنید، ممکن است دیگر نتوانید یک ستاپ کارآمد برای خود بسازید. البته که گاهی اوقات هم باید ستاپ معاملاتی خود را کنار بگذارید و آن هم زمانی است که طی یک دوره مشخص، هیچ سودی از آن دریافت نکرده‌اید.

معرفی انواع ستاپ معاملاتی

ستاپ شکست (Breakout): ستاپ معاملاتی شکست شامل شناسایی حمایت‌ها و مقاومت‌ها در نمودار می‌شود که معامله‌گر برای باز یا بستن یک موقعیت، صبر می‌کند تا این سطوح شکسته شوند. معامله‌گرانی که از این ستاپ معاملاتی استفاده می‌کنند، اغلب به‌دنبال حرکاتی از قیمت هستند که در روند فعلی تغییر قابل توجهی ایجاد می‌کنند که این حرکات، معمولاً پس از شکست نزولی از حمایت‌ها و شکست صعودی از مقاومت‌ها صورت می‌گیرند.

ستاپ رنج (Range): در ستاپ معاملاتی رنج، معامله‌گران یک محدوده افقی را در نمودار پیدا کرده که قیمت در آن مشغول رنج‌زدن است یا به‌عبارتی، روندی خنثی را سپری می‌کند. این محدوده‌ها دو باند یا کانال بالا و پایین دارند و زمانی ایجاد می‌شوند که بین عرضه و تقاضا برای دارایی مربوطه، تعادل برقرار شده و دو ناحیه حمایتی و مقاومتی واضح برای قیمت مشاهده می‌شوند. معامله‌گر سعی می‌کند در ناحیه حمایتی وارد یک معامله شود و در ناحیه مقاومتی، برداشت سود کند و معامله را ببندد.

ستاپ بازگشت (Reversal): ستاپ بازگشت به شناسایی نقاط حساس در تغییر روندها اشاره دارد. معامله‌گر در این ستاپ معاملاتی سعی می‌کند الگوهای بازگشتی را پیدا کند یا با استفاده از اندیکاتورها، تغییر روند را تشخیص دهد. الگوهای بازگشتی مانند سقف دوقلو، کف دوقلو و اینگالف صعودی و نزولی، از رایج‌ترین الگوها در ستاپ بازگشتی هستند. معامله‌گر می‌تواند در صورت پیش‌بینی بازگشت روند، در سریع‌ترین زمان ممکن در روند جدید یک معامله را باز کند.

ستاپ مثلث (Triangle): ستاپ معاملاتی مثلث شامل شناخت الگوهای مثلث در قیمت یعنی مثلث متقارن، صعودی یا نزولی است. این الگوها نشان‌گر یک دوره تثبیت قیمت (Consolidation) هستند که در آن، قیمت چندین سقف پایین‌تر و کف‌ بالاتر را تشکیل داده و نوسانات آن کاهش پیدا می‌کنند. در این‌جا معامله‌گر منتظر شکست در الگوی مثلث می‌ماند که اغلب، با رشد یا کاهش شدید قیمت همراه است و معامله‌گر می‌تواند یک موقعیت خرید یا فروش را بر اساس آن باز کند.

ستاپ پرچم (Flag): پرچم یک الگوی قیمت ادامه‌دهنده است که رشد یا کاهش ناگهانی قیمت را در پی دارد. این الگو شبیه به یک مثلث بوده که در کنار آن، یک دوره تثبیت فشرده مشاهده می‌شود. این دوره تثبیت شبیه به یک وقفه موقتی قبل از ادامه روند سابق است. معامله‌گر در این ستاپ معاملاتی به‌دنبال یک شکست قیمت در جهت روند قبلی می‌گردد تا معامله خود را با شروع آن باز کند.

بهترین ستاپ معاملاتی، برای معامله‌گر ابزارهای کاربردی مورد نیاز را تامین کرده و کمک می‌کند بهترین تصمیمات را بگیرد و عملکرد او را بهبود بخشد. با استفاده از ستاپ‌های معاملاتی مذکور، می‌توان تغییرات آینده روند قیمت را تشخیص داد و در بازه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت، از آن‌ها کسب سود کرد. ناگفته نماند که تجهیزات و سخت‌افزار ستاپ معاملاتی نیز، تاثیر به‌سزایی در عملکرد شما در بازارهای مالی دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها