کد خبر: 641304
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۷ ۱۳:۵۹:۳۱
| |

رئیس قوه قضاییه:

قضات در روند رسیدگی‌های خود تحت‌تأثیر فضاسازی‌ها و فشار‌های بیرونی قرار نگیرند

رئیس قوه قضاییه گفت: قضات در روند رسیدگی‌های خود تحت‌تأثیر فضاسازی‌ها و فشار‌های بیرونی قرار نگیرند چرا که در اینصورت بر امر تحقق تمام و کمال عدالت خدشه وارد خواهد شد.

قضات در روند رسیدگی‌های خود تحت‌تأثیر فضاسازی‌ها و فشار‌های بیرونی قرار نگیرند
کد خبر: 641304
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۷ ۱۳:۵۹:۳۱

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه صبح امروز شنبه (۲۷ آبان) در ادامه بازدید‌های میدانی خود از مراجع و مراکز قضایی، از مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران بازدید کرد و از نزدیک در جریان کم و کیف رسیدگی به پرونده‌ها در این واحد قضایی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از اظهارات رئیس قوه قضاییه را در ادامه می خوانید:

 

  • انعقاد قرارداد‌ها بصورت مُتقن، محکم و رسمی از بروز بسیاری از مشکلات و ایجاد پرونده‌های زیاد جلوگیری به عمل می‌آورد؛ این امر شامل حال معاونت‌ها و واحد‌های حقوقی ادارات و شرکت‌ها نیز می‌شود و آنان باید بیش از سایر آحاد جامعه نسبت به انعقاد قراردا‌های متقن و رسمی اهتمام داشته باشند.
  • حکار شما در این مجتمع قضایی از حجم و حساسیت بالایی برخوردار است و من بر این مهم واقف هستم و در جریانم که سرریز مسائل اقتصادی کشور در دستگاه قضایی بر حجم و حساسیت کار شما افزوده است و شما حتی در برخی روز‌های تعطیل نیز در سر کار حاضر می‌شوید؛ با این حال توصیه مؤکد من به شما آن است که علی رغم سنگینی کار، از خدمت به خانواده خود غافل نشوید.
  • وقتی حجم و حساسیت کار و میزان مراجعه ارباب رجوع و ارجاع پرونده‌ها افزایش می‌یاید و در کنار این موضوع، با محدودیت‌های عِدّه و عُدّه‌ای نیز مواجه‌ایم؛ ممکن است بستر برای سوء‌استفاده شیطان وشیطان‌صفتان مهیا گردد و آن‌ها بخواهند تا قداست دستگاه قضایی را مخدوش سازند؛ در اینجاست که اهمیت صیانت از خود و همکاران و مجموعه مضاعف می‌شود؛ لذا فرد فرد شما همکاران باید در صیانت از خود و مجموعه کوشا باشید.
  • نقض‌هایی که در مراجع بالاتر در روند رسیدگی‌ها گرفته می‌شود، امور را پیچیده‌تر و حجیم‌تر می‌کند؛ چنانچه بر مقوله اتقان آراء اهتمام شود، هم از حجم کار در مراجع قضایی کاسته می‌شود و هم اعتبار احکام ما افزایش می‌یابند.
  • استماع دقیق مطالب طرفین پرونده، تسلط بر قانون، دقت پیرامون مستندات پرونده، تطبیق دقیق مستندات پرونده با مفاد قانونی و مشورت با اشخاص مجرب و متخصص از جمله شاخصه‌هایی است که بر اتقان آرای قضایی می‌افزاید.
  • یک حکم و رأی قضایی علاوه بر اتقان محتوایی، باید از لحاظ شکلی و انشائی نیز متقن و واضح باشد و الفاظ به کار رفته در آن به گونه‌ای نباشند که موضوع دادنامه توسط طرفین پرونده فهم نشود و یا سبب به اشتباه افتادن تایپ‌کننده شود؛ شب گذشته من مشغول مطالعه یک رأی قضایی بودم، علی‌رغم آنکه موضوع پرونده چندان پیچیده و غامض نبود، اما سه بار آن را خواندم تا منظور صادر کننده رأی را متوجه شوم.
  • باید در راستای کوتاه کردن فرآیند‌های قضایی اقدامات مجدانه‌ای انجام داد؛ اینکه یک نفر در مراجع مختلف قضایی، پرونده‌های متعددی را در باب یک موضوع واحد تشکیل می‌دهد از دلایل طولانی شدن فرآیند رسیدگی است؛ لازم است این قبیل موضوعات مورد رصد قرار گیرند؛ فرضاً برخی پرونده‌ها صلاحیت‌های مختلفی دارند و یا از ابعاد متکثر و پیچیده‌ای برخوردارند، می‌توان این قبیل پرونده‌ها را در راستای کوتاه کردن فرآیند‌های قضایی با یک حکم ویژه در یک شعبه ویژه بررسی کرد و من آمادگی ابلاغ این حکم را دارم.
  • قضات در روند رسیدگی‌های خود تحت‌تأثیر فضاسازی‌ها و فشار‌های بیرونی قرار نگیرند چرا که در اینصورت بر امر تحقق تمام و کمال عدالت خدشه وارد خواهد شد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها