کد خبر: 443719
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ ۰۷:۳۹:۰۰
| |

«فرناندو سولاناس» بر اثر کرونا درگذشت

«فرناندو سولاناس» از مهم ترین سینماگران آمریکای لاتین و معاصر آرژانتین در سن 84 سالگی در پاریس درگذشت.

«فرناندو سولاناس» بر اثر کرونا درگذشت
کد خبر: 443719
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ ۰۷:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| این سینماگر و سیاستمدار پس از ابتلا به ویروس کووید19 در پاریس، شهری که به عنوان سفیر آرژانتین در یونسکو در آنجا فعالیت می‌کرد، درگذشت.

«فرناندو سولاناس» متولد 16 فوریه 1936 در بوئنوس آیرس بود که در سال 1964 کار خود را با ساخت فیلم کوتاه «به قدم زدن ادامه بده» آغاز کرد اما در سال 1967 با ساخت مستند سه قسمتی «ساعت کوره ها» به همراه «اوکتاویو ختینو» به شهرت رسید.

این مستند با مدت زمان ببش از چهار ساعت موج جدیدی در سینمای آرژانتین ایجاد کرد و امروزه از آن به عنوان یکی از نمونه های سینمای ملی سیاسی متعد و در مقابل دیکتاتوری و استبداد شناخته می‌شود.

این مستند که تا سال 1973 به دلیل سانسور به صورت رسمی در آرژانتین اکران نشد، در همان برهه زمانی موفق به کسب چندین جایزه در کشورهای اروپایی شد.

«سولاناس» که ساخت 20 فیلم سینمایی را در کارنامه دارد برای مصاحبه با «خوان پرون» رئیس جمهور سابق آرژانتین در قالب یک مستند بلند نیز شناخته می شود.

او در سال 2004 مستند «خاطرات ساکئو قتل عام اجتماعی» را درباره شرایط سیاسی و اقتصادی آرژانتین ساخت که در جشنواره فیلم برلین رونمایی شد و «سولاناس» برای یک عمر فعالیت سینمایی خود جایزه افتخاری خرس طلایی برلین را دریافت کرد.

شاید تحسین شده ترین آثار «سولاناس» فیلم «تانگوها: تبعید گاردل» در سال 1985 و فیلم بلند «جنوب» محصول 1988 باشد که جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن را برای او به ارمغان آورد.

«سولاناس» در کنار «اوکتاویو ختینو» در دهه 1960 میلادی مانیفستی تحت عنوان «به سوی سینمای سوم» در آمریکای لاتین ایجاد کرد که هدف آن مقابله با سینمای غالب و تجاری هالیوود بود.

«سفر» 1992، «ابرها» 1998، «حیثیت هیچکس» 2005، «آرژانتین پنهان» 2007، «ایستگاه بعدی» 2008 و «شورش خاک: طلای ناپاک» 2009 از دیگر آثار مهم «فرناندو سولاناس» محسوب می‌شوند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها